Entä jos yhdistelisit noita kuoleentuneita vakiojousia ja kivikovia jousia?Vaikka 50/50 periaatteella?osilpi kirjoitti:
Käytettävissä on "tallissa" ylinmääräisinä seuraavia osia:
-uudet HJ61 vakiot etujouset
-alla oleva puolikuoleentuneet kivikovat superheavyduty HJ60 jouset
-loppuun kuoleentuneet HJ61 vakiojouset
-parit kierrejouset
Akseleiden vaihto HJ60 (1982) -> HJ61 & korotus
Valvoja: Käyttäjä
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
Bj-75=Ypyän Mersu
Pitäshän 74 + 50 + 33" olla sallittu, kun maksimit on alustaa 77, koria 77, renkailla 25,5 ja kaikki yhteensä 150. 33" kasvaa alkuperäseen 205 nähen paljon, mutta vertailurenkaastahan se pitää se auton korkeuskin ottaa. Tai että leimalla on alla 205R16, ja mitataan auton korkeus sillon verraten vakioon, ja sitte otteessa annetaan olla myös ne 33".Jollapaku kirjoitti:Toi napojen käännön vaikeus on kyllä vahvasti liioteltua, on oikeesti simppeli homma.
77+50 on ihan sallittua, riippuen toki leimatuista renkaista, 33" ei onnistu. Jättäsin kyllä ton korinkorotuksen pois, sitten taitaa tulla jo kaatumatautinen.
235/75/15 näyttää ihan sopivalta soa hojossa..
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
SOAan on nyt sitten päädytty, ja ajattelin valmiiksi kääntää nuo jousien kiinnikkeet noihin irtoakseleihin (ainakin hepata suurin piirtein paikalleen). Eli kiepautus toiselle puolelle. Mutta koska korotusta tulee vajaa 10cm, pitäisi sitä kardaanin laippaa saada kääntymään ylöspäin jonkun verran. Olikos se niin, että ihanne on, jos kardaanin laippa osoittaa suoraan jakolaatikkoa kohti? Vai pitikö siinä olla muutaman asteen ero (ylöspäin jos laittaisi, niin olisi paremmin kardaani suojassa).
Jos jolla kulla on toimivaksi osoittautunut kulma, niin kiinnostaisi esim asteluku jousien vastinkappaleiden ja kardaanin laipan välillä.
Tällöinhän öljyproppu jää liian alas, joten olettekos sitä siirrelleet ylemmäs (tyhjiin kuoriin olisi "helppo" muuttaa)? Toki voihan ne öljyt täyttää ylämäessäkin.
Noissa HJ61-taka-akseleissa on jouseen hitsattu normaali "vastinkappale", jossa on jollain tavalla (en ole tarkemmin tutkinut vielä) kiinni se "tukipakka" (sisällä kumilärpäke) ilmeisesti jousipakkaa tukemassa. Onko jotain estettä jättää tuo "vastinkappale" kokonaan pois, ja hitsata "tukipakka" (sisällä kumilärpäke) suoraan akselin toiselle puolelle (toki tuettaisiin kunnolla)? Ideana tässä olisi se, että auton korkeus kasvaisi muutaman sentin vähemmän.
Samoin jousien kiinnityspisteet oli tarkoitus tehdä uusiksi, ja aiempaa reilusti matalammiksi (ehkä "upottaa" runkoon osittain), jotta voi käyttää normaaleja käyriä jousia laillisesti . Etujousien riipukkeet oli tarkoitus siirtää akselin taakse (näin on jotkut kuulemma tehneet) parempaan suojaan.
Kommentteja, neuvoja? SOA-keskustelut on kyllä luettu läpi.
Jos jolla kulla on toimivaksi osoittautunut kulma, niin kiinnostaisi esim asteluku jousien vastinkappaleiden ja kardaanin laipan välillä.
Tällöinhän öljyproppu jää liian alas, joten olettekos sitä siirrelleet ylemmäs (tyhjiin kuoriin olisi "helppo" muuttaa)? Toki voihan ne öljyt täyttää ylämäessäkin.
