Kuva Kuva

HJ jysähtää oudosti nelivedolla kiihdytettäessä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

HJ jysähtää oudosti nelivedolla kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

:cry:
Eli oireet ovat seuraavanlaiset:

Neliveto päällä (nopea) ajettaessa, kun painaa kaasupolkimen pohjaan ja tekee ns. täyskaasukiihdytyksen, niin jostain päin HJta kuuluu outo jysähdys. Jos kiihdytystä jatkaa, niin jysähdys toistuu. Tämä ilmiö tulee esille esimerkiksi nelosvaihteella, kun nopeus on noin 80++.. Eli jossain satasen alla.. Todennäköisesti ilmiö esiintyy myös yli satasenkin nopeuksissa, eli sinne asti en ole vinguttanut.

Ilmiö tuli esille ensimmäisen kerran, kun vedin perävaunua ja kiihdytin lumisissa olosuhteissa ylämäkeen juurikin maantienopeuksissa. Nyt ääni kuitenkin tulee ihan asfaltilla ajettaessa, eli mikään pyörä ei pyri sutimaan. Ilmiö on havaittavissa vain kiihdytettäessä, eli tasaisella vauhdilla tuota ääntä ei ainakaan toistaiseksi kuulu.

Ääni ei ole suoranainen kolahdus, vaan pikemminkin sellainen pehmeä "jymps".. Auto ehkä hieman nytkähtää tuon jysähdyksen aikana.. Tai sitten se vain tuntuu siltä.

Eli mikäköhän tuolta vois olla menossa.. Etukardaanissa tuntuu jonkinmoinen välys, eli ainakin etuperän pinjonissa on jonkinverran klappia. En ole pystynyt paikantamaan, tuleeko ääni etuakselilta, vaiko vaihdelaatikolta, mutta jostain etupään suunnalta se tulee, eli peräpäästä ko. ääni ei kuulu.

Ilmiöstä ei ole takavedolla tietoakaan, eli silloin kestää kiihdytellä sen, minkä sielu sietää.

Ja autohan on nappinelivedollinen HJ61 Turbo, vm 87.

Vetonivelet pitäis olla kunnossa, eli ne on jotain puoltoista vuotta vanhat TML:t.. Renkaat ovat ainakin merkinnöiltään samankokoiset ja ei ole pinnatut. Napalukotkin mahtavat olla ehyet, eli ainaikin ne kytkevät ihan normaalisti.

En ole kokeillut vielä pehmeällä pinnalla, hitaassa vauhdissa, eli tietoa ei ole vielä siitä, miten tuo jymisee, jos tulee etu- ja taka-akseleiden välistä pyörintäeron tarvetta hitaassa vauhdissa.

Vaihdelaatikko on laakeroitu kuluneena talvena ja jakolaatikkoonkin tungettiin uudet välitykset parisen vuotta sitten.
Kaivaa se...
# 254
Repe
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:13 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Repe »

Itellä on samanlainen auto. Ääni/jysäys kuulostaa ja tuntuu samalaiselta kuin kerran jolloin ajoin hlöauton kaivon kanteen, joka oli pystyssä. Vanteeseen tuli mahtava V-kuvio. No, kaupunki korvasi. Itse asiaan. Mulla on etujordaanissa vähän klappia. Voisiko se johtua siitä? Vai tuleeko sitä ruokaa niin nopeesti ykskaks, että pitää yskäistä :D
Täältä tullaan...
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

etuperän poskilaakerit,u-pultit edessä löysällä?eihän se kummoista vikaa tartte kun ei ole keskitasauspyörästöä laitettu niin pienikin vika ilmoittelee.
maaristeilijä
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Noniin. Eli loota purettu..

Historiasta hieman. Alipainekellon alempi letku oli rikkoontunut, mutta letkujen uusiminen ei poistanut ongelmaa. Oikeastaan vika alkoi ilmetä jo ihan normaalistikin ajettaessa ja vähän sitäkin herkemmin. Normi kiihdytys nelivedolla jo tuonne viiteenkymppiin aiheutti jymähdyksen ja nykäisyn. Takakardaani poistettiin, koska takaperässä on melkoinen klappi. Ei vaikutusta.

Nyt kun loota on avattu, niin mitään ihmeempää ei ilmennyt. Etuakselinpätkän kytkentäpinta näyttää ihan kohtalaisen hyvältä, mitä nyt pientä kulumaa.. Kytkentäholkki niinikään on ehyt, samoin, kuin takavetoakselin päässä oleva kytkentäpinta, eli pikari. Kytkentähaarukka liikkuu käsin liikuteltaessa ihan normaalisti, sikäli mikäli "normaalia" on olemassakaan.

