Sivu 1/1

Tojotan varaosavika

Lähetetty: To Huhti 10, 2008 10:32 pm
Kirjoittaja karttuiivari
Kyseessä tojo pzj75 laatikon siirtäjän haarukoista. Ostin rajan auton jossa oli lootavika, teetätin remontin kaverini firmassa. Laitatin kaikki vähänkin kuluneet osat+laakerit uusiksi. Jostain syystä nelonen jäi "nahkeaksi".(loota purettiin ja kasattiin moneen kertaan useamman ammattiäijän voimin) Oletimme että loota notkistuu ajan kanssa, mutta niin ei käynyt. No sitten ajattelin myydä pirssin joten loota piti ottaa auki. Nyt vika löytyi sattumalta, kun lootan koppaa katsottiin taskulampulla. Kopan seinässä oli siirtäjän haarukan piirtämä viiva!! ja haarukka oli kulunut toispuoleisesti.
Syy löytyi haarukan valunystystä, joka oli n. 2mm korkeampi kuin originaali osa. Ei muuta ku uutta osaa tilaukseen, no siinäkin oli tuo korkea nysty. Vika korjautui yksinkertaisesti viilalla. Loota paikoilleen ja auto ajoon.
Osat oli hankittu Juhan Autosta ja vaadin heiltä toisen lootaremontin hintaa viallisen osan vuoksi.
No he halusivat tutkia nuo osat ja tulos oli se että vaihdettu osa oli valmistustoleranssien mukainen.
Sitten he pyysivät lupaa laatikon aukaisuun. Vein auton Juhan Autoon ja siellä odotti korjaamon vastaanotossa lappu joka pyydettiin allekirjoittamaan. Siinä oli pitkästi tekstiä ja lopussa luki niin että mikäli vika ei johdu viallisesta osasta niin minä joutuisin maksamaan tuo aukaisun osineen ja tiivisteineen. No hehän olivat jo todenneet osan olleen valmistustoleranssien mukaisen, joten olisin joutunut maksamaan rempan kolmannen kerran!!! perkele
Olisi mukava tietää mikä on tuo virallinen rako laatikon ja siirtäjä haarukan välillä, sitä eivät tienneet kuulemma liikkeessäkään ja onko jollain muulla ollut vastaavaa laatikon jäykkyyttä rempan jälkeen

Lähetetty: Pe Huhti 11, 2008 11:34 am
Kirjoittaja karttuiivari
Pannaa ny nuita kuvia tännekkin
http://www.fotopankki.fi/karttuiivari/k ... 2003962896

On saatana tojon osissa isot toleranssit :shock:

Lähetetty: Pe Huhti 11, 2008 11:56 am
Kirjoittaja ventora
eiköhän laatikon kasaajan toi olis pitänyt tajuta ja viilata kuntoon ekalla kerralla :roll: kyllähän varaosissa asentajan pitää tarkistaa sopivuus!

Lähetetty: Pe Huhti 11, 2008 4:05 pm
Kirjoittaja karttuiivari
Juu, kaikkihan tuommoisen vian huomaa!!! Kiitos vaan asiantuntevasta kommentistasi. Kyseessä ei ollut "tarvike osa" vaan tojon orkinaali.
Tiedoksi vaan ettei tule muita "tollokommentteja", että laatikkoa tutki kolme äijää joilla on yhteensä n. 100v kokemus laatikkorempoista, eikä tämä todellakaan ollut ensimmäinen toyota aisin r 15 remppa. Vika löytyi sattumalta kun kopan sisustaa valaistiin taskulampulla, joka paljasti alumiinisen siirtohaarukan jättämän viirun. Se oli kuin lyijykynän jälki, joka ei näkynyt ilman taskulampun valoa. Kyse oli millin osista, eikä tuota huomannut mitenkään laatikkoa kasatessa.

Pannaan ny vielä linkki samanlaisen laatikon rempasta

http://www.4x4wire.com/toyota/tech/r151f/

Lähetetty: Pe Huhti 11, 2008 8:58 pm
Kirjoittaja ventora
tajusin kyllä että orkkis osasta kyse,samalla lailla niissä on eri valusarjoja osissa,kerran se herne meni nenään ni sen näkee sit helposti peilistä 8)

Lähetetty: La Huhti 12, 2008 8:43 am
Kirjoittaja PETEBJ75
Eikos kyse sitten ole enemmankin laatikon kuoren viasta, jos siirtohaarukan mitat on toleranssien sisalla?

Lähetetty: La Huhti 12, 2008 10:04 am
Kirjoittaja karttuiivari
Niin, mitään virallisia mittoja tai työkuvia he eivät esittäneet, vaan varaosapäällikön mukaan "muillekkin on näitä myyty eikä niistä ole valitettu", ja se että sen on valmistustoleranssien mukainen. Juu vaihdatin saman osan myös edelliseen pzj75 samassa pajassa, ei ongemia. Ei vaan ole muistikuvaa osista. Pitäs löytää cad-kuvat lootasta, siinä tuo rako ja sen mitat näkys. Ahdasta siellä on, mutta kuinka ahdasta.
Tuossa mun (alkuperäinen) lootan kopassa ei näy mitään erikoista, onhan se valuosa joten on tietenkin mahdollista että seinämät on paksummat kuin pitä, mutta..

Jos viitsii vilkaista tuota lootakuvaa, niin ainakin tuossa on tuo nysty vastaava kuin mun orkkisosassa.

http://www.4x4wire.com/toyota/tech/r151f/R151front.jpg

Vanhan viidakon lain mukaan herneiden heittely aiheuttaa nenäkipuja, nimittäin heittelijälle, ja se saattaa näkyä peilistä :twisted: