Sivu 1/3

bj ujeltaa ja potkii

Lähetetty: Ma Kesä 23, 2008 4:54 pm
Kirjoittaja bj40lpr
luulin että se laturin päässä oleva pumppu vinkuu mut se välillä vielä viheltää vähän aikaa kun auton sammuttaa. Tuskin siis se pumppu viheltää vaan jokin muu? Mikäs tarkotus sille pohjan alapuolella olevalla säiliöllä on johon letkut menee. Siinä on jokin tyhjennysroppu, pitäskö sitä jotenkin huoltaa?

Hemmetin moisen jytinän antaa sit kun koneen sammuttaa koko auto heiluu ja tärisee, mitään sille vois tehdä? Moottorin korvakkeiden kumit näyttäs olevan ehjät.

Lähetetty: Ma Kesä 23, 2008 5:01 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Hanki jostain purku HJ:sta alipainesäiliö jonka sijoitat konehuoneeseen. Hoojeissa ne on yleensä kohtuu hyväkuntoisia. Beejeissä siellä helman alla olevat isot säiliöt tahtoo tänäpäivänä olla jo ruostuneet puhki.

hätätapauksessa jos säiliö menee kokonaan kelvottomaksi niin kytke ne letkut toisiinsa suoraan ilman säiliötä välissä niin säilyy jarrutehostus.

Lähetetty: Ma Kesä 23, 2008 6:16 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Niijoo

Siellä helman alla on, rungossa kiinni sisäpuolella, myös dieselin vedeneroitin n. 10 cm halkaisijaltaan oleva lieriö. Siinon pohjassa roppu ja sen ropun kun aukaisee niin sinne kerääntyneet vedet menee pois. jos sen aukaisee niin kannattaa ilmata dieselijärjestelmä sen jälkeen.

Hirmuista kolinaa ei kyllä pitäisi sammutuksen jälkeen tulla alipainejärjestelmästä. Pihinää ja puhinaa kyllä. mutta sammutuksen loppuvaiheissa jos alkaa kolisemaan niin epäilisin kuitenkin kumien pettäneen moottorikumityynyistä. Ehkäpä myös osa niistä jotka sijaitsee kytkinkopan alla.

Ota sorkkarauta tai rautakanki ja ala vääntelemään varovaisesti molemmilta puolilta konetta rungosta tukien. Ehjät kumet kyllä pitää kohtuu reiluakin vääntöä mutta lohjennut kyllä nousee välittömästi irti. Saman homman voi toistaa kytkinkopan alta mutta ne kytkinkopan alaiset kyllä yleensä näkee aika hyvin silmilläkin millä mallilla on.

Mullon muutamia moottorikumityynyjä vaihdettu kun on olleet rikki. Tosin tejin pariin siististi metallista irronneeseen kumeen virivirin. Eli hiekkapuhalsin sen raudan, hioin kumen hiekkapaperilla ja kiskaisin sikaflexillä kiinni. Toimivat yhä edelleen. Toimii myös vaihdelaatikon tukikumille. kumen vain täytyy olla irronnut siististi ja tasaisesti.

Lähetetty: Ma Kesä 23, 2008 8:52 pm
Kirjoittaja Hoosuu
Taitaapi jäärä tuulettimen siivet pyörimään hetkeks ja pitää änntä jos laakerointi huonosa hapesa ja pitää ehkä ajaesakin huono laakeri ääntä!????????

Lähetetty: Ma Kesä 23, 2008 9:20 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Onseki nähty että jäähyttimen rupelin akseli on vesipumpusta mennyt poikki mutta jäänyt sokan varaan. Eli pyörii vähän epäkeskosti ja aiheuttaa karmeaa kolinaa ja parhaimmillaan särkee jäähdyttimenkin.

On myös todettu laturin jalan murtuneen lohkosta ja sen laturin heiluneen karmeasti kun ei oikein ole kiinni enään.

On myös muutama muukin juttu ollut konehuoneessa irti ja pitänyt kolinaa. ja pakoputkikin repeytynyt irti pakosarjasta tai jostain kannakkeesta ja rolisee ikävästi...

Lähetetty: Ma Kesä 23, 2008 9:57 pm
Kirjoittaja mikjus
mul oli ropelin siimapyörä jääny löysälle ja luulin et kone oli tullu tiensä päähän kun piti sellasta metelii.

Lähetetty: Ti Kesä 24, 2008 2:22 pm
Kirjoittaja bj40lpr
Kyllä se pönttö sielle helman alla näyttää olevan vielä hyvässä kunnossa.
Aukasin sen ropun siitä niin näyttää tulevan öljyä, kuulokos sitä tulla sieltä ja mitenkähän paljon sitä siellä mahtaa olla?

Lähetetty: Ti Kesä 24, 2008 2:44 pm
Kirjoittaja Hessu
bj40lpr kirjoitti:Kyllä se pönttö sielle helman alla näyttää olevan vielä hyvässä kunnossa.
Aukasin sen ropun siitä niin näyttää tulevan öljyä, kuulokos sitä tulla sieltä ja mitenkähän paljon sitä siellä mahtaa olla?
Jos kyseessä on vedenerotin, niin sieltä tulee puhdasta dieseliä ulos sen jälkeen kun vedet ja moskat on tulleet ensin ulos. Älä valuta koko polttoainetankkia tyhjäksi ;)

Lähetetty: Ti Kesä 24, 2008 3:07 pm
Kirjoittaja bj40lpr
Tää ei vissiin se ole. Tää on joku 15cm halkasijalla oleva pönttö ja pituutta n.40cm, on siis kuskin puolen helman alla. Ihan mustaa moottoriöljyä tuolta näyttää tulevan. Pölttoaine tankki on vänkärin puolella penkin alla tässä mallissa. Tää varmaan on joku jarrutehostajaan liittyvä säiliö.
Pitää varmaan vaihtaa koneeseen öljyt ja samalla valuttaa tuo pönttö tyhjäksi.

Lähetetty: Ti Kesä 24, 2008 5:28 pm
Kirjoittaja hj60
Ainahan sinne jonku verran pääsee öljyä, mutta ei pitäs mahottomasti olla, voi olla pumppu tiensä päässä.

Lähetetty: To Kesä 26, 2008 5:55 am
Kirjoittaja bj40lpr
Öljyt liikkuu letkuissa ja jostain siitä pumpun kohalta se viehellys tulee. Ääni tulee tosiaan hetken myös kun koneen sammuttaa, ei siinä sillon enää mikään pyöri, ne öljyt siellä antaa jotenkin sen ujelluksen.

Mitenkäs nuo moottirin korvallisen kumit, miten vaihto onnistuu? Pitääkö konetta nostella tms.? Mistä ootte ne kumit ottanu?

Lähetetty: To Kesä 26, 2008 6:52 am
Kirjoittaja bj40lpr
Kuva

käykö tämmönen Volvon kumi Biltemasta? Kumi tulisi siis kuskin puolelle, pultin reiät taitaa olla kohakkain?

Entäs toiselle puolelle, jos vaihtais samalla sinnekkin...

Lähetetty: To Kesä 26, 2008 12:24 pm
Kirjoittaja Jappi
Sanoisin että taitaa olla turhan heikko/pehmeä,volvon kone painaa 150 kg.Mutta saahan sieltä niitä yleismalleja,niissä taisi olla joku isompikin.

Lähetetty: To Kesä 26, 2008 1:13 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
bj40lpr kirjoitti:Kuva

käykö tämmönen Volvon kumi Biltemasta? Kumi tulisi siis kuskin puolelle, pultin reiät taitaa olla kohakkain?

Entäs toiselle puolelle, jos vaihtais samalla sinnekkin...
Pultin reijät ei ole kohdakkain BJ alkuperäisissä moottorikumityynyissä. Joutuu porailemaan rungon pään kiinnikkeeseen uusi reikä ja se onnistuu helpoimmin kun kone ei ole paikoillaan :lol: helppohomma.

Ootkos tarkistanut varsin niiden alipaineletkujen kiinnitykset alipainepumppuun ja niistä nimenomaan ne kupariprikat.

jos pihisee ja puhisee niin kuulostaisi sitten kuitenkin pumppu olevan ehjä. Tai letkuissa reikä. Voi olla halvin remontti tarkistaa ensin letkujen kunto.

Beejeissä on käytetty hieman erimallisilla lähdöillä olevaa alipainepumppua. Jos on laturi pumppuineen vaihdettu jossain vaiheessa niin silloin on ollut helppo ollut kytkeä alipaineletkua esim öljyn kiertoon.

Itte törmäsin tälläiseen ihmeeseen kerran remonttia korjatessani.

Lähetetty: To Kesä 26, 2008 7:19 pm
Kirjoittaja Cental73
ja niin tein minäkin viime syksynä, kun vaihdoin 40 laturin tilalle 42:n laturin, oli siinä banjot ja alipaineet toisessa järjestyksessä. Kun laitttoi banjojen mukaan sai näppärästi vaihdettua moottoriöljyt alipainesäiliön kautta.... :oops: piti hommata uudet alipaineletkut.