Sivu 1/2

Ostanko HJ80

Lähetetty: Ma Kesä 06, 2005 11:28 pm
Kirjoittaja vieras
Mitä kaikkea tulisi huomioida kun menen katsomaan myytävnä olevaa Toyota HJ 80 vm. 1990, ajettu 460tkm, rek. 9 henkilölle, manuaalisella vaihteistolla.
- mitkä paikat ruostuu ensinmäisenä.
- entä mitä tulisi tarkistaa tekniikan osalta.

Lähetetty: Ti Kesä 07, 2005 12:07 am
Kirjoittaja JF
Etenkin etuakselin voimansiirron kuntoa kannattaa selvittää, kun noissa Suomeen myydyissä ei ole avattavia napalukkoja eli etupään vetoakselit ja nivelet ovat pyörineet koko mittarilukeman verran mukana. Hitaasti parkkipaikalla ratti ääriasennoissaan ryömittämällä voi kuunnella onko etuakselissa naputuksia (ikkuna auki tietty), ja kaasua ja moottorijarrutusta vaihdellen että onko paljon väljiä. Samaa kannattaa kokeilla keskitasauspyörästön lukko kytkettynä (menee ainakin hitaalla nelivedolla automaattisesti päälle). Puskee hiukan (kuuluu asiaan) mutta naputukset kuulunevat selvemmin.

Myös moottorin laakeroinnin uusimisesta kannattaa kysyä, noissa 4.2TD-koneissa oli ympäristösyistä siirrytty lyijyttömiin laakeriliuskoihin, jotka eivät ole kovin kestäviä. Nykyään Toyotalta pitäisi saada korvaavia laakereita, eikä niiden vaihto ole mikään hirveä homma asiansa osaavalta.

Tasauspyörästöjen lukot ovat plussaa, taitavat tosin löytyä melkein kaikista Suomi-malleista.

Lähetetty: To Kesä 09, 2005 4:04 pm
Kirjoittaja vieras
Jos ääntä edestä kuuluu niin paljonko tulee korjaus maksamaan?

Lähetetty: To Kesä 09, 2005 8:21 pm
Kirjoittaja Gravehill
2000€ ei kaukaa hae kun tekee etuaksilarempan... mutta kyllä sillä sitte taas yhen puolimilliä ajaa.

Lähetetty: To Kesä 09, 2005 9:17 pm
Kirjoittaja vieras
Miten on tuon vaihteiston kanssa onko siinä samoja ongelmia kuin HJ61 laatikon kanssa (eikös siinä ole 5:s vaihteen laakeroinnin kanssa oltava tarkkana ?)

Lähetetty: Pe Kesä 10, 2005 1:01 pm
Kirjoittaja Vieras
Laatikko on 60-sarjalaiseen verrattuna järeä. Vitosen rattaat on keskellä laatikkoa ja kuormitus jakaantuu kahdelle laakerille. Laakereiden voiteluun on oma öljypumppu vaihde- sekä jakolaatikossa. Laatikot voi irrottaa toisistaan kokonaisina yksiköinä, öljy ei siirry laatikosta toiseen, vaan tulee laatikoiden välistä pihalle jos stefa vuotaa. Jakolaatikon väliakseli on laakeroitu kunnon kartiorullalaakereilla, ei vanhempien jakolaatikoiden ongelmia siinäkään. Purin oman 330tkm, tosin vaparin perässä, ajetun laatikon nelosen synkan takia. Auto on uudesta asti ollut raskaassa ammattikäytössä ja paljon veturina (voimalinjarakentamisessa) ja laatikkoon oli joku valopää laittanut automaativaihteistoöljyt. Kaikki laakeroinnit täysin kunnossa, vain nelosen synkka lopussa ja pakin synkka vähän kulunut (automaattiöljy?).

Koneeseen kannattaa ensitöikseen vaihtaa kunnolliset kiertokangenlaakerit, alkuperäiset pettää pahimmillaan alle 100tkm. Vika on vielä sikäli ikävä, että se ei varoittele ennalta mitenkään, laakeri pettää kerralla ja pahimmissa tapauksissa vaihtoon menee kampiakseli, lohko, syöttöpumppu ja jakopää ( ainakin yksi tunnettu tapaus), eli asiaan kannattaa suhtautua tosissaan.

Ajoin 12 vuotta 60- sarjalaisella ja nyt 2 vuotta 80-sarjalaisella, ei ole ikävä tullut 6-kymppistä.

Timo

Lähetetty: Pe Kesä 10, 2005 4:40 pm
Kirjoittaja vieras
No tänään kävin koeajamassa ko. yksilön, huomasin kun painaa kaasua ja päästää niin tuntuu olevan melkoisesti väljää voimansiirrossa. Etuakselistosta ei kuulunut ääntä, joten se lienee kunnossa. Kytkin ottaa kiinni aika ylhäältä. Kylmänä moottori käy hienosti mutta kuumana hieman vispaa. Moottorin öljynpainemittari näyttää ajaessa olevan yli puolenvälin mutta tyhjäkäynnillä putoaa lähelle ensimmäistä viivaa.
Renkaat on hyväkuntoiset BFG:t aluvanteilla. Hmmm. ei taida tulla kauppoja ja hintapyynti 13990€

Lähetetty: Ma Kesä 13, 2005 7:35 am
Kirjoittaja timop
Joo, tuttu juttu, kk-laakerit viittä vajaa. Jos ostat vehkeen, vaihda heti kiertokangenlaakerit punametallisiin.

Timo

Lähetetty: Ma Kesä 20, 2005 12:29 pm
Kirjoittaja Hojofobia
Threadin aloittaja, tahi ihan kuka vain asiasta tietoinen :

Onko koeajamasi yksilö Nokian Käyttöautossa myynnissä oleva valkoinen yksilö ?

Myyntitekstiä lainatakseni :

Toyota Land Cruiser 80 TurboDsl (VFE-847)

Varusteet: alumiinivanteet, soitin/radio, huoltokirja, keskuslukitus, lohkolämmitin, ohjaustehostin, sähk.lasinnostimet, vetokoukku; hyvä huoltohistoria, JYKEVÄ 9 HENK. MAASTURI!

Sillä kyselen, kun puhelimessa kauppoja ko. laitteessta hieroskelin. Toistaiseksi ei edetty puhetta pidemmälle.

Lähetetty: To Heinä 21, 2005 11:51 pm
Kirjoittaja Vieras
Itsekin olen miettinyt tuommoisen HDJ-80:nlaittamista, mutta kiinnostaisi tietää myös käyttökustannukset. Osaako joku selvittää tarkemmin;

-Polttoaineen kulutus keskim ympärivuotuisessa ajossa kaup/maantie(100km/h?)

-Vakuutukset, liikenne/kasko

-huoltokustannukset, öljynvaihto 10tkm?

-Miten rivakka turbokoneella (onko 24ventt) ja onko kannatusta viritellä, pumpulla, coolerilla ja putkistolla..? :wink:

-Voiman siirron kestävyys, miten lämmin talvella, tyyppiviat kk-laakeroinnin lisäksi yms tieto tervetullutta.

-Juha-

Lähetetty: Ma Heinä 25, 2005 6:49 am
Kirjoittaja HDJ80
Itsekin olen miettinyt tuommoisen HDJ-80:nlaittamista, mutta kiinnostaisi tietää myös käyttökustannukset. Osaako joku selvittää tarkemmin;
-Polttoaineen kulutus keskim ympärivuotuisessa ajossa kaup/maantie(100km/h?)
-Vakuutukset, liikenne/kasko
-huoltokustannukset, öljynvaihto 10tkm?
-Miten rivakka turbokoneella (onko 24ventt) ja onko kannatusta viritellä, pumpulla, coolerilla ja putkistolla..?
-Voiman siirron kestävyys, miten lämmin talvella, tyyppiviat kk-laakeroinnin lisäksi yms tieto tervetullutta.

-Juha-

Terve!

Minulla on ollut HDJ käyttöautona nyt vuoden päivät ja saattaisin pystyä vastaamaan ainakin osaan kysymyksistä.Oman auton tiedot:
Toyota Land Cruiser HDJ80 VX Automatic 4.2TD
Kulutus:
Rauhallisessa maantieajossa ~11l/100km
Kaupunki/työmatka-ajossa ~13-15l/100km
Maastossa ei kulje ihan vähällä
Vakuutusten hinta ei ole päätähuimaava, ellei vertaa johonkin vanhaan HJ60:n, hinnaston yläpäästä kuitenkin.
Huoltokustannukset? Öljyä vaihdetaan 9litraa kerralla ja 10000 välein. Siinähän niitä kustannuksia tulee. Kaikki öljyt kun autosta käy läpi oston jälkeen, niin on muuten pussi hetken tyhjänä...
Ripeys?
Kyllä tällä jo vakionakin ehtii, mutta kyllä cooleri on mielessä pyörinyt ja ahtojen nosto ja syötönsäätö uusien paineiden mukaan. Nälkä kasvaa...
Kestävyys:
Omasta poksahti etuperä viime talvena, mutta kyseessä oli kasausvirhe edelliseltä huoltajalta. Muuten on pärjännyt pelkkien kulutusosien vaihdoilla.
Etuakselissa onkin auton toinen tyyppivika; eli vetoakselien pooritus kuluu väljäksi. Omallani on ajettu alle 200tkm, mutta kaikki 33" lla renkailla ja ilmeisesti raskaita kuormia hinaten. Akseliin pitäisi tehdä se 2000e peruskorjaus, eli isot tasauspyörät-vetarit-vetonivelet-päätylaipat-tiivisteet uusiksi. Yleensä tätä ei tarvitse tehdä vielä näillä kilometreillä.
Auto on erittäin lämmin talvella, jopa bensa-Subaruun verrattuna.
Käyttökustannukset ei ole mitenkään hirveät, dieselveroa tai mikä se nyt tänä päivänä olikaan, lukuunottamatta.

