Sivu 1/2
HJ61 käyntihäiriötä...
Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 9:20 am
Kirjoittaja JuMin
Nyt tuo hojotin kieltäytyy käymästä kaikilla pytyillä

Eli joku pytty on pelistä poissa. Mitään kolinoita / kilinöitä ei kuulunut ennen eikä kuulu nytkään kun "vika" on päällä. Täydestä laulusta vain alkoi käydä vajaalla. Öljyt ja vesi ei oo sekaisin ja käyntiin lähtee kuin palmun alta muttei vain halua käydä kaikilla
Mistähän helpoiten alkaisi vikaa ettimään?
Vettä toki voi olla naftajärjestelmässä, mutta onhan tässä ollut lämmintäkin +5 astetta, että eikähän se voisi olla pois laskuista. Mites jos joku naftasuutin on tullut tiensä päähän? Alipaine vikojakin on ollut välillä, voisko aiheuttaa tälläsen vian?
Tohtiiskahan sen vain ajaa näin kaverin pajalle (n25km.)? Trailerin saaminen vähä hankalaa... Kivoja autoja nämä Toijotat

Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 10:33 am
Kirjoittaja hakoteilla
Mulla oli joskus 60:ssä samanlaiset oireet, vika oli pumpulta lähtevissä naftaputkissa. Ne on lukittu aina pareittain, viimeinen lukitus oli löystynyt jotenkin ja sen seurauksena takimmainen naftaputki oli löystynyt pumpun päältä. Eli vuoti naftaa ja painetta pumpun päälle, ei suihkunnut kuitenkaan paineella vaan kostutti vaan pumpun ulkopuolelta. Pieni vuoto aiheutti sen, että kävi vajaapyttyisesti. Korjaantui kiristämällä liitokset ja lukitukset.
Eikö sitä autoa voisi hinata sinne kaverin pajalle? Itse en ajaisi ennen kuin on varmaa, että kyse ei ole mistään vakavasta.
Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 6:08 pm
Kirjoittaja Arppa
Ihan mielenkiinnosta utelen. Mistä sen tietää, että kone käy vajaalla? Täristääkö jotenkin vai onko veto poissa vai mitä? Entä miten kone huohottaa, tuleeko savuja pihalle huohotin putkesta ja minkälaisia savuja kone pukkaa pakoputkesta.
Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 7:11 pm
Kirjoittaja Hessu
Mulla oli omassa autossa käynti kuin vajaapyttysessä (ravisti, eikä vastannut kaasuun). Korjaantui polttoaineen suodattimen vaihdolla. Vanhassa oli ilmeisesti vettä ja muutakin mönjää.
Lähetetty: Ti Maalis 18, 2008 9:00 am
Kirjoittaja osilpi
Täytyypä vielä sanoa, että tarkista ihan ekana suodatin + vedenerotin + polttoainelinja tankilta suuttimille asti.
Tuossa marraskuussa putsasin vedenerottimen (erillinen lasikupillinen Valmetin vedenerotin), ja nyt 3000km myöhemmin vedenerottimen lasikupin pohjalla oli SENTTI hiekkavesiliejua. Eli tuo vedenerotin toimii myös hyvänä esisuodattimena ennen polttoainesuodatinta.
Koskaan aikaisemmin ei noin paljoa ole töhnää ollut siellä, ja tankki on kyllä ihan ehjä päällisin puolin.
Lähetetty: Ti Maalis 18, 2008 9:14 am
Kirjoittaja JuMin
Joo se hinaaminen voi olla aika hauskaa tuon ohjaustehostimen takia, voi tulla hiki käännellessä rattia... Eikä ne jarrutkaa niin loistavat oo ilman tehostinta
Toi naftaputki vuodos voi olla kyseessä, 6 pytyn kohdalta on kyllä hieman liian märkä... Täytyy tutkia.
Joo suodatin voi tehdä kiusaa, myönnetään ettei sitä oo vaihdettu ainakaa 1,5 vuoteen

. Polttoainelinja on kunnos (korjattu vuoto n.6kk sitten).
Vajaa käyntisyyden kyllä huomaa heti: täristää hieman, vastaa kaasuun heikommin, veto hukassa ym. koneen ponnettomuus.
Se koneen käyntiääni on niin selvä merkki ettei voi olla huomaamatta
Voisko joku keinuvipu olla rikki? Vai voiko se hajota niin nätisti ettei kuulu mitää ylimääräisiä rutinoita?
Lähetetty: Ti Maalis 18, 2008 4:03 pm
Kirjoittaja Hessu
JuMin kirjoitti:Voisko joku keinuvipu olla rikki? Vai voiko se hajota niin nätisti ettei kuulu mitää ylimääräisiä rutinoita?
Maalaisjärjellä ajatellen luulisi, että tuossa tapauksessa irtonaiset osat venakopassa pitäisivät melkoista kilinää.
Toyotan manuaali antaa huonolle käynnille muutamia eri tarkistuskohteita. Kannattaa ladata se koko manuaali tuolta toisessa topicissa mainitusta paikasta. Siellä on puhuttu mm. venavälyksistä, suodattimista, polttoainelinjoista, tyhjäkäyntisäädöistä, pumpun ajoituksista jne.
Lähetetty: Ti Maalis 18, 2008 9:33 pm
Kirjoittaja hj60
Ainaki HJ60:ssä keinuvivut kuluu äänettömästi kuopalle.
Lähetetty: Ti Maalis 18, 2008 9:55 pm
Kirjoittaja Hessu
hj60 kirjoitti:Ainaki HJ60:ssä keinuvivut kuluu äänettömästi kuopalle.
Milläköhän kilsoilla noi keinuvivut alkaa olla tiensä päässä? Saakohan niitä mistään tarvikkeena vai pitääkö täyttöhitsailla? Toyotalla uudet maksaa kuitenkin yhden HJ:n verran.
Lähetetty: Ke Maalis 19, 2008 12:15 am
Kirjoittaja Arppa
Jep jep. Siksi kysyin noita pöljiä kun itselleni kävi viime syksynä aika pöljästi. Melkein tyhjällä tankilla kiikutin jyrkkiä rinteitä viime syksynä ja kappas, ilmaa imas polttoaine puolelle. Nou hätä. Käsipumpulla reipas ilmaustoimenpide ja meno jatkui....melkein kaks viikkoa ajelin iman onkelmia, kun yhtäkkiä keskellä korpea syys pimeässä rupee kone rykiin. Ei muuta pelti auki ja taskulampun valokeilaan ensimmäisenä sattui käsipumpun vipu, joka oli jäänyt lukitsematta kiinni. Ja niinhän se oli ruikkinut sieltä naftaa koneen kylkeä pitkin ja ilmeisesti hörsinyt ilmaa koneeseen. Jälleen ilmaus ja nyt lukitsin pumpun vivun ja ei ole sen jälkeen ollut onkelmia tämän suhteen. Nafta/ilma vuoto tuon käsipumpun vivun kautta on onneksi mitättömän pientä, mutta näköjään riittää saamaan 12ht:n hyytymään...että oppia ikä kaikki

Lähetetty: Ke Maalis 19, 2008 1:05 am
Kirjoittaja vm
No niin käymishäiriö iski tännekkin. Käy pirun hyvin tyhjäkäyntiä ja pikku kierroksilla, ja taas maksimi kierroksilla käy kunnolla. Tuolta väliltä röpöttää ja löpöä tulee palamattomana läpi.
Lähetetty: Ke Maalis 19, 2008 9:01 am
Kirjoittaja JuMin
Ööö, tyhmä kysymys mut missä se käsipumpun vipu on?

Lähetetty: Ke Maalis 19, 2008 11:54 am
Kirjoittaja Hessu
JuMin kirjoitti:Ööö, tyhmä kysymys mut missä se käsipumpun vipu on?

Edestä katottuna koneen vasemmalla puolella itse pumpun takana. Sellanen vaalea pyörä, jota pitää kääntää aukipäin, jotta pääsee pumppaamaan. Lukitus sitten painamalla pohjaan ja kiertämällä lukitusasentoon. Tolleen tais olla.
Lähetetty: Ke Maalis 19, 2008 10:35 pm
Kirjoittaja vm
Paljonkohan mahtaa olla hj61:sen puristuspaineet? Nyt kylmästä moottorista mitattuna tasainen 20 kaikissa, tuntuisi äkkiseltään pieneltä? Suuttimet mittasin myös ja ok, tasainen avautumispaine 190 kaikissa.
Lähetetty: Ke Maalis 19, 2008 11:04 pm
Kirjoittaja metsäsika
vm kirjoitti:Paljonkohan mahtaa olla hj61:sen puristuspaineet? Nyt kylmästä moottorista mitattuna tasainen 20 kaikissa, tuntuisi äkkiseltään pieneltä? Suuttimet mittasin myös ja ok, tasainen avautumispaine 190 kaikissa.
auto datan mukaan 19,6-29,4 bar. 2h moottorissa sit 20-28bar