RJ70:stä kysymyksiä
Lähetetty: Ke Touko 28, 2008 9:13 pm
On tässä tullut vietettyä pari vuotta hiljaiseloa maastureiden suhteen, mutta nyt on taas alkanut poltella paluu offroadin ja cruisereiden pariin. LJ70:n tai BJ75 ollut mielessä jo tovin, mutta kun tuo dieselin hinta näyttää menevän kohta bensan ohi ja sitten vielä on se käyttövoimavero riesana, niin olen alkanut miettimään vaihtoehdoksi myös RJ70:stä. Käyttötarkoitus olisi satunnaisen offroad-harrastuksen ohella töissä kulkeminen kaivoksella, joten työkaluja pitäisi kuljetella mukana ajoittain ja avolouhoksella pitäisi pystyä kulkemaan..
Äkkiseltään tuo RJ:n 2,4l pata ei kuulosta kovin bensasyöpöltä ainakaan FJ:hin verrattuna, mutta millainen lienee todellisuus? Pääseekö maantieajossa alle 15 litran satasella? Entäs kaupungissa sitten, lieneekö kulutus 20l hujakoilla vai riittääkö edes? Miten muuten, onko RJ äänekäs ajaa vaikkapa läjään verrattuna?
33x12,5x15 ilmeisesti saa katsastettua suorilta, mutta mahtuuko kyseinen rengaskoko pyörimään ilman helmoihin rapsimista vakioalustalla? Tietysti jossain vaiheessa pitäisi sitten hommata kunnollinen korottava alustasarja, mutta sitä voi suunnitella sitten jos päätyy ensin räjän tai läjän hankkimaan..
Sitten tekniikasta, löytyykö RJ:n myllystä käytännössä alavääntöä lainkaan vai onko kaikki vääntö vain yläkerrassa? Miten kytkin kestää offikäytössä? Jakolaatikon välityksillä tietenkin varmaan saisi hieman parannusta suohiippailuun..? LJ/RJ:ssä ei taida löytyä kaksi suuntaista voiman ulosottoa? Miten noissa vaihdelaatikko noin muuten kestää esim. n. 2000 kg painoista kuormaa vedettäessä?
Tässä nyt jotain kysymystä ensin alkuun.. Kysellään lisää kun mieleen tulee..
Äkkiseltään tuo RJ:n 2,4l pata ei kuulosta kovin bensasyöpöltä ainakaan FJ:hin verrattuna, mutta millainen lienee todellisuus? Pääseekö maantieajossa alle 15 litran satasella? Entäs kaupungissa sitten, lieneekö kulutus 20l hujakoilla vai riittääkö edes? Miten muuten, onko RJ äänekäs ajaa vaikkapa läjään verrattuna?
33x12,5x15 ilmeisesti saa katsastettua suorilta, mutta mahtuuko kyseinen rengaskoko pyörimään ilman helmoihin rapsimista vakioalustalla? Tietysti jossain vaiheessa pitäisi sitten hommata kunnollinen korottava alustasarja, mutta sitä voi suunnitella sitten jos päätyy ensin räjän tai läjän hankkimaan..
Sitten tekniikasta, löytyykö RJ:n myllystä käytännössä alavääntöä lainkaan vai onko kaikki vääntö vain yläkerrassa? Miten kytkin kestää offikäytössä? Jakolaatikon välityksillä tietenkin varmaan saisi hieman parannusta suohiippailuun..? LJ/RJ:ssä ei taida löytyä kaksi suuntaista voiman ulosottoa? Miten noissa vaihdelaatikko noin muuten kestää esim. n. 2000 kg painoista kuormaa vedettäessä?
Tässä nyt jotain kysymystä ensin alkuun.. Kysellään lisää kun mieleen tulee..
