HJ61 purkaa akkuja
Valvoja: Käyttäjä
HJ61 purkaa akkuja
Ongelmana on, että parin päivän seisonnan jälkeen akut ovat itsestään tyhjentyneet.
Mitään valoja tai radiota ei ole jääny päälle vaan se ihan itsestään tyhjentää akut.
Auton vuosimalli on -87.
Olisko kenelläkään mitään ideaa, mistä lähteä ongelmaa ratkomaan?
Mitään valoja tai radiota ei ole jääny päälle vaan se ihan itsestään tyhjentää akut.
Auton vuosimalli on -87.
Olisko kenelläkään mitään ideaa, mistä lähteä ongelmaa ratkomaan?
Re: HJ61 purkaa akkuja
palaako latauksen merkkivalo kone sammutettuna ja virrat päällä?crane kirjoitti:Ongelmana on, että parin päivän seisonnan jälkeen akut ovat itsestään tyhjentyneet.
Mitään valoja tai radiota ei ole jääny päälle vaan se ihan itsestään tyhjentää akut.
Auton vuosimalli on -87.
Olisko kenelläkään mitään ideaa, mistä lähteä ongelmaa ratkomaan?
jos ei irroita laturin paksumpi johto jos merkkivalo syttyy niin todennäköisesti laturin diodi/t on sököt.jos ei syty ni tarkista merkkivalon polttimo.
laturin hinta toyota vara-osana n-169e-vaihtorunko 3,6e
harakiriliikkeessä n 320-260e
tässä siis vain yksi skenario joka ei sulje 100%sesti mitään muita vaihtoehtoja pois.
Sama tuli mieleen kans.Ismo C. kirjoitti:Moi!
Mulla teki Bertassa ihan samaa ja vikana oli loppujen lopuksi että toinen akku oli kypsähtäny! Vika korjaantui akun vaihdolla (laitoin vanhan puolikuntoisen traktorin akun), syksyllä tosin täytyy varmaan vaihtaa molemmat että lähtee talvellakin käyntiin!
Onneksi tallissa on yksi ylimääräinen akku, niin pitää tänään kokeilla, että mitä sanoo.
Hj purkaa akkuja
Joo.Ja jos autossa on radio kytkettty siten että 12v otetaan vain toisesta akusta eikä esim.muuntajalla24-12v(invertteri tms.)Niin akkujen tuho on varmaa,ja toistuvaa.Ite harjottelin muutaman akun tällä tavalla.Myös jos on viitseliäisyyttä laittaa akut muutaman kerran vuoteen 12v lataukseen siten, että kytkee ne esim.käykkiskaapeleilla rinnan, ja yöksi pienellä virralla lataukseen lisää akkujen käyttö ikää huomattavasti.Samoin jos osallistunut tiukkoihin käynnistystalkoisiin ja antanut 12v apuvirtaa,koska em.tapauksissa jää aina se akku jolta virtaa otetaan vajaammaksi kuin toinen.Myöskään akut eivät ole koskaan täysin identtisiä.
Tämä koskee siis 24V sähköillä varustettuja ajoneuvoja.
Itellä bj 42
Tämä koskee siis 24V sähköillä varustettuja ajoneuvoja.
Itellä bj 42
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Re: Hj purkaa akkuja
Keväällä hankkimassani HJ:ssä on reidiou kytketty käsittääkseni juuri noin. Oikeapuoleisesta akusta lähtee piuha ohjaamoon ja siellä on cd-radio.Antsa kirjoitti:Joo.Ja jos autossa on radio kytkettty siten että 12v otetaan vain toisesta akusta eikä esim.muuntajalla24-12v(invertteri tms.)Niin akkujen tuho on varmaa,ja toistuvaa.Ite harjottelin muutaman akun tällä tavalla.
Eli kyseinen viritelmä on akkujen surma? Mistä virta moiseen peliin pitää oikeaoppisesti ottaa?
On se kuitenkin hauska peli.
Kimble, 
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton

SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Ajokissa on tällainen muuntaja peräkärryn sähköjä varten. Olisikohan sen kautta mahdollista ottaa sähköä?ämkoo kirjoitti:Jännitteenalentimen kautta. 24V-12V alennin kytketään akkuun ja radiolle otetaan virta alentimesta. Hanki kerralla tarpeeksi iso että virta riittää jatkossa muillekkin 12V "leluille" esim LA, jääkaappi, TV, läppäri ym.
Ajattelin myös jossakin vaiheessa rakentaa kattotelineen ja siihen läjän työvaloja kiinni. Nämäkin on varmaan enimmäkseen 12 volttisia ja niillekin siis pitäisi riittää muuntajassa tehoa.
Itse ymmärrän sähköstä suunnilleen yhtä paljon kuin sika satelliitista. En ihan kylmiltään viitsi lähteä sähköjärjestelmää roplaamaan. Mutta tuo olemassa oleva ratio. Pitäisi varmaan kytkeä se irti välittömästi, jotta akut ei mene romuksi.
Kimble, 
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton

SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Jep. Tarkista jännitteenalentimesta yleismittarilla jännite. pitäis olla vähän yli 12V. Radio/CD-soitin ei paljoa virtaa tarvitse mutta mitään vahvistinta ei kannata laittaa ennen kuin olet tarkistanut että virta riittää. Lisävalot kannattaa minun mielestä laittaa 24V polttimoilla koska ne imevät virtaa niin paljon ettei sellaiseen käyttöön riittävää jännitteenalenninta saa ainakaan edullisesti.
SLCK #172
BJ40
BJ40
Eli tarkennuksena, kun kysyjä rohkeasti kertoo ettei hirveästi sähköistä tiedä. Lisä- ja työvalojen käyttöjännite riippuu vain siihen laitetusta polttimosta, ei itse valosta. Ja työvalojahan yleensä näkee isoissa koneissa ja kuorma-autoissa, jotka ovat 24 V.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Hj purkaa akkuja
Jännitteen alennin maksaa n.25-50 euroa, ja sellaisia VOI TIEDUSTELLA esim.kuorma autojen ym raskaan kaluston tarvike liikkeistä.Ja kun sen kytkee johonkin sellaiseen johtoon johon tulee virta silloin kun avain on radio asennossa toimii radio ym,himmelit mukavasti eikä jää vahingossa päälle kun lähtee esim.nimismiehen kanssa kalaan viikonlopuksi.Perävaunumuuntajan hintaa en tiedä ja saatavuuskin saattaa olla aika nihkeää ja radio toimisi vain valot,vilkku,tms päällä,joten en suosittele.Ja mitä styrkkareihin tulee niin vellemannin rakennussarjana saisi semmoista 2*200 w.vahvistinta jonka käyttöjännite on 25-30 volttia.Eli kerrankin käypäinen laite 24 v sähköillä varustettuun laitteeseen.En ole vielä kokeillut mutta listalla kyseisen laitteen hankinta on.Ja jos laitat lisävaloja,työ ym valoja.Niin Releiden kautta jos ei tykkää haistella sinistä savua.Myöskin kannattaa laskea watit yhteen ja katsoa paljonko on laturissa jerkkua.ELI jos kulutus puolella on enemmin watteja kun laturissam,tai lähelle samaa niin laturin surma alkaa olla lähellä.Tosin tojotan laturi on melko vahva,koska oman bj:n 600 wattinen eli n.28 A laturi riittää sähköisen auravarustuksenkin tarpeisiin.Ihme kyllä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...