Kuva Kuva

Jarrusatula

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Repe
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:13 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Repe »

Snoopy kyselee. Etujarrut alkoi todella pahasti puoltamaan. Pelkääjän puolen jarrusatulasta vain yksi mäntä toimii. Kysyisinkin a) riittääkö pelkkä putsaus b) miten ne männät saa irti c) mitä rasvaa/liukastusainetta käytetään.
Täältä tullaan...
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Larruputken tilalle rasvanippa ja prässillä vassua satulaan.
Itse olen purkanu pari cruiserin satulaa kokonaan ja laittanu huoltosarjan.
O-renkaat satulan puoliskojen väliin
uudet mäntien kumet
uudet suojakumet.

Jos hyvät meinaa tehä eli pitoautoon niin kappaleiksi/putsaus/sylppien "hionta/hoonaus"
Lisänä kuvatus jarruista

Kuva
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mistä firmasta ostit Käyttäjä sen huoltosarjasi? Pitäis omaan autoo tehdä ko. remppa ilmojen lämmettyä...
#428
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Hessu kirjoitti:Mistä firmasta ostit Käyttäjä sen huoltosarjasi? Pitäis omaan autoo tehdä ko. remppa ilmojen lämmettyä...
Tais olla Toyota.....en oo varma,kannattaa kysästä tarvikepuljuista.
Huolsin noita satuloita Profantasysafarissa töissä ollessani
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Vinkkinä noiden satuloiden purkamiseen.
Kannattaa purkaa pulttipyssyllä' pienellä paineella noi satulan pultit,lähtee sillä tavalla "herkistämällä"irti paremmin kun raa`alla voimalla.
Napunapunapunapunapunapunapunapunapunapu pienellä säädöllä 8)
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
juriihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 6:23 am
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja juriihi »

Ja vielä kannattaa varautua mäntien vaihtoon, voipi olla että on männän "pinnoite" ruostunut/syöpynyt :? :? . Omassa hoijjakassa oli käynyt näin, ensiappuna käytin hienoa vesihiontapaperia jolla otin ruosteet pois mutta syöpymät jäi eli pelittää jonkin aikaan kunnes taasen ruostuu ja jumii. Mäntien kumet voitelin norm. moottoriöljyllä ja pölytiivisteiden alle pyyhkäsin vähän vaseliinia ja hyvin on toiminut reilun vuoden päivävät :wink: :wink: Ainakin noita tiiviste sarjoja sai täältä Oulusta varaosaliikeestä(Tarviketori) heti hyllystä eikä ollut pahan hintainenkaan :D :D Ja luulen että mäntiäkin saa tarvikevaraosana......??!!
Viimeksi muokannut juriihi, Pe Huhti 11, 2008 7:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

juriihi kirjoitti:Ja vielä kannattaa varautua mäntien vaihtoon, voipi olla että on männän "pinnoite" ruostunut/syöpynyt :? :? . Omassa hoijjakassa oli käynyt näin, ensiappuna käytin hienoa vesihiontapaperia jolla otin ruosteet pois mutta syöpymät jäi eli pelittää jonkin aikaan kunnes taasen ruostuu ja jumii. Mäntien kumet voitelin norm. moottoriöljyllä ja pölytiivisteiden alle pyyhkäsin vähän vaseliinia ja hyvin on toiminut reilun vuoden päivävät :wink: :wink: Ainakin noita tiiviste sarjoja sai täältä Oulusta varaosaliikeestä(Tarviketori) heti hyllystä eikä ollut pahan hintainenkaan :D :D Ja luulen että mäntiäkin saa varaosana......??!!
jos sattuu olemaan tuttua sorvaria joka sorvaa haponkestävää rautaa niin sorvoittaa uuret männät happosesta...
Olen kerran sorvoittanu yhteen harrasteautoon männät happosesta niin loppu ruostumismurheet
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
pluto
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 9:44 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Vaihto-osa

Viesti Kirjoittaja pluto »

Läpeensä laiskana en viittiny purkaa satuloita vaan hain motonetistä vaihtosatulat ja uudet palat. Tunti hommia ja taas mentiin.
Vaihto satulan hinta 85 ekeä/puoli. :evil:
Niin tietysti satulalta lähtevä putkenpätkä joka aina katkeaa, oisko ollu vitosen.
Kun ei oo kunnon remontti paikkaa niin tämä onnistu "ihan pihalla" :lol:
Repe
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:13 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Repe »

85 ekua puoli, sillähän saa toyolta justjust pelkät kumet :D . Mulla tarjottiin paikallisesta tarvikkeesta 130 ekua satulasta. Kenen tekemät satulat on? Miten hitto noi hintaerot voi olla eri tarvikkeissakin noin paljon. Roihin tulee Motonet vissiin kohtapuoliin.
Täältä tullaan...
mixu
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 10:07 pm
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja mixu »

Ainakin on saanu mäntiä varaosana, ihan tarvikkeena.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ite ku remppasin etujarrut, niin koko satulan sa samalla rahalla ku ois saanu 2 mäntää. Täältä Rovaniemeltä, sillosesta Pudaksen liikkeestä, olikohan 170 € kaks satulaa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Aikanaan piti vanhat satulat viedä uusiin vaihdossa, mutta mites nykyään?
#428
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Mitenkäs niitä vaihtosatuloita korjataan, jos ei vie vanhoja takaisin?

Eli kyllä tänäkin päivänä jarrusatulat, startit ja laturit yleensä pitää palauttaa (tai siis pantin saa silloin takaisin), ja ne lähetetään vinkuintiaaneille maalattavaksi + uudet sisukalut + ehkä jonkunlainen käsittely, hoonaus jne.

Kunnostuksia on monen tasoisia. Esim vetareissa toiset täyttöhitsataan ja hiotaan, kun taas halvimmat vain hiotaan (eli ei tule hyvät).
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Repe
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:13 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Repe »

Männissä oikeastaan tosi vähän ruostepilkkuja. Oikeastaan ruostetta on vain jarrusatulan kumitiivisteen yläpuolella (siis siinä männän kupissa). Siitä johtunee jumiminen, hoppas soo. Ei todellakaan olis herkkä ostamaan koko pakettia.
Täältä tullaan...
Avatar
juriihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 6:23 am
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja juriihi »

Ruosteet pois vaan männästä ja satulanrungosta(mainitsemastasi kohdasta)... Kokeile ennen tiivisteiden laittoa jotta mäntä liikkuu sylinterissä ilman takertelua.. jonka jälkeen tiiviste uraansa, voitelet ja painat männä paikoilleen joka jälkeen pölysuoja. Itse laitoin vähän vaseliinia sinne pölysuojan sisäpuolelle jotta se vähän hidastaisi kosteuden/lian pääsyä aiheuttamaan ruostumista juuri tuohon sylinterin yläkohtaan jonka mainitsit.... En sitten tiedä onko sillä vaikutusta mutta onhan tuo toiminut ilman jumittumista jo vuodenpäivät....???
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
Vastaa Viestiin