Kysele lisää jos kiinnostaa.

Lähetetty: Ma Heinä 25, 2005 11:28 am
Kirjoittaja Vieras
Joo-o.
Aika hinnakas tuo etuaksilan korjaus jos omalle kohdalle sattuu.
Onko se motti rivi- vai jakajapumpulla?
Ja miten ne venttiilimäärät menikään nuissa vuosien mukaan.. ? :oops:
Voisi vaan kuvitella että olisi aika miehekäs moottori "pikku viritykseen". :D

Mutta toisena vaihtoehtona pyöriny mielessä HJ-61:kin, olisivatten aikalailla edullisempia ->jäisi rahaa remonttiin, tai eihän Toyotaa tarvi korjata. :roll:

Timolla ainakin kokemusta (ja varmaan monella muullakin) kummastakin mallista, voisiko luetella +/- asiat kummastakin, vertailuna..?

Kiitos.

-Juha-

Lähetetty: Pe Heinä 29, 2005 2:46 pm
Kirjoittaja timop
J80 sarja jakajapumpulla, valitettavasti, ei taatusti kestä miljoonaa kilometriä. Neliventtiilikansi tuli -95 tai 96.
Jotain kokemuksia 80 verrattuna 60 sarjalaiseen:

+ jousituksen puolesta erittäin mukava
+ ajo-ominaisuudet huomattavasti paremmat, suorastaan hyvät
+ vaparillakin pääsee jo muun liikenteen mukana
+ vaihdelaatikko vahvempi
+ 12V sähköt (startti 24V), ei tarvi alentimia joka hilavitkuttimeen
+ pienemmät etu- ja takaylitykset, varsinkin vinssillä
+ ei ruostu yhtä herkästi

- eteen laitettu semmonen mopon perä, vaikka jatkuva neliveto
- ne koneen laakerit
- käytettyjä osia vähän tarjolla ja alkuperäiset SIKAkalliita

Mutta en kyllä meinaa tolla vanhalla sotaratsulla ruveta enää ajamaan, vaikka se tuolla tallissa vielä onkin.
Kasikymppisen turbokoneesta on kokemuksia vasta pari viikkoa, mutta hyvin vetää...

TimoP

Lähetetty: La Heinä 30, 2005 9:27 am
Kirjoittaja Vieras
Onko kuuskymppinenkin jakajapumpulla? Kovasti kieltämättä 80:n polttelee, mutta joutunee aloittamaan näin enstex 60 sarjasta. :? Toki halvimmat 80 sarjalaiset alkaa jo lähennellä kymppiä hinnassa, mutta epäilen vahvasti niiden kuntoa, en ole vielä käynyt kattoo yhtää ku ei täällä kainuun korvessa joka kulmalla nuitakaan ole tarjolla.

Tuossa kaverin kans mietittiin että huolto- vai henkilöautona. Arveltiin sitten että henkilömallina -> sen minkä veroissa säästät sen sakkoissa menetät. :lol: :lol:

Lähetetty: La Heinä 30, 2005 9:48 pm
Kirjoittaja Gravehill
HJ60/61 on oikeen pumpulla eli rivipumppu. Ittellekkin pamahti just HDJ80 kuume päälle kun "piti" olla kuskina tollasella, vetää kyllä ilosesti ja muutenkin hakkaa J6 mennen tullen maantiellä mutta kun koneessa noita edellämainittuja miinuspuolia 12H-T verrattuna. Tosin tohon yksilöön tuli just 600tuhatta tauluun(ja samalla sytty T-BELT valo tauluun :cry: ) että ei ne nyt aivan paskojakaan ole..