Eli lootapuolella näyttäis kaikki olevan OK.

Etuperässä on noin 5-minuutin suuruinen klappi (ajattele pinjonin laippa kellotauluna). Edelleen etukardaanin ristikoissa on jonkun verran väljyyttä.. Vaan voisiko moinen aiheuttaa noinkin suuren oireen.. Vaikea uskoa, mutta eiväthän nämä uskon asioita ole.

Miten tuo alipainekello, elikäs moottori? Kuinka herkkä se on hajoamaan? Eikös siellä joku kalvosysteemi ole? Ja kuinka auton oman alipainepumpun kuluminen vaikuttaa juurikin nelikon käyttäytymiseen? Muistaakseni ainakin Iironsialla oli jossainvaiheessa J75n kanssa jonkinlaista ongelmaa alipainepuolella joskus viimeisen Ylläs Trophyn aikoihin, vuosia sitten.

Vaan heitelkäähän ideoita.. Itsellä ne nimittäin meinaa tässävaiheessa käydä vähiksi.
Kaivaa se...
# 254
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jaa-a Mitenkäs, oiskohan mahdollista että etuperän keskitappi on irti,ja yrittää hieman seilailla osuen välillä kissapäähän???
Toivottavasti ei mutta...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Okei.. Päivitetääs hieman.

Eli jakolaatikosta ei löytynyt mitään mainittavaa.. Paitsi, että aivan uskomattoman hyvässä kunnossa nuo osat näyttää vielä puolenmiljoonan kilometrin jälkeen olevan.

Eilen tehdyt viimeiset "jysäyttelyt" ennen seuraavaa remppaa osoittivat äänen todellakin kuuluvan etupäästä. Koe tehtiin seuraavasti:

-Takakardaani irti.
-Neliveto ja napalukot kiinni.
-Kolme ukkoa kuuntelemaan korvat pitkällä ja katselemaan silmät kovina.
-Jonkunlainen, voimakkaanpuoleinen kiihdyts pihamaalla ja JYMPS.
-Tasauspyörästön lukot (etulukko ei kytkeydy itsenäisesti) kiinni ja uusi kiihdytys... JYMPS.

Olettama: Vika on etuakselistossa, eli jakis on kunnossa. Ilman etulukkoa tapahtuva kiidytys rasittaa kumpaakin vetoniveltä siten, että toisen nivelen ylilyönti on mahdollinen tasauspyörästön päästäessä voimaa helpoimpaan suuntaan.. Eli kuulemma nivelen kruunu voi olla halki, jolloin vetoakseli pääsee lyömään boorilta yli. MUTTA, kun etulukko on kytketty, pitäisi viallisen vetonivelen kestää tuon kaltaista rasitusta huomattavasti paljon enemmän, eli itseasiassa lyödä yli vasta siinä vaiheessa, kun toinen pyörä pyrkii sutimaan. Sutimista ei tapahtunut ja silti jokin löi yli, joten vikaepäily siirtyi itse perämurikkaan.

Kiitokset eräälle tamperelaiselle tietäjälle tästä testiohjeesta, jonka puhelimessa auliisti neuvoit. Pullakahvia tarjolla, jahka törmäillään.

Eli näillä eväillä mennään kohti seuraavaa remppaa, joka onkin aina niin iloinen etupään täyspurku.. :shock:
Kaivaa se...
# 254
onsekone
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 9:29 am
Paikkakunta: Holholandia

Viesti Kirjoittaja onsekone »

Saabissa :oops: oli joskus samanlaisia jysähdyksiä. Aina kun kiihdytti voimakkaasti ja löysäsi kaasun vaihteenvaihdon kunniaksi niin jysähti. Lopulta meno loppui kun virranjakajan kansi halkesi.

Diaknoosi: Moottorin etukannakkeet lahonneet ja repeytyneet. Kun kiihdytti niin kone nousi pystyyn ja kytkintä polkastessa kone tipahti paikalleen. Viimesellä kerralla kone nousi jo niin ylös että virranjakaja jäi koneen ja konepellin väliin.

Eli tarkista ensiksi kaikki kannakkeet/pultit.
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Hyvä kommentti. Tsekataan nuokin.

