Sivu 1/1
Neliveto lumelle ja hiekalle?
Lähetetty: To Kesä 19, 2008 2:50 pm
Kirjoittaja tressart
Korjatkaa ja tarkentakaa, mutta muistan joskus kuulleeni, että Land Cruiserin (esim. HJ61) nelivedoissa on eroa, osa on tehty lumelle, joka kaivautuu lumen läpi hakien pitävää pintaa, ja osa on hiekalle, jossa kaivautumista ei saa olla.
Lumeen kaivautuvassa mallissa vaihteisto "sutii nykien" ristikkäisiä pyöriä. Hiekkavedosta en muista detaljeja.
Nämä erirakenteiset mallit olisi tunnistettavissa rungon numerosta, toisessa parillinen, toisessa pariton viimeinen numero. Onko kyseessä urbaani legenda vai onko asiassa perää?
Tress.
Re: Neliveto lumelle ja hiekalle?
Lähetetty: To Kesä 19, 2008 5:32 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
tressart kirjoitti:Korjatkaa ja tarkentakaa, mutta muistan joskus kuulleeni, että Land Cruiserin (esim. HJ61) nelivedoissa on eroa, osa on tehty lumelle, joka kaivautuu lumen läpi hakien pitävää pintaa, ja osa on hiekalle, jossa kaivautumista ei saa olla.
Lumeen kaivautuvassa mallissa vaihteisto "sutii nykien" ristikkäisiä pyöriä. Hiekkavedosta en muista detaljeja.
Nämä erirakenteiset mallit olisi tunnistettavissa rungon numerosta, toisessa parillinen, toisessa pariton viimeinen numero. Onko kyseessä urbaani legenda vai onko asiassa perää?
Tress.
ikinä kuullu mutta mistäs minä mitään tiedä

Lähetetty: To Kesä 19, 2008 6:05 pm
Kirjoittaja beejii
Ompa outo systeemi..kuka tuommosen valinnan on teheny vai pitäskö auton tietää

Lähetetty: To Kesä 19, 2008 8:09 pm
Kirjoittaja Tuppu
kyllä legendalta haiskahtaa

Lähetetty: Pe Kesä 20, 2008 11:08 am
Kirjoittaja Jappi
Pahasti haiskahtaa legendalle...
Tuo "nykien sutiminen" on varmaan tuttu ilmiö jokaiselle lehtijousisella vakiomaasturilla syvemmässä lumessa ajaneelle...
Lähetetty: Pe Kesä 20, 2008 12:03 pm
Kirjoittaja r2ree
Re: Neliveto lumelle ja hiekalle?
Lähetetty: La Kesä 21, 2008 7:21 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
tressart kirjoitti:Korjatkaa ja tarkentakaa, mutta muistan joskus kuulleeni, että Land Cruiserin (esim. HJ61) nelivedoissa on eroa, osa on tehty lumelle, joka kaivautuu lumen läpi hakien pitävää pintaa, ja osa on hiekalle, jossa kaivautumista ei saa olla.
Lumeen kaivautuvassa mallissa vaihteisto "sutii nykien" ristikkäisiä pyöriä. Hiekkavedosta en muista detaljeja.
Nämä erirakenteiset mallit olisi tunnistettavissa rungon numerosta, toisessa parillinen, toisessa pariton viimeinen numero. Onko kyseessä urbaani legenda vai onko asiassa perää?
Tress.
Erot varmaan tarkoittavat käytännössä tasauspyörästöjen lukkoja tai jotain. Nylkytyshän johtuu voimansiirron välyksistä eikä mistään muusta, hitaasti sopivalla kitkalla pyöriessä pyörä saattaa pysähtyä sekunnin murto-osiksi vaikka veto on koko ajan päällä, sit taas sutasee.
Re: Neliveto lumelle ja hiekalle?
Lähetetty: Su Kesä 22, 2008 12:45 pm
Kirjoittaja Jappi
-MaTTi- kirjoitti:Nylkytyshän johtuu voimansiirron välyksistä eikä mistään muusta, hitaasti sopivalla kitkalla pyöriessä pyörä saattaa pysähtyä sekunnin murto-osiksi vaikka veto on koko ajan päällä, sit taas sutasee.
Tai sitten vaan lehtijousien kiertymisestä.
Nimittäin kun ilmiö on aika olematon hyvin tuetussa kierrejousialustassa,verrattuna siis lehtijousiseen.
Lähetetty: Su Kesä 22, 2008 7:23 pm
Kirjoittaja komk
Kyllähän ne alusta ja välykset molemmat vaikuttavat.
Ittellä väheni oleellisesti nykiminen ku laitoin jousittamattoman kytkinlevyn eli sekin vaikuttaa.
Tuo lumi-hiekka neliveto paininee samassa sarjassa jäykemmän männän palautusjousen ja pakoputken paukkulaakerin kanssa.