Noissa HJ61-taka-akseleissa on jouseen hitsattu normaali "vastinkappale", jossa on jollain tavalla (en ole tarkemmin tutkinut vielä) kiinni se "tukipakka" (sisällä kumilärpäke) ilmeisesti jousipakkaa tukemassa. Onko jotain estettä jättää tuo "vastinkappale" kokonaan pois, ja hitsata "tukipakka" (sisällä kumilärpäke) suoraan akselin toiselle puolelle (toki tuettaisiin kunnolla)? Ideana tässä olisi se, että auton korkeus kasvaisi muutaman sentin vähemmän.
Samoin jousien kiinnityspisteet oli tarkoitus tehdä uusiksi, ja aiempaa reilusti matalammiksi (ehkä "upottaa" runkoon osittain), jotta voi käyttää normaaleja käyriä jousia laillisesti . Etujousien riipukkeet oli tarkoitus siirtää akselin taakse (näin on jotkut kuulemma tehneet) parempaan suojaan.
Kommentteja, neuvoja? SOA-keskustelut on kyllä luettu läpi.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
En tiedä mikä se ihanne tossa kartaanilaipassa on mutta mulla se ainakin sojottaa suoraan jakikseen päin, eikä astekulmista mitään tietoa kyllä sen silmällä kattoo koska on hyvä. Ylämäes oon öljyt laittanu.
Taakse tein samanlaiset jousen kiinnikkeet kuin eteenkin, eli niin matalat kuin suinkin mahdollista ja kaikki ylimääräset kumilärpät ja tukipakat heitin pois.
Taakse tein samanlaiset jousen kiinnikkeet kuin eteenkin, eli niin matalat kuin suinkin mahdollista ja kaikki ylimääräset kumilärpät ja tukipakat heitin pois.
1987 LJ70
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Tavallinen kardaani on kyseessä. Käännetään siis selvästi, ja osoittamaan jotakuinkin laatikkoon.
Ja tehdään niin matalat kiinnityspisteet kuin mahdollista.
En sitten sitä öljypropun reikääkään ala muuttamaan. Ilmeisesti jonkun näköistä "ylitäyttöä" olisi syytä harrastaa, kun pinioni on alkuperäistä ylempänä. Onneksi on pihalla jyrkkä kallio...
Ja tehdään niin matalat kiinnityspisteet kuin mahdollista.
En sitten sitä öljypropun reikääkään ala muuttamaan. Ilmeisesti jonkun näköistä "ylitäyttöä" olisi syytä harrastaa, kun pinioni on alkuperäistä ylempänä. Onneksi on pihalla jyrkkä kallio...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Tuohon "cut and turniin" niin onnistui jopa allekirjoittaneelta pienellä avustuksella. Käytettiin seuraavia työkaluja:
- Rälläkkä
- Mikki
- Mittanauha mallia ompelu
Mitattiin koko putken halkasija, laskettiin siitä 6% ja mitattiin ja merkattiin. Sitten vain rälläkällä koko roska poikki, merkit lukeman verran erilleen, rälläkän laikka väliin toiselle puolelle jotta pysyy mitassaan ja nätillä saumalla kiinni. Kesti pohdintoineen noin 2h, vaikka alunperin meinattiin jättää tekemättä kokonaan. Tuli hyvä, eikä olis millään hienostokapistuksella enmpää kohdalleen voinut sattua.
- Rälläkkä
- Mikki
- Mittanauha mallia ompelu
Mitattiin koko putken halkasija, laskettiin siitä 6% ja mitattiin ja merkattiin. Sitten vain rälläkällä koko roska poikki, merkit lukeman verran erilleen, rälläkän laikka väliin toiselle puolelle jotta pysyy mitassaan ja nätillä saumalla kiinni. Kesti pohdintoineen noin 2h, vaikka alunperin meinattiin jättää tekemättä kokonaan. Tuli hyvä, eikä olis millään hienostokapistuksella enmpää kohdalleen voinut sattua.
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
osilpi kirjoitti:Tarttis joskus päästä kokeilemaan tollasta SOA-HJ:ta ihan maantiellä.
mietityttää:
-tuleeko kiikkerä? painopiste nousee reilusti
-napojen kääntämisen onnistuminen (voiskohan sen teettää jossain?)
-leimamiehen suhtautuminen, kun on jo 50mm korinkorotus
-joutuu ostamaan isommat renkaat...
Auttaisi kyllä etenemistä paljon. Kulmakorvessa oltiin lauantaina kahdesti siten, että suunnilleen kaikki renkaat ilmassa ja auto roikkuu puskureiden varassa...
Kertokaas tyhmällekki mikä on SOA HJ???