Sivu 1/2

Murrokset vaihtoon

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 11:46 am
Kirjoittaja bj40lpr
Ens viikolla teen murrosremontin BJ40:seen. Minkä kokoset ne mutterit on siellä navan sisällä? Minkä kokosta hylsyä tarvii? Kerkeis vielä hommaamaan työkaluja ennekun auto on levällään. Kuvasarjan kävin jo Galleriasta kattomassa, jonkunlaiset lukitukset siellä näytti olleen ennenkun saa pakan auki.

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 1:07 pm
Kirjoittaja Herra Kurppa
54 mm, yleisempi koko 55 mm toimii myös, ja hylsy saa olla aika ohutseinäinen että sopii navan sisään.

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 3:15 pm
Kirjoittaja bj40lpr
Kiitos, pitääkin käydä ostamassa kun ei nii isoja kokoja ole.

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 5:52 pm
Kirjoittaja Repro
Taltta ja vasara toimii myös ellei halua maksaa itseään kipeäksi kalliista hylsystä.

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 7:00 pm
Kirjoittaja lepoantti
motonetistä tai vastaavasta 55mm hylsy maksaa noin 8e!!! siitä sorvilla tai vaikka rälläkällä hioen pieni siivu pois että mahtuu napatöötän sisälle. on se aivan eri planeetalta taltta ja vasara sepityksiin...

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 7:12 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
lepoantti kirjoitti:motonetistä tai vastaavasta 55mm hylsy maksaa noin 8e!!! siitä sorvilla tai vaikka rälläkällä hioen pieni siivu pois että mahtuu npatötän sisälle. on se aivan eri planeetalta taltta ja vasara sepityksiin...
Ettei olis liian tuningia :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ja helppoo,vasara ja taltta/meisseli on vanhoja hyväksi havaittuja ja perinteisiä menetelmiä :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lähetetty: Su Maalis 16, 2008 8:59 am
Kirjoittaja hj60
Keleen taltta ja vasara, mites mittaat alkukiristyksessä 60 Nm momentin sillä taltalla. Ja sitte ku kyläseppä on niillä sepittäny laakerit pikaiseen uusimiskuntoon, niin se hylsy ei enää sovi sinne. Mikä on ku joka kerta jos joku kysyy "minkä kokoinen hylsy" joknku on pakko vastata "taltta ja vasara".

Sori avautuminen, muttaku se pitää joka kerta tehä, niin alkaa keittämään.

Jätetään ne sirppi ja vasara sinne mihin ne kuuluu eli ladan venttiilin välyksen säätöön, sirppi väliin ja vasaralla päälle.

EDIT: Lainataan tähän Tojo4wd:n kuvaa, ku se on suomenkielisestä manuskasta.
Kuva

Lähetetty: Su Maalis 16, 2008 12:58 pm
Kirjoittaja vm
Ei tuu toimimaan ohjeen mukaisesti, ehkä hetken pienen. Mutu tuntuma ja sirppi vasara yhdistelmä parempi.

Edit: toimii ehkä jos osat ovat ehdottoman puhtaat. Tyyliin pakasta vedetyt.

Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 3:07 pm
Kirjoittaja JF
On aika moneen etuakseliin tullut vedettyä momenttiavaimella ohjeen mukaiset arvot, eikä kertaakaan ole löystynyt.

Tämähän on vähän kuin se napalukon runko, senkin voi irrottaa sivistyneesti tai nuijimalla kuin apinamies!

Äläkä Käyttäjä vedä hernettä nenään, asia on vaan näin. :wink:

Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 5:20 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
JF kirjoitti:On aika moneen etuakseliin tullut vedettyä momenttiavaimella ohjeen mukaiset arvot, eikä kertaakaan ole löystynyt.

Tämähän on vähän kuin se napalukon runko, senkin voi irrottaa sivistyneesti tai nuijimalla kuin apinamies!

Äläkä Käyttäjä vedä hernettä nenään, asia on vaan näin. :wink:
En vedä,korkeintaan poistan sun tunnukset, mutta"nuijimalla"se lähtee komeesti irti.......
Myös nuijia voi sivistyneesti 8) :lol:

Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 6:36 pm
Kirjoittaja hj60
Käyttäjä kirjoitti: Myös nuijia voi sivistyneesti 8) :lol:
Jep, messinkitangolla tms. pinnapulttien päähän, ei moskalla napiksen rungon kylkeen. ;) :D

Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 8:10 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
hj60 kirjoitti:
Käyttäjä kirjoitti: Myös nuijia voi sivistyneesti 8) :lol:
Jep, messinkitangolla tms. pinnapulttien päähän, ei moskalla napiksen rungon kylkeen. ;) :D
En anna periksi.
Kaikki naparemontit olen tehny moskalla tai vasaralla.....mitään en oo rikkonu :twisted:

Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 8:32 pm
Kirjoittaja Blis
Käyttäjä kirjoitti:
hj60 kirjoitti:
Käyttäjä kirjoitti: Myös nuijia voi sivistyneesti 8) :lol:
Jep, messinkitangolla tms. pinnapulttien päähän, ei moskalla napiksen rungon kylkeen. ;) :D
En anna periksi.
Kaikki naparemontit olen tehny moskalla tai vasaralla.....mitään en oo rikkonu :twisted:
liian pieni moska :twisted:

Lähetetty: Ti Maalis 18, 2008 6:00 am
Kirjoittaja hj60
Älä anna periksi, kyllä se napalukko irtoaa sillä moskallakin, kannattaa vaan lyödä siihen napaan, eiä pehmeään napalukon runkoon.

Viimeksi, kun varaosa-auton napoja purin, 12 pinnapultista kai 9 tai 10 tuli muttereineen ja kartioprikkoineen paketteina pois.

Lähetetty: Ti Maalis 18, 2008 8:15 am
Kirjoittaja bj40lpr
Ostin 55mm hylsyn, toivottavasti sillä aukeaa. Mitenkäs se kiristys... momenttiin tais olla 6kg, mutta entä kätännössä? Miten onnistuu ja mistä tietää ettei tuu liiä löysälle/liian tiukalle? Momenttiavainkin löytyy.