Sivu 1/2

Jarrusatula

Lähetetty: Ke Huhti 09, 2008 4:58 pm
Kirjoittaja Repe
Snoopy kyselee. Etujarrut alkoi todella pahasti puoltamaan. Pelkääjän puolen jarrusatulasta vain yksi mäntä toimii. Kysyisinkin a) riittääkö pelkkä putsaus b) miten ne männät saa irti c) mitä rasvaa/liukastusainetta käytetään.

Lähetetty: Ke Huhti 09, 2008 5:01 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Larruputken tilalle rasvanippa ja prässillä vassua satulaan.
Itse olen purkanu pari cruiserin satulaa kokonaan ja laittanu huoltosarjan.
O-renkaat satulan puoliskojen väliin
uudet mäntien kumet
uudet suojakumet.

Jos hyvät meinaa tehä eli pitoautoon niin kappaleiksi/putsaus/sylppien "hionta/hoonaus"
Lisänä kuvatus jarruista

Kuva

Lähetetty: Ke Huhti 09, 2008 7:44 pm
Kirjoittaja Hessu
Mistä firmasta ostit Käyttäjä sen huoltosarjasi? Pitäis omaan autoo tehdä ko. remppa ilmojen lämmettyä...

Lähetetty: Ke Huhti 09, 2008 8:03 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Hessu kirjoitti:Mistä firmasta ostit Käyttäjä sen huoltosarjasi? Pitäis omaan autoo tehdä ko. remppa ilmojen lämmettyä...
Tais olla Toyota.....en oo varma,kannattaa kysästä tarvikepuljuista.
Huolsin noita satuloita Profantasysafarissa töissä ollessani

Lähetetty: Ke Huhti 09, 2008 8:17 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Vinkkinä noiden satuloiden purkamiseen.
Kannattaa purkaa pulttipyssyllä' pienellä paineella noi satulan pultit,lähtee sillä tavalla "herkistämällä"irti paremmin kun raa`alla voimalla.
Napunapunapunapunapunapunapunapunapunapu pienellä säädöllä 8)

Lähetetty: To Huhti 10, 2008 9:34 am
Kirjoittaja juriihi
Ja vielä kannattaa varautua mäntien vaihtoon, voipi olla että on männän "pinnoite" ruostunut/syöpynyt :? :? . Omassa hoijjakassa oli käynyt näin, ensiappuna käytin hienoa vesihiontapaperia jolla otin ruosteet pois mutta syöpymät jäi eli pelittää jonkin aikaan kunnes taasen ruostuu ja jumii. Mäntien kumet voitelin norm. moottoriöljyllä ja pölytiivisteiden alle pyyhkäsin vähän vaseliinia ja hyvin on toiminut reilun vuoden päivävät :wink: :wink: Ainakin noita tiiviste sarjoja sai täältä Oulusta varaosaliikeestä(Tarviketori) heti hyllystä eikä ollut pahan hintainenkaan :D :D Ja luulen että mäntiäkin saa tarvikevaraosana......??!!

Lähetetty: To Huhti 10, 2008 10:19 am
Kirjoittaja Käyttäjä
juriihi kirjoitti:Ja vielä kannattaa varautua mäntien vaihtoon, voipi olla että on männän "pinnoite" ruostunut/syöpynyt :? :? . Omassa hoijjakassa oli käynyt näin, ensiappuna käytin hienoa vesihiontapaperia jolla otin ruosteet pois mutta syöpymät jäi eli pelittää jonkin aikaan kunnes taasen ruostuu ja jumii. Mäntien kumet voitelin norm. moottoriöljyllä ja pölytiivisteiden alle pyyhkäsin vähän vaseliinia ja hyvin on toiminut reilun vuoden päivävät :wink: :wink: Ainakin noita tiiviste sarjoja sai täältä Oulusta varaosaliikeestä(Tarviketori) heti hyllystä eikä ollut pahan hintainenkaan :D :D Ja luulen että mäntiäkin saa varaosana......??!!
jos sattuu olemaan tuttua sorvaria joka sorvaa haponkestävää rautaa niin sorvoittaa uuret männät happosesta...
Olen kerran sorvoittanu yhteen harrasteautoon männät happosesta niin loppu ruostumismurheet

Vaihto-osa

Lähetetty: To Huhti 10, 2008 4:26 pm
Kirjoittaja pluto
Läpeensä laiskana en viittiny purkaa satuloita vaan hain motonetistä vaihtosatulat ja uudet palat. Tunti hommia ja taas mentiin.
Vaihto satulan hinta 85 ekeä/puoli. :evil:
Niin tietysti satulalta lähtevä putkenpätkä joka aina katkeaa, oisko ollu vitosen.
Kun ei oo kunnon remontti paikkaa niin tämä onnistu "ihan pihalla" :lol:

Lähetetty: To Huhti 10, 2008 4:39 pm
Kirjoittaja Repe
85 ekua puoli, sillähän saa toyolta justjust pelkät kumet :D . Mulla tarjottiin paikallisesta tarvikkeesta 130 ekua satulasta. Kenen tekemät satulat on? Miten hitto noi hintaerot voi olla eri tarvikkeissakin noin paljon. Roihin tulee Motonet vissiin kohtapuoliin.

Lähetetty: To Huhti 10, 2008 6:17 pm
Kirjoittaja mixu
Ainakin on saanu mäntiä varaosana, ihan tarvikkeena.

Lähetetty: Pe Huhti 11, 2008 5:06 am
Kirjoittaja hj60
Ite ku remppasin etujarrut, niin koko satulan sa samalla rahalla ku ois saanu 2 mäntää. Täältä Rovaniemeltä, sillosesta Pudaksen liikkeestä, olikohan 170 € kaks satulaa.

Lähetetty: Pe Huhti 11, 2008 8:22 am
Kirjoittaja Hessu
Aikanaan piti vanhat satulat viedä uusiin vaihdossa, mutta mites nykyään?

Lähetetty: Pe Huhti 11, 2008 9:54 am
Kirjoittaja osilpi
Mitenkäs niitä vaihtosatuloita korjataan, jos ei vie vanhoja takaisin?

Eli kyllä tänäkin päivänä jarrusatulat, startit ja laturit yleensä pitää palauttaa (tai siis pantin saa silloin takaisin), ja ne lähetetään vinkuintiaaneille maalattavaksi + uudet sisukalut + ehkä jonkunlainen käsittely, hoonaus jne.

Kunnostuksia on monen tasoisia. Esim vetareissa toiset täyttöhitsataan ja hiotaan, kun taas halvimmat vain hiotaan (eli ei tule hyvät).

Lähetetty: La Huhti 12, 2008 9:42 am
Kirjoittaja Repe
Männissä oikeastaan tosi vähän ruostepilkkuja. Oikeastaan ruostetta on vain jarrusatulan kumitiivisteen yläpuolella (siis siinä männän kupissa). Siitä johtunee jumiminen, hoppas soo. Ei todellakaan olis herkkä ostamaan koko pakettia.

Lähetetty: La Huhti 12, 2008 10:13 am
Kirjoittaja juriihi
Ruosteet pois vaan männästä ja satulanrungosta(mainitsemastasi kohdasta)... Kokeile ennen tiivisteiden laittoa jotta mäntä liikkuu sylinterissä ilman takertelua.. jonka jälkeen tiiviste uraansa, voitelet ja painat männä paikoilleen joka jälkeen pölysuoja. Itse laitoin vähän vaseliinia sinne pölysuojan sisäpuolelle jotta se vähän hidastaisi kosteuden/lian pääsyä aiheuttamaan ruostumista juuri tuohon sylinterin yläkohtaan jonka mainitsit.... En sitten tiedä onko sillä vaikutusta mutta onhan tuo toiminut ilman jumittumista jo vuodenpäivät....???