Tzori ei oo lukenu kysymystä ku nyt vasta...
Jos B kone on 78-80 mallista niin 3B kone käy startteineen heittämällä paikoilleen. Mutta jos tekniikka on pre 77 niin ilmeisesti kytkinkoppakin täytyy vaihtaa sopiva jotta 3B koneen startin saa paikoilleen.
Korjatkaa jos olen väärässä... Hiuksen hieno epämäärä vaivaa...
3B koneissa on ollut kahta eri tyyppiä paineasetelmia käytössä. ns. kolmekyntinen kierrejousitetulla paineasetelmalla ja lehtijousisella.
Ei pidä erehtyä laittamaan väärää painelaakerin jalkaa väärälle asetelmalle. Kytkinasetelma ja kytkinlevy sekä painelaakeri jalkoineen pitää olla joko B koneesta tai 3B koneesta. Molemmat paineasetelmamallit kyllä käyvät 3B koneeseen.
Sähkökytkentöjä joutuu hieman modailemaan ja niihin enemmän perehtynyt voi vastata. sen tiedän että 3B koneelle on ainakin kahta erimallin sähkösarjaa hieman eri liittimillä. Jos Bj on pre 77 niin kannattaa harkita myös koko sähkösarjan vaihtamista 3B koneelle sopivaksi.
Moottorikumityynyt olivat muistaakseni samoilla kohdilla rungon kiinnikkeisiin nähden.
B koneen ja 3B koneen syylärit ovat erilaisia. lähinnä putkien lähtöjen suhteen eli helpoin olisi laittaa 3B koneen syylärikin samalla kun laittaa sen koneen. Syyläri menee pulttaamalla B koneen syyläritelineisiin.
Pakoputken joutuu tekemään alkupäästä uusiksi. 3B koneessa on 3 pulttinen pakosarjan laippa ja B koneessa 2. Tosin en nyt ole sata varma käykö sarjat esim. Ristiin.
BJ 40 ennen vuotta 77 runko ja kori on erilainen kuin 78 jälkeen. 78 vuonna oli molempia runko ja korimalleja tarjolla ristiin.
BJ42 kori on samanlainen kuin on 78-80 BJ40 mutta rungossa puslien korvat on suuremmilla reijillä. Ennen 80 vuotisissa on samankokoiset lehtijousen puslat käytössä.
Ja tietty... ennen 77 tankki oli apparin alla sisätiloissa kun 78 jälkeen se siirrettiin korin alle.
BJ40 ja 42 pelti-irto-osia voi käyttää ristiin. Kuten ovet katot ja sivuposket... konepellitjne. Mutta etumaskin osat eivät sovi pyöreärillisessä ja neliskantti (kekkos) rillisessä ristiin.
vaihteisto on BJ42 erilainen kuin 40 sessä. BJ42 vaihteisto on samanlainen kuin on esim. HJ60 4-vaihteisen mallin ja uudemmissa viisi vaihteisissa 42:sissa kuin HJ:n 5v... erona on HJ:n ja BJ välillä kytkinakseli. siinä pituus ja booritus. BJ:n kytkinakseli on pidempi myös.
BJ42:sen vaihteistossa ei ole kardaanikäsijarrua vaan käsijarru on 42 malleissa takarummuilla. 40:sen ja 42:sen vaihteistojen osat eivät käy ristiin mitenkään lukuunottamatta kytkinkoppaa. Ehkä joku alennusvaihteensiirtimen vivustojen osa kyllä ja nopeusvaijeri mutta siinäpä se. Kardaanien pituus on eri 40:sessä ja 42:sessa. Laipat oli muistaakseni samalla jaolla..........?
siinä jotain aluksi.... Nii..42:sissa on kaikissa levyjarrut edessä ja 40:sissä on rummut. Taka-akselien osat käyvät rajoitetusti BJ42:sen ja 40 kesken sekaisin. mm. Jarrukilvet eivät käy pulttaamalla ristiin.
40:sen etubanjoon voi asentaa levyjarrut esim. HJ60:sestä.
42:sissa on ollut täyskevennettyä taka-akselia ja puolikevennettyä. Täyskevennetyn erottaa siitä että vanteen keskeltä tulee murkulat ulospäin ja puolikevennetyssä ei tule vanteen keskeltä mitään ulospäin.
Koneiden osat eivät käy oikein ristiin. Modaamalla kyllä saa esim laturin vaihdettua mallista toiseen... mutta vaatii yleensä laturin jalan vaihdon samalla... Plääh...
40:sissä on matkamittari 10 tuhansiin asti ja 42:sissa 100 tuhansiin... Mittarit on erittäin helppo nollata jos haluaa tietää omat kilometrit mitä ajelee.
Simmottis... vieläkin on eroja vaikka kuinka... Kysyvä ei eksy vaan harhautuu
Edit: jos on ennen 1979 tai sinä vuonna rekisteröity BJ niin ei tarvi murehtia päästöarvoista kun niitä ei mitata. BJ42:set on kaikki yli 1981 ja niistä taytyy ottaa savuarvot.
Jos dieselivero poistuu niin pakun pystyi muuttamaan hölöksi takaisin... Huoltoautoa ei käsittääkseni pysty.
EDIT2: Ehkä tarkentuisi vastaus sopivammaksi jos saisi tietää 42.sen ja 40 vuosimallit?