Sivu 1/1
HJ60 -88 Perien ja laatikoiden öljy määrä??
Lähetetty: Ke Touko 14, 2008 3:27 pm
Kirjoittaja Rocco69
Hojohojo.
Nyt on suunnitelmissa etu- ja takaperän öljyjen vaihto sekä molempien vaihteistojen öljyt kans..
Paljokohan näihin tulee? ja meneekö molempien vaihteistojen öljyt samaan paikkaan?
Mites kun edessä on lukkoperä ja takana ei niin haittaako jos tonne taaksekkin laittaa sitä lukoille tarkoitettua (jossa se joku lisä-aine) ??
Re: HJ60 -88 Perien ja laatikoiden öljy määrä??
Lähetetty: Ke Touko 14, 2008 4:00 pm
Kirjoittaja J-T
Rocco69 kirjoitti:
Paljokohan näihin tulee? ja meneekö molempien vaihteistojen öljyt samaan paikkaan?
Määrät voi tarkistaa käsikirjasta(jos sellainen vielä on).Ei.Molemmille laatikoille omat proput.Jakiksen voi täyttää myös voimanulosotosta,mutta on hankalempaa.
Rocco69 kirjoitti:
Mites kun edessä on lukkoperä ja takana ei niin haittaako jos tonne taaksekkin laittaa sitä lukoille tarkoitettua (jossa se joku lisä-aine) ??
Se "lukkoperä" öljy on tarkotettu kitkalukollisille perille
Lähetetty: Ke Touko 14, 2008 4:53 pm
Kirjoittaja tjl
onkos sillä mitään väliä vaikka laittas kitkaan tarkotettua. ainakin minissa mobilin gl-5 luokan öljyissä lukee että myös luistonrajoittimella varustettuihin periin.
en itseasiassa edes löytänyt muuta täyssynteettistä kun tuon.taitaa olla tarkempaa toistepäin, että ei normaalia kitkaan.
korjatkaa ihmeessä os olen väärässä.
Lähetetty: To Touko 15, 2008 3:41 am
Kirjoittaja hj60
Ei kai siitä kitkaan sopivasta oo haittaa normaalissa, näin oon ymmärtäny. Mutta ei tavallista kitkaperään.
Ootko tutkinu onko sinne taakse vaihettu kitka vai avoin? Taka-akseli ilmaan, vaihde päällä. Pyörittää käsin toista rengasta, jos toinen yrittää lähteä heti samaan suuntaan niin kitka, jos lähtee eri suuntaan niin avoin.
Lähetetty: To Touko 15, 2008 2:23 pm
Kirjoittaja Arppa
Öljymääriä hj malliin
2-H ja 12H-T 9.7 l
Vaihdelaatikko 5-vaihteinen 4.9 l
vaihdelaatikko 4-vaihteinen 3.5 l
jakolaatiiko(ilman pto) 2.2 l, eli vajaa litra tuon päälle pto:oon.
etuperä 3.0 l
takaperä 2.5 l
nää on kirjan ilmoittamia määriä ja siinä sanotaan,että jos menee enempi ölppää niin sitten laitetaan enempi. Aina täytetään jokapaikassa täyttöreikään asti.
Vaihdelaatikoihin suositetaan API GL-4 75W-90 (synteettiset)
Periin sitten API GL-5 80W-90 hypoid
hox, tuota GL-5 ei ehkä kannata vaihdelaatikkoon kaataa, on kuulunut paljon juttua että ei toimi siellä, tulee vaihtamisongelmia, itsellä ei kokemusta asiasta.
Lähetetty: To Touko 15, 2008 2:28 pm
Kirjoittaja Rocco69
En oo vielä kokeillut onko kitka vai avoin, täytyy huomenna testata öljynvaihdon yhteydessä..
Kiitoksia oljymääristä!
tzori mut mitä PTO meinaa?

Lähetetty: To Touko 15, 2008 2:30 pm
Kirjoittaja J-T
Rocco69 kirjoitti:
tzori mut mitä PTO meinaa?

Voimanulosotto=PowerTakeOut
Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 5:03 pm
Kirjoittaja Rocco69
En oo vielä ehtinyt hankkia haynesin kirjaa eikä ohjekirjaa oo...
Ei sattumalta keltää löytyis kuvia vielä laatikon ja jakolaatikon täyttö reiästä?
Olisko öljy suosituksia (merkki) näihin kohteisiin... Olisko Mobilia halvempia, mutta miel. hyviä?

Lähetetty: Su Touko 01, 2011 5:50 pm
Kirjoittaja Kontio
Nostetaan vanha juttu ylös.
Tarkistelin tuossa edellispäivänä HJ61 öljytasot joka reiästä, -ja jakovaihteistohan vaikutti hyvin kuivalta. Eipä muutakuin sitten öljyä lisää.
Mutta sitten tarkistin vaihteiston öljypintaa, niin ropustahan alkoi tulemaan oikein tulvimalla öljyä lattialle. Eli onkos nyt käynyt niin, että jakovaihteiston öljyt on karanneet vaihteiston puolelle?
Siinä sitten katselin, että vaihteiston ja jakiksen proput näyttäisi olevan suurinpiirtein samalla korkeudella sivusuunnassa, joten mahtoikohan olla suuri synti lisätä vain öljyä jakolootaan ja jättää vaihteisto "käsittelemättä" kokonaan.
Eikös ne öljyt nyt kuitenkin sitten pysy suurinpiirtein samoilla tasoilla, jahka ensin ovat hakeneet paikkansa.
Eli kysymys, pääseekö öljyt menemään sekaisin vaihteiston ja jakolaatikon välillä ->onko näin alunperinkin tarkoitettu, vai miksi sitten sieltä vaihteiston propusta sitä öljyä puski niin paljon ylitse.
Onko haittaa tuosta mahdollisesta läpivuodosta laatikoiden välillä.

Lähetetty: Su Touko 01, 2011 6:23 pm
Kirjoittaja hj6084
Tuossa ensiapua.
http://slck.net/viewtopic.php?t=8216
Ja kyllähän se ei jakolaatikolle nannaa ole jossei siellä ole öljyä tarpeeksi, laakerointia vailla ennen pitkää.
Lähetetty: Su Touko 01, 2011 8:09 pm
Kirjoittaja hj60
Ei pitäs olla yhteydessä, pintojen pitäs olla melekeen tasan, tuo ilmiö on veikeä ku pukkaa aina jakiksesta päälootaan, liittynee kuluneeseen stefaan ja jakiksen huohottimen tukkeutumiseen, mutta oon miettiny oisko siitä muka jotain haittaa jos rempan yhteydessä ottais tuon välistefan kokonaan pois, sillon ei pitäs "pumpata" päälootaan ku pääsis valumaan vapaasti takasin.
Lähetetty: Su Touko 01, 2011 8:26 pm
Kirjoittaja Kontio
Täältä kyllä tietoa löytyy ja ratkaisutkin ongelmiin, kunhan vain osaisi oikeita hakusanoja käyttää...
Tuota tuota, mistäspäin se jakolooran huohotin löytyy tarkalleen ottaen?
Eikös tämän
http://slck.net/viewtopic.php?t=8216 jutun voisi laittaa tuonne 60-sarjan UKK osioon?
Lähetetty: Su Touko 01, 2011 9:01 pm
Kirjoittaja Hessu
Huohotin on jakiksen oikealla puolella yläreunassa. Peilillä ja fikkarilla varmaan näkee helpoiten. Saattaapi olla saven alla. Se on semmonen samanlainen kuin akselien huohotin siellä letkun päässä mutta isompi vaan.
Lähetetty: Su Touko 29, 2011 2:57 pm
Kirjoittaja Kontio
Nyt taas ehtii tähän aiheeseen perehtymään. Onko tuo "hullunkierto" systeemi ollut jollakin pidempääkin käytössä?
Katselin tänään niitä proppujen paikkoja, ja näyttäisi siltä, että siihen ulosoton proppuun en laita sitä letkua, kun siitä menee se pakoputki niin läheltä (lämpenemis, tilanahtaus ym...) vaan ajattelin sinne jakiksen pruppuun laittaa sen letkun.
Mutta nythän se proppu on paljon alempana kuin vaihteiston proppu, eli tyhjentyykö vaihteiston öljyt nopeammin sen letkun kautta sinne jakikseen, kuin sieltä jakiksesta ehtii siirtyä akselin kautta varsinaiseen vaihteistoon öljy takaisin?
Eli pääseekö tuollaisen systeemin takia sitten vaihteisto käymään kuivana, varsinkin vitos-vaihteen osalta?
Löytyykö täältä kokemusta pidemmältä ajalta tuolla konstilla viritetystä öljynkierrosta?