Sivu 1/2
Jokin imee virtaa akuista BJ-45 1981
Lähetetty: To Helmi 21, 2008 1:49 pm
Kirjoittaja jhellen
Mikähän bertassa tyhjentää akut? Ensin luulin että jännitteenmuunnin stereoineen imi virran akuista joten kytkin joka kerta pois kun jätin auton parkkiin. Näin toimi hyvin useita kuukausia ja luulin sen olevan ongelmana. Äskettäin akut tyhjentyivät kuitenkin ja vain muutamassa päivässä niin ettei saanut startattua. Auto ei ollut käytössä. Oli hieman alle 12V molemmissa. Laitoin lataukseen ja latasin niihin 12.6 ja 12.8V. Akut ovat noin 2v. vanhoja Bilteman 75Ah huoltovapaat. Nyt pari päivää jälkeenpäin jännite oli jotain 12.3V joten mikähän siinä voisi olla joka imee virtaa?
300W Invertteri on myös kytkettynä mutta se on aina suljettuna OFF-napista.
Todella ärsyttävä ongelma varsinkin kun asun kerrostalossa niin pitää kantaa akut parvekkeelle joka kerta lataukseen.
Miten alkaa mittaamaan ja mistä?
Lähetetty: To Helmi 21, 2008 2:34 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Akunnapa irti ja yleismittari väliin...yks kerralaan sulakkeita irti kunnes virtasyöppö löytyy
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=5634
samasta asiasta juttua ja haulla voi löytyä lisää
Lähetetty: To Helmi 21, 2008 2:39 pm
Kirjoittaja jhellen
Kiitos avusta, kokeilen tuota!
En ymmärrä miksi en löytänyt tuota aiempaa keskustelua vaikka olenkin yrittänyt etsiä foorumista muita samanlaisia tapauksia

Lähetetty: Ke Helmi 27, 2008 9:41 am
Kirjoittaja Käyttäjä
Löytykö vikaa???????????????

Lähetetty: Ke Helmi 27, 2008 12:39 pm
Kirjoittaja jhellen
No ei ole löytynyt. Pitäisi vaan ottaa mittari käteen ja lähteä pihalle. Huomasin myös etten kuitenkaan tiedä miten tuossa pitäisi alkaa mittailemaan. Ei kai sitä volteissa voi mitata

Ja mitä tulisi odottaa näkevän monitoimimittarista? Ei sitä varmaan voi odottaa niin kauan että akkujen jännite laskee

Silloin täytyy jo ottaa makuupussi mukaan.
Lähetetty: Ke Helmi 27, 2008 1:02 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
olikossnyt akun miinus irti ja mittari navan ja maan väliin,mittari duoda???????olikoseny volttipuolelle ähhhhhhhhh,ei oo tarvinnu totakaan lähiaikoina tehä ähhh......ny viisaamat esiin.Tarvii tässä tapauksessa tunnustaa tyhmyytensä tai oikeistaan muistamattumuutensa

dementia.
Lähetetty: Ke Helmi 27, 2008 1:23 pm
Kirjoittaja sku
Jos akut tyhjennee ilman että akun kenkä on kiinni niin akku/akut finaalissa.
Mittaus niin että mittarista valitsin 10 tai 20 A tasavirta asentoon ja kengän ja kaapelin väliin. Ei sais ylittää jotain 0.05 A
Lähetetty: To Helmi 28, 2008 2:03 am
Kirjoittaja jhellen
Kiitos vinkeistä!
Jokin imee siis virtaa kun kaapelit ovat paikoillaan.
Olen varmaan ihan sekaisin mutta miten mittari laitetaan "kengän ja kaapelin väliin"? Kaapelikenkä kun on kaapelissa kiinni
Mikä kaapeli otetaan irti mistä ja mihin mittari laitetaan? Olisin kiitollinen tarkemmista ohjeista

Lähetetty: To Helmi 28, 2008 5:46 am
Kirjoittaja hj60
Maakaapelista tais olla puhe, mutta virtasyöpön saat helpommin selville sulakerasialta.
Mittari virran mittaus asentoon, mielellään sulakkeelliseen/suojattuun vaihtoehtoon. Sulake kerrallaan auton sulakerasialta pois ja siihen sulakkeen tilalle mittarin piuhat. Kun jonku sulakkeen kohalla lukema hyppää, niin sen sulakkeen takana olevissa piuhoissa/laitteissa vika piilee.
Lähetetty: To Helmi 28, 2008 8:21 am
Kirjoittaja Käyttäjä
jhellen kirjoitti:Kiitos vinkeistä!
Jokin imee siis virtaa kun kaapelit ovat paikoillaan.
Olen varmaan ihan sekaisin mutta miten mittari laitetaan "kengän ja kaapelin väliin"? Kaapelikenkä kun on kaapelissa kiinni
Mikä kaapeli otetaan irti mistä ja mihin mittari laitetaan? Olisin kiitollinen tarkemmista ohjeista

tarkoitin akun navan ja kaapelin väliin.

Lähetetty: To Helmi 28, 2008 8:59 am
Kirjoittaja sku
Jep. Tuli niin kiireessä kirjotettua niin etten lukenu kunnolla mitä tuli kirjotettua. Eli akun jompi kumpi napa irti ja mittari siihen kengän ja navan väliin.
Yleensä noissa mittareissa pitää vielä vaihtaa toisen piuhan paikkaa saadakseen mitattua noin isoja virtoja ilman mittarin hajoamista.
Lähetetty: To Helmi 28, 2008 9:15 am
Kirjoittaja NymiS
Kannattaa laittaa se mittari akun maadoituskaapelin ja rungon väliin niin ei tuu kipinöintiä niin paljon jos akunkenkä osuu runkoon.
Mittarilla mitataan A (ampeeri / virta mittaus)

Lähetetty: La Maalis 01, 2008 4:08 pm
Kirjoittaja jhellen
Ei mittari reagoinut ollenkaan mun mittauksiin
Tällainen mittari on käytössä kun aiempi parempi hajosi mutta kyllä kai se tällaisellakin hoituu?
Miten nuo mittarin piuhat pitäisi olla? Samalla tavalla kuin kuvassa vai? Mihin asentoon väännetään mittari? Kokeilin vähän sitä sun tätä

Lähetetty: La Maalis 01, 2008 6:51 pm
Kirjoittaja hj60
Musta tuohon commoniin kuten aina, ja punanen tuohon ylempään, 10 A DC.
Sitte hanikka tuonne A= 10, ja suosittelen mittaamaan sulakkeilta yks kerrallaan, akun maanavalta näkee vaan että virtaa menee, mutta sulakerasialta saa suuntimia, minne se menee.
Lähetetty: La Maalis 01, 2008 7:07 pm
Kirjoittaja sku
Kai se on vähän helpompaa kun mittari on paikkallaan siinä akulla ja sitten vaan nyppii sulakkeita irti ja kattoo koska mittarin lukema pienenee. Jos ei löydy noin sitten on vielä laturi ja releitä mistä voi joutua nyppimään piuhoja irti.