Sivu 1/2

Akseleiden vaihto HJ60 (1982) -> HJ61 & korotus

Lähetetty: Pe Maalis 07, 2008 9:01 am
Kirjoittaja osilpi
Onnistuuko em akseleiden vaihto "heittämällä"? Eli käykö kardaanit ristiin & ovatko laipat samanlaiset ja samoissa paikoissa? Jousien kiinnitys mennee heittämällä?
Jos ei onnistu, mikä osa on erilainen ja saako sen vaihdettua kardaanien pysyessä alkuperäisinä?

Kiitos!

Lähetetty: Pe Maalis 07, 2008 9:45 am
Kirjoittaja hakoteilla
Jousien kiinnitys menee heittämällä, kardaanin laipoissa eri jako 60 ja 61-malleissa. Laipat voi vaihtaa akseleissa, jolloin voi käyttää alkuperäisiä kardaaneita.

Lähetetty: Pe Maalis 07, 2008 9:48 am
Kirjoittaja Gravehill
Heittämällä onnistuu, kartaanin laipoissa eri pulttijako mutta vanhat laipat käy "uusiin" periin.

Lähetetty: Pe Maalis 07, 2008 2:31 pm
Kirjoittaja osilpi
Hyvä tietää. Sovin tänään kaupat akseleista ym roippeista, joten pikkuhiljaa on vaihto edessä.
Kunhan saa osat kotia, niin nippeleiksi ja sitten opettelemaan akseliremppaa... Tarkoitus olisi käydä täysin läpi ja vaihtaa hd-murrokset. Kovasti tekisi mieli paineilmakäyttöiseksi muuttaa, niin saisi renkaiden täyttöä varten kompuran + säiliön samalla.

Lähetetty: Pe Maalis 07, 2008 5:28 pm
Kirjoittaja Heikki L
muista sitten varata uudet u_pultit viikonloppu asennukseen :P

Lähetetty: Pe Maalis 07, 2008 8:20 pm
Kirjoittaja osilpi
Juu etupäähän on jo ostettu u-pultit.

Eteen olisi ihan tuliterät HJ61:n vakiojouset varastossa, mutta taakse taas ei ole. Ja nykyiset takajouset on jotkut superhevidutijouset, joissa on 9 lehteä. Ei takapää jousta yhtään ja aivan liian jäykkä ajaa.

Samalla tekisi mieli hommata korotusjouset joka nurkkaan, mutta taitaa taas hinta karata käsistä. Yksi vaihtoehto on se, että käyttäisi noi nykyiset takajouset Vallilan takomossa + pari lehteä pois ja muut enemmän käppyrälle.

Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.

Lähetetty: Pe Maalis 07, 2008 8:40 pm
Kirjoittaja Gravehill
osilpi kirjoitti: Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.
SOA hj mullakin on nyt käyttiksenä ja mun mielestä on parempi ajaa kuin vakiona.

Lähetetty: La Maalis 08, 2008 5:58 pm
Kirjoittaja Tuppu
Jollapaku kirjoitti:
osilpi kirjoitti: Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.
SOA hj mullakin on nyt käyttiksenä ja mun mielestä on parempi ajaa kuin vakiona.
Topic kaappaus!

laitas muuten pari tuoretta kuvaa "kotkan" hoojiistä....

Lähetetty: La Maalis 08, 2008 9:05 pm
Kirjoittaja Gravehill
Tuppu kirjoitti: Topic kaappaus!

laitas muuten pari tuoretta kuvaa "kotkan" hoojiistä....
Eipä oikeen oo tullu kuvia räpsittyä, eikä ny ainakaan kehtaakkaan kun siinä on nyt samat renkaat alla kuin siinä oli haettaessa..

Lähetetty: La Maalis 08, 2008 10:43 pm
Kirjoittaja Tuppu
:mrgreen:

missäs creepyt on??

Lähetetty: Su Maalis 09, 2008 3:12 pm
Kirjoittaja Gravehill
Creepyt alla joutuu vastatuuleen tarjoomaan kolomosta. :shock: Woimaa on. :)

Lähetetty: Ma Maalis 10, 2008 11:41 am
Kirjoittaja osilpi
Tarttis joskus päästä kokeilemaan tollasta SOA-HJ:ta ihan maantiellä.

mietityttää:
-tuleeko kiikkerä? painopiste nousee reilusti
-napojen kääntämisen onnistuminen (voiskohan sen teettää jossain?)
-leimamiehen suhtautuminen, kun on jo 50mm korinkorotus
-joutuu ostamaan isommat renkaat...

Auttaisi kyllä etenemistä paljon. Kulmakorvessa oltiin lauantaina kahdesti siten, että suunnilleen kaikki renkaat ilmassa ja auto roikkuu puskureiden varassa...

Lähetetty: Ma Maalis 10, 2008 7:51 pm
Kirjoittaja Gravehill
Toi napojen käännön vaikeus on kyllä vahvasti liioteltua, on oikeesti simppeli homma.

77+50 on ihan sallittua, riippuen toki leimatuista renkaista, 33" ei onnistu. Jättäsin kyllä ton korinkorotuksen pois, sitten taitaa tulla jo kaatumatautinen.

235/75/15 näyttää ihan sopivalta soa hojossa.. :P

Lähetetty: Ma Maalis 10, 2008 9:03 pm
Kirjoittaja Rölli
Juu ei toi napojen kääntö sit loppujen lopuks mikään ihmejuttu ollutkaan vaikka itsekin sitä aikanani epäilin.

Lähetetty: Ti Maalis 11, 2008 11:37 am
Kirjoittaja osilpi
Korinkorotuksesta ei ihan helpolla viitsi luopua. Helpottaa huoltotoimenpiteitä kummasti, ja sitäpaitsi osa korotuspalikoista on mulla hitsattu suoraan koriin. Eli alkuperäiset kumit on paikallaan, mutta korotuspalikat korissa mig-liimalla kiinni.
Tässä nyt vaan olisi hyvä mahdollisuus korottaa jollakin tavalla tuota vekotinta, kun tulee "uudet" akselit.

Korotusmahdollisuudet siis käytännössä (nykyinen korinkorotus jää):

1. SOA, mutta pitää olla leimalaillinen mielellään 33" kumeilla, mikä ei ehkä onnistu.
2. Vanhojen jousien takominen esim Vallilan takomossa. Ei ole ilmaista sekään eikä onnistumisesta ole takeita. Toisaalta laillinen ja nousisi "sopivasti".
3. Korotuspalat jousien kiinnityskohtien ja rungon väliin. Halpa, helppo, ei ehkä kovin laillinen, ei nosta esim riipukkeita yhtään ylemmäs.
4. Viralliset korotusjouset. Hinta on kyllä kova este.
5. Kierrejouset lehtien avuksi. Olen kuullut vähän hyvää, enemmän huonoa (joustovarojen mahdollinen väheneminen).
6. Ei koroteta yhtään, vaan mennään lukkojen avulla.

Käytettävissä on "tallissa" ylinmääräisinä seuraavia osia:
-uudet HJ61 vakiot etujouset
-alla oleva puolikuoleentuneet kivikovat superheavyduty HJ60 jouset
-loppuun kuoleentuneet HJ61 vakiojouset
-parit kierrejouset