Sivu 1/1

HJ61 mallia hankkimassa

Lähetetty: La Touko 14, 2005 11:15 pm
Kirjoittaja Vieras
Tuollainen Toyota HJ61 korimallinen Cruiseri kiinnostaa kovasti. Voisitteko kertoa autosta yleensä että mitä tyyppikulumisia niistä löytyy ja mitä pitäisi tarkistaa jos sellaista lähtee hakemaan? Millä koneella sitä saa? 4L diesel ainakin. Ja kaikki muukin info kiinnostaa, linkit jne.

Aika hurjilla lukemilla niitä on myynnissä, 500tkm ei mikään harvinaisuus. Tekeekö 500tkm ajetulla mitään? Se tulis ihan käyttöautoksi, jonkin verran korjaustaitoa löytyy. Mutta mihinkään koneremppoihin ei taivu.

Kaikki kommentit kiinnostaa.

Lähetetty: La Touko 14, 2005 11:23 pm
Kirjoittaja Vieras
Ja vielä lisään että puhuin äsken HJ60 mallista, mutta kai se HJ61 kävis myös. Mitä eroa niillä on.

Lähetetty: Su Touko 15, 2005 6:50 am
Kirjoittaja hj60
HJ60 on 2H-moottorilla, 4 litran vapaastihengittävä, ja HJ61 on 12H-T-moottorilla, 4 litran turbo.

Tyyppikuluminen taitaa olla pääasiassa pelleissä ja rungossa, eli ruoste. Mulla oli omassa 408 000 mittarissa ku öljynpaineet hukku, mutta se oli vaan pashaa kanavissa, tulipahan laakerit ja männänrenkaat uusittua, muttei siellä vielä mitään hälyyttävää ollu. Niin ja nuo kilometrit tuntuu aika vähiltä -81 autoon, mulla on siihen kyllä toinenki mittari jossa on 275 000, jos ne laskis yhteen niin...

2H:n varaosien saanti tarvikkeena on paljon parempi kuin 12H-T:n, täälläkin on aihe tarvikeosien tilaamisesta ulkomailta.

Yleisesti ottaenhan noita 500 000 ajettujahan sanotaan vasta sisäänajetuiksi, tekniikalla ajelee pari koria. Mutta toki kaikki tavalliset kannattaa tarkistella, voimansiirron ylimääräiset ääntelyt, öljyvuodot jne.

Lähetetty: Su Touko 15, 2005 7:55 am
Kirjoittaja Vieras
Mulla on 725 000 km ajettu hj61 -89. Ollut yksi omistaja ennen minua. Aiempi omistaja oli vetänyt paljon hevoskärryä. Vaihdelaatikko oli rempattu jossain 400-500 tkm vaiheilla. Kone käy paremmin kuin yksi toinen hj61 (350000 km) joka mulla oli 5 vuotta sitten. Nykyisen hj:ni edellinen omistaja sanoi että koneelle ei ole tehty muuta kuin vaihdettu öljyt ajallaan ja aina synteettiset. Kone käy hienosti eikä savuta. Koska se on 3+3 paku normaali katolla, erittäin vähä ruosteinen ja muutenkin siisti niin aattelin että pidän sitä 5-10 vuotta jolloin siihen saatta tulla lähes miljoona km. Saas nähdä mitä matkan varrella tapahtuu.
Siis jos huollot ja öljyn vaihdot tehty niin koneen puolesta 500 000 km ei ole mikään ongelma. Eri asia on sitten että mitkä ne todelliset km:t on. Kun olen kokeillut noita mukamas 350 - 500 tkm ajettuja, niin kyllä osa on tuntuneet raadoilta verrattuna nykyiseen omaani. Koneet käyneet huonosti ja ei ollut vetoa. Vaihdelaatikot pitäneet rumaa ääntä ym.
Eli älä tuijota liikaa kilometrejä vaan hanki sellainen missä on vaihdelaatikko rempattu ja kone käy hyvin, niin sulla on konetta pitkäksi ajaksi. Olen ajannut sekä hj60:llä että hj61:llä, en enää ikinä aja ilman turboa. On selvästi pirteämpi ja polttoaine kulutus on pienempi, mikä hieman kompensoi kalliimpia varaosia moottorille :wink:

Lähetetty: Su Touko 15, 2005 11:01 am
Kirjoittaja hj60
Tuotapa olen ajatellu, että jos turbottais ite tuon 2H:n. Kaveri kans mietiskelee että jos hojon laittaa, niin HJ61 vois olla kiva, ja sitte varakoneeksi hankkii 2H:n johon siirtää turbokilkkeet jos laukeaa se 12H-T.

Lähetetty: La Elo 06, 2005 10:28 pm
Kirjoittaja Vieras
Itse olen tässä pähkäillyt saman asian kanssa ja pikku hiljaa olen kallistumassa 61:n suuntaan. Koska 80:n meinaa mennä ylitte budjetin. Tässä kävin yhtä koittaa, oli melkein puoli miljoonaa lasissa. Mitään isomaa ei autoon ole tehty ikuna. Jouset oli melko suorat ja etu iskarit pehmeet, meni silleen kyökkäsemällä. Että onkohan miten paljon parempi alusta ajaa jos on uudet jouset ja iskarit alla? Ohjauksen keskialuella välys, takaperä kolahteli hiukan yms kulumaa. Positiivisintä kuitenkin oli että pidin siitä moottorista(olen ajellut 2-3ltr bensa vehkeillä turbolla ja ilman). Aika herkän oloinen oli ja kävi hyvin ottaen huomioon huolettoman pidon.
Onko kukaan ahdistanut pumpulla ja coolerilla tuota myllyä että paljonko sieltä saadaan tehoa lisää ja miten vaikuttaa