Kuva Kuva

Akseleiden vaihto HJ60 (1982) -> HJ61 & korotus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

J-T
Viestit: 137
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Vaasa-Kauhava-Larsmo

Viesti Kirjoittaja J-T »

osilpi kirjoitti:

Käytettävissä on "tallissa" ylinmääräisinä seuraavia osia:
-uudet HJ61 vakiot etujouset
-alla oleva puolikuoleentuneet kivikovat superheavyduty HJ60 jouset
-loppuun kuoleentuneet HJ61 vakiojouset
-parit kierrejouset
Entä jos yhdistelisit noita kuoleentuneita vakiojousia ja kivikovia jousia?Vaikka 50/50 periaatteella?
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jollapaku kirjoitti:Toi napojen käännön vaikeus on kyllä vahvasti liioteltua, on oikeesti simppeli homma.

77+50 on ihan sallittua, riippuen toki leimatuista renkaista, 33" ei onnistu. Jättäsin kyllä ton korinkorotuksen pois, sitten taitaa tulla jo kaatumatautinen.

235/75/15 näyttää ihan sopivalta soa hojossa.. :P
Pitäshän 74 + 50 + 33" olla sallittu, kun maksimit on alustaa 77, koria 77, renkailla 25,5 ja kaikki yhteensä 150. 33" kasvaa alkuperäseen 205 nähen paljon, mutta vertailurenkaastahan se pitää se auton korkeuskin ottaa. Tai että leimalla on alla 205R16, ja mitataan auton korkeus sillon verraten vakioon, ja sitte otteessa annetaan olla myös ne 33".
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Tuppu kirjoitti: Topic kaappaus!

laitas muuten pari tuoretta kuvaa "kotkan" hoojiistä....
No siinä yks tältä päivältä tuoreet katuslicksit alla. Ihqut vanteet löysin tuolta riihestä. 8)
Kuva
1987 LJ70
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

SOAan on nyt sitten päädytty, ja ajattelin valmiiksi kääntää nuo jousien kiinnikkeet noihin irtoakseleihin (ainakin hepata suurin piirtein paikalleen). Eli kiepautus toiselle puolelle. Mutta koska korotusta tulee vajaa 10cm, pitäisi sitä kardaanin laippaa saada kääntymään ylöspäin jonkun verran. Olikos se niin, että ihanne on, jos kardaanin laippa osoittaa suoraan jakolaatikkoa kohti? Vai pitikö siinä olla muutaman asteen ero (ylöspäin jos laittaisi, niin olisi paremmin kardaani suojassa).
Jos jolla kulla on toimivaksi osoittautunut kulma, niin kiinnostaisi esim asteluku jousien vastinkappaleiden ja kardaanin laipan välillä.

Tällöinhän öljyproppu jää liian alas, joten olettekos sitä siirrelleet ylemmäs (tyhjiin kuoriin olisi "helppo" muuttaa)? Toki voihan ne öljyt täyttää ylämäessäkin.

Noissa HJ61-taka-akseleissa on jouseen hitsattu normaali "vastinkappale", jossa on jollain tavalla (en ole tarkemmin tutkinut vielä) kiinni se "tukipakka" (sisällä kumilärpäke) ilmeisesti jousipakkaa tukemassa. Onko jotain estettä jättää tuo "vastinkappale" kokonaan pois, ja hitsata "tukipakka" (sisällä kumilärpäke) suoraan akselin toiselle puolelle (toki tuettaisiin kunnolla)? Ideana tässä olisi se, että auton korkeus kasvaisi muutaman sentin vähemmän.

Samoin jousien kiinnityspisteet oli tarkoitus tehdä uusiksi, ja aiempaa reilusti matalammiksi (ehkä "upottaa" runkoon osittain), jotta voi käyttää normaaleja käyriä jousia laillisesti . Etujousien riipukkeet oli tarkoitus siirtää akselin taakse (näin on jotkut kuulemma tehneet) parempaan suojaan.

Kommentteja, neuvoja? SOA-keskustelut on kyllä luettu läpi.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

En tiedä mikä se ihanne tossa kartaanilaipassa on mutta mulla se ainakin sojottaa suoraan jakikseen päin, eikä astekulmista mitään tietoa kyllä sen silmällä kattoo koska on hyvä. Ylämäes oon öljyt laittanu.

Taakse tein samanlaiset jousen kiinnikkeet kuin eteenkin, eli niin matalat kuin suinkin mahdollista ja kaikki ylimääräset kumilärpät ja tukipakat heitin pois.
1987 LJ70
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tuplanivelkardaanissa tavallinen nivel mahollisimman suorassa, tavallisessa kardaanissa molemmat päät samassa kulmassa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

kyllä se tavallinen pelaa myös vaikka ne olisi eri linjassa! mulla oli vuodenverran tavallinen ennenkuin hommasin tuplanivelen! siispä kannattaa kääntää sitä akselia heti kättelyssä.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tavallinen kardaani on kyseessä. Käännetään siis selvästi, ja osoittamaan jotakuinkin laatikkoon.
Ja tehdään niin matalat kiinnityspisteet kuin mahdollista.

En sitten sitä öljypropun reikääkään ala muuttamaan. Ilmeisesti jonkun näköistä "ylitäyttöä" olisi syytä harrastaa, kun pinioni on alkuperäistä ylempänä. Onneksi on pihalla jyrkkä kallio...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

yksi vaihtoehto on nostaa akselia vinoon kun täyttää!
Flash
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Joulu 13, 2006 9:14 pm
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Flash »

Tuohon "cut and turniin" niin onnistui jopa allekirjoittaneelta pienellä avustuksella. Käytettiin seuraavia työkaluja:
- Rälläkkä
- Mikki
- Mittanauha mallia ompelu

Mitattiin koko putken halkasija, laskettiin siitä 6% ja mitattiin ja merkattiin. Sitten vain rälläkällä koko roska poikki, merkit lukeman verran erilleen, rälläkän laikka väliin toiselle puolelle jotta pysyy mitassaan ja nätillä saumalla kiinni. Kesti pohdintoineen noin 2h, vaikka alunperin meinattiin jättää tekemättä kokonaan. Tuli hyvä, eikä olis millään hienostokapistuksella enmpää kohdalleen voinut sattua.
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
Avatar
kahvassa
Viestit: 50
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:04 pm

Viesti Kirjoittaja kahvassa »

osilpi kirjoitti:Tarttis joskus päästä kokeilemaan tollasta SOA-HJ:ta ihan maantiellä.

mietityttää:
-tuleeko kiikkerä? painopiste nousee reilusti
-napojen kääntämisen onnistuminen (voiskohan sen teettää jossain?)
-leimamiehen suhtautuminen, kun on jo 50mm korinkorotus
-joutuu ostamaan isommat renkaat...

Auttaisi kyllä etenemistä paljon. Kulmakorvessa oltiin lauantaina kahdesti siten, että suunnilleen kaikki renkaat ilmassa ja auto roikkuu puskureiden varassa...

Kertokaas tyhmällekki mikä on SOA HJ???
Flash
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Joulu 13, 2006 9:14 pm
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Flash »

SOA on Springs Over Axels ja ja HJ on vain malli johon se on tehty, eli laitettu akselit pakan alle jolloin saa mukavat nostot ja joustot. Voidaan toteuttaa moniin muihinkin automerkkeihin, eli ei ole HJ riippuvainen.
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
Vastaa Viestiin