Lootan kannattimet olivat ainakin silmämääräisesti katsoen kunnossa.
Kaivaa se...
# 254
Juno
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 9:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juno »

Moro

Kaverin HJ oireili samalla tavalla, mutta takavedolla ja vika löyty taka-akselin ja jousien välisestä kiinnityksestä. Oli ne akseliin hitsatut korvakkeet saaneet kipeetä, ja olivat suorat pinnat muuntuneet keinutuolin jalaksien muotoon, joten pääsi akseli aina pyörähtämään vedon suuntaan aiheuttaen ko. omituisen jymähdyksen....
# 266

Jj`a tuosta......
Flash
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Joulu 13, 2006 9:14 pm
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Flash »

Samaa oiretta kuin rusakolla havaittu myös täällä. Oli hepattu takapäässä vain "hetkellisesti" kiinnikeet paikalleen ja pääsivät elämään ja kauhia jyske.
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
Flash
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Joulu 13, 2006 9:14 pm
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Flash »

Jeps, tänään VIHDOIN oma hj ulos sellaisena kun sen halusinkin, hiukan revittelyä, ja pauketta. Kiristys (takapakan lautasen pultit about käsin kirittävissä) ja uudestaan ja taas. Neljä kertaa haki paikaansa ennkuin sain kirittyä niintiukkaan jottei enään paukkunut. Pauke kuulostaa paljon vakavammalta mitä se itse asiassa onkaan.
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Viikko takaperin pulttailin laakeroidun etumurikan takas paikoilleen. Samalla vaihdettiin pronssiholkit. Välihuomautuksena, että vetonivelien (Stanu TML, eli ei HD) päissä, siinä kuulakammion etuseinässä oli melkoiset hankautumajäljet. Niveliä kun hieman tutkailin, näyttäis siltä, että alkuperäisiin Birfieldeihin verrattuna noissa TMLlissä on hieman pulleampi, eli paksumpi tuo etuosa.. Eli siinä kun alkuperäissä nivelessä on suoraa kanttia, on tuossa TMLlässä nivelen sivuprofiili hieman enempi pyöreä. Tuo hiertymäkohta on vastannut kääntöpään laakerihaarukan laitoihin. En tiedä, voisiko juuri tuo ehkä parin millin paksunnos aiheuttaa tuon jytinän.. Jotenkin tuntuu, että pronssiholkkien vaihdon jälkeen tuo jyminä vaimeni jonkinverran, mutta ilmenee kuitenkin edellä(kin) kuvatulla tavalla. Holkit oli muuten aivan loppu.. Voiko napalukossa oleva booriholkin laakeri väljistyä niin paljon, että nivel pääsee sitä kautta hyppäämään ja lyömään kääntökammion laitoihin??

Seuraavana on sitten vissiin vuorossa nivelien pinnan hionta ja uusi yritys. Jos vika ilmenee vielä tuonkin jälkeen, niin sitten se saa minun puolestani jyskätä sen kuin sielu sietää. Mitään isompaa vikaa tuosta ei kuitenkaan ole tähän mennessä löytynyt.

Vaan nyt meikä jahtaa sarvipäitä, joten remppa siirtynee jonnekin hirvenpyynnin jälkeiseen elämään.
Kaivaa se...
# 254
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Ja homma etenee..

Tänään vaihdettu etupäähän uudet Löbron nivelet, eli hieman autossa olleita TMLliä hoikkasemmat. Nyt ei enää pitäis lyödä kääntökammion seiniin, muttamutta...

Jytinä jatkuu!!! :twisted:

Seuraavaksi pitänee alkaa mietiskelemään alipainekellon kuntoa, sekä alipaineletkuja. Kellonpuoleiset paksut letkut on vaihdettu uusiin.. niistähän oli toinen rikki, niinkuin aikaisemmin totesinkin. Nyt on seuraavana sitten vuorossa nuo hoikkasemmat letkut. Sitten varmaan pitää pakkokytkeä tuo nelikko kellosta päälle.

Onko muuten kukaan koskaan mennyt avaamaan tuota alipainekelloa ja senkautta kytkenyt nelikkoa päälle, esimerkiksi tunkemalla kelloon jotain sinnekuulumatonta tavaraa senverran, että kello jää ns. päälle?

Alkaa muuten olemaan kohta ideat ihan oikeasti vähissä. Ei ummarra..
Kaivaa se...
# 254
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Kardaanin spoorit ja nivelet
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

PETEBJ75 kirjoitti:Kardaanin spoorit ja nivelet
No kun niveletkin nyt äkkiseltään tuntuis olevan ihan kondikkeessa.. Eihän ne nyt toki aivan timmit ole, mutta jotenkin tuntuu, että kovastikin kuluneempia on nähty ja ajettu, eikä niistä tämmöisiä oireita ole ilmennyt.. Tosin, kardaanin ristikotkin on kyllä hyllyssä oottelemassa, joten pitääpä nyt ne(kin) uusia.

Boorit on nähdäkseni ihan OK.
Kaivaa se...
# 254
Vastaa Viestiin