Kuva Kuva

Akseleiden vaihto HJ60 (1982) -> HJ61 & korotus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Akseleiden vaihto HJ60 (1982) -> HJ61 & korotus

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onnistuuko em akseleiden vaihto "heittämällä"? Eli käykö kardaanit ristiin & ovatko laipat samanlaiset ja samoissa paikoissa? Jousien kiinnitys mennee heittämällä?
Jos ei onnistu, mikä osa on erilainen ja saako sen vaihdettua kardaanien pysyessä alkuperäisinä?

Kiitos!
Viimeksi muokannut osilpi, Ti Maalis 11, 2008 7:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Jousien kiinnitys menee heittämällä, kardaanin laipoissa eri jako 60 ja 61-malleissa. Laipat voi vaihtaa akseleissa, jolloin voi käyttää alkuperäisiä kardaaneita.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Heittämällä onnistuu, kartaanin laipoissa eri pulttijako mutta vanhat laipat käy "uusiin" periin.
1987 LJ70
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Hyvä tietää. Sovin tänään kaupat akseleista ym roippeista, joten pikkuhiljaa on vaihto edessä.
Kunhan saa osat kotia, niin nippeleiksi ja sitten opettelemaan akseliremppaa... Tarkoitus olisi käydä täysin läpi ja vaihtaa hd-murrokset. Kovasti tekisi mieli paineilmakäyttöiseksi muuttaa, niin saisi renkaiden täyttöä varten kompuran + säiliön samalla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

muista sitten varata uudet u_pultit viikonloppu asennukseen :P
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Juu etupäähän on jo ostettu u-pultit.

Eteen olisi ihan tuliterät HJ61:n vakiojouset varastossa, mutta taakse taas ei ole. Ja nykyiset takajouset on jotkut superhevidutijouset, joissa on 9 lehteä. Ei takapää jousta yhtään ja aivan liian jäykkä ajaa.

Samalla tekisi mieli hommata korotusjouset joka nurkkaan, mutta taitaa taas hinta karata käsistä. Yksi vaihtoehto on se, että käyttäisi noi nykyiset takajouset Vallilan takomossa + pari lehteä pois ja muut enemmän käppyrälle.

Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

osilpi kirjoitti: Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.
SOA hj mullakin on nyt käyttiksenä ja mun mielestä on parempi ajaa kuin vakiona.
1987 LJ70
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Jollapaku kirjoitti:
osilpi kirjoitti: Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.
SOA hj mullakin on nyt käyttiksenä ja mun mielestä on parempi ajaa kuin vakiona.
Topic kaappaus!

laitas muuten pari tuoretta kuvaa "kotkan" hoojiistä....
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Tuppu kirjoitti: Topic kaappaus!

laitas muuten pari tuoretta kuvaa "kotkan" hoojiistä....
Eipä oikeen oo tullu kuvia räpsittyä, eikä ny ainakaan kehtaakkaan kun siinä on nyt samat renkaat alla kuin siinä oli haettaessa..
1987 LJ70
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

:mrgreen:

missäs creepyt on??
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Creepyt alla joutuu vastatuuleen tarjoomaan kolomosta. :shock: Woimaa on. :)
1987 LJ70
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tarttis joskus päästä kokeilemaan tollasta SOA-HJ:ta ihan maantiellä.

mietityttää:
-tuleeko kiikkerä? painopiste nousee reilusti
-napojen kääntämisen onnistuminen (voiskohan sen teettää jossain?)
-leimamiehen suhtautuminen, kun on jo 50mm korinkorotus
-joutuu ostamaan isommat renkaat...

Auttaisi kyllä etenemistä paljon. Kulmakorvessa oltiin lauantaina kahdesti siten, että suunnilleen kaikki renkaat ilmassa ja auto roikkuu puskureiden varassa...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Toi napojen käännön vaikeus on kyllä vahvasti liioteltua, on oikeesti simppeli homma.

77+50 on ihan sallittua, riippuen toki leimatuista renkaista, 33" ei onnistu. Jättäsin kyllä ton korinkorotuksen pois, sitten taitaa tulla jo kaatumatautinen.

235/75/15 näyttää ihan sopivalta soa hojossa.. :P
1987 LJ70
Rölli
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 5:25 pm
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja Rölli »

Juu ei toi napojen kääntö sit loppujen lopuks mikään ihmejuttu ollutkaan vaikka itsekin sitä aikanani epäilin.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Korinkorotuksesta ei ihan helpolla viitsi luopua. Helpottaa huoltotoimenpiteitä kummasti, ja sitäpaitsi osa korotuspalikoista on mulla hitsattu suoraan koriin. Eli alkuperäiset kumit on paikallaan, mutta korotuspalikat korissa mig-liimalla kiinni.
Tässä nyt vaan olisi hyvä mahdollisuus korottaa jollakin tavalla tuota vekotinta, kun tulee "uudet" akselit.

Korotusmahdollisuudet siis käytännössä (nykyinen korinkorotus jää):

1. SOA, mutta pitää olla leimalaillinen mielellään 33" kumeilla, mikä ei ehkä onnistu.
2. Vanhojen jousien takominen esim Vallilan takomossa. Ei ole ilmaista sekään eikä onnistumisesta ole takeita. Toisaalta laillinen ja nousisi "sopivasti".
3. Korotuspalat jousien kiinnityskohtien ja rungon väliin. Halpa, helppo, ei ehkä kovin laillinen, ei nosta esim riipukkeita yhtään ylemmäs.
4. Viralliset korotusjouset. Hinta on kyllä kova este.
5. Kierrejouset lehtien avuksi. Olen kuullut vähän hyvää, enemmän huonoa (joustovarojen mahdollinen väheneminen).
6. Ei koroteta yhtään, vaan mennään lukkojen avulla.

Käytettävissä on "tallissa" ylinmääräisinä seuraavia osia:
-uudet HJ61 vakiot etujouset
-alla oleva puolikuoleentuneet kivikovat superheavyduty HJ60 jouset
-loppuun kuoleentuneet HJ61 vakiojouset
-parit kierrejouset
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin