Sivu 1/2

Vaihteet/vaihtaminen hj60

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 3:46 pm
Kirjoittaja Rocco69
Moro.

Aloin vaan miettimään kun hj:llä ajelen, niin vaihtaessa 1-vaihteelta 2-vaihteelle (ja 3-vaihteellekkin toisinaan) niin joudun aika rauhallisesti keppiä siirtämään..
Muuten ei mee "silmään".. :roll:

Olisko öljyt huonossa hapessa vai vähissä?
Vaiko mikä mättää??

Auto on -88 ja ajettu 630 000km.

Edellinen omistaja rempannut laatikon vähän aikaa sitten.. ?!"? (tosin kuitteja ei ikinä löytynyt) :evil:

Kiitän. :o

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 4:37 pm
Kirjoittaja Blis
öljyn vaihto kannattanee suorittaa ensin... karahtaako vaihtaessa vai lyökö vaihteen päältä jos ei mene pykälään?

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 4:58 pm
Kirjoittaja Rocco69
Karahtaa vaihatessa... :roll:

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 9:46 pm
Kirjoittaja Repro
No synkroneilta kuulostaa jos karahtaa.
Mitäköhän siihen remonttiin on kuulunu, varmaan vaan öljyjen vaihto?

Lähetetty: La Touko 17, 2008 3:13 am
Kirjoittaja Blis
Repro kirjoitti:No synkroneilta kuulostaa jos karahtaa.
Mitäköhän siihen remonttiin on kuulunu, varmaan vaan öljyjen vaihto?
synkropakat vaihtoon, ~400e kengurumaasta jos muistelen oikein baarikiarroksen jälkehenn....

Lähetetty: La Touko 17, 2008 8:21 am
Kirjoittaja Rocco69
Arghh.. :? Vai remppa edessä?!?


Muistaakseni jotkut laakerit oli vaihdettu yms?

Vaihdettaessa ei kyllä kuuluu mitään ylimääräisiä äänijä... mutta nopeesti kun vaihtaa niin ei mee niin nätisti.. voiko laatikko öljyjen lämpötila vaikuttaa miten paljon?

Lähetetty: La Touko 17, 2008 8:30 am
Kirjoittaja Blis
Rocco69 kirjoitti:Arghh.. :? Vai remppa edessä?!?


Muistaakseni jotkut laakerit oli vaihdettu yms?

Vaihdettaessa ei kyllä kuuluu mitään ylimääräisiä äänijä... mutta nopeesti kun vaihtaa niin ei mee niin nätisti.. voiko laatikko öljyjen lämpötila vaikuttaa miten paljon?
nojoo, voihan öljyn lämmötkin vaikuttaa ja toisaalta tuo karahtaminen ei sinänsä ole vaarallista kunhan malttaa vaihtaa sievästi eikä karauttele turhaan... itsellä on jo viimeset pari kymppiä ainakin kolmonen karahtanut jos on "väärin" vaihtanut neloselta -> kolmoselle ja kaikki pelaa kuitenkin.. Mutta öljyn vaihtoa kannattanee kuitenkin kokeilla, voipi auttaa jonkin verran...

Lähetetty: La Touko 17, 2008 9:37 am
Kirjoittaja A-P
Jos ne öljyt on liika liukkaita nykyajan synteettisiä litkuja, niin ei synkrot välttämättä toimi. Tavallista mineraaliöljyä laatikkoon ensiapuna!

Lähetetty: La Touko 17, 2008 9:52 am
Kirjoittaja Rocco69
Ei oo mitään tietoa mitä siellä on tällähetkellä.. Suosituksia..? Hinta? :wink:

(mulla on edellisestä autosta jääneenä pari litraa Mobilin vaihteisto-öljyy...)

vahtaminen

Lähetetty: Su Touko 18, 2008 10:06 am
Kirjoittaja Hoosuu
Muista päävaihteistoon ehrottomasti GL4 ! GL 5 on juuri noille synkroille liian "liukasta" !
Jakolaatikko ja perät GL5

Lähetetty: Su Touko 18, 2008 2:20 pm
Kirjoittaja Rocco69
Jepjep..

No nyt tuli käytyä auton alla... Vaihdoin niihin perimmäisiin kohtiin jotka löysin, ulosotto ja jakovaihteisto-ko?

Amatöörinä kysyisin vielä: Onhan se vaihteiston öljyproput siellä lähempänä keulaa, enempi siinä panssarin suojissa? :roll:

Lähetetty: Su Touko 18, 2008 2:27 pm
Kirjoittaja Rocco69
Hetkinenhetkinen...

Jakolaatikkoon gl-5? Taisi nyt mennä jakolaatikkoon ja ulosottoon gl-4:sta (Mobil Gearlube VS 200).. :?

Lähetetty: Su Touko 18, 2008 7:56 pm
Kirjoittaja Lex_Et_Annihilato
Juu, pää- ja jakolaatikkoon gl 4,5 ja periin gl 5, näin toyotalla kerrottiin, itellä jurahteli vaihteet todella pahasti, nyt laatikko remontoitu, vaihdettiin synkat, kaikki laakerit, siirtäjät, jne pikkukilkkeitä.

Ens viikolla ois loota tarkotus saada takasin autoon, mutta kyllä parani ja herkisty keppien liikkeet kun tuli kylmäharjoiteltua sitä vaihtamista tossa lauantai iltana.

Lähetetty: Ma Touko 19, 2008 2:09 pm
Kirjoittaja Hessu
Rocco69 kirjoitti:Ei oo mitään tietoa mitä siellä on tällähetkellä.. Suosituksia..? Hinta? :wink:

(mulla on edellisestä autosta jääneenä pari litraa Mobilin vaihteisto-öljyy...)
Omassa vaihteistossa oli samaa rutinaa ja ratkaisu millä vältin laatikkorempan löytyy täältä: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=594 ... ht=redline

Jos olis ylimääräistä rahaa, niin koko laatikon voisi rempata, mutta päätin elvyttää noilla öljyillä.

GL-5:sta ei tosiaan missään nimessä kannata laittaa laatikkoon. Mobilin mineraalilaatikkoöljyistä Mobilux GX 80W-90 on GL-4 eli valmistajan suosittelemaa, mutta sillä ei pakkasessa mee vaihdot kovin jouheesti.

Vaihteiston täyttöproppu löytyy siitä lähempää keulaa ja vähän korkeemmalta kardaanitunnelin suojista kuin noi muut proput ja tyhjennys tais olla etualareunasta jos en väärin muista.

Lähetetty: Ti Touko 20, 2008 5:52 pm
Kirjoittaja Rocco69
Tattis 8)

Tossa linkissä näytti olevan täysin sama vika ku mulla.. Öljyt vaihtoon ja äkkiä :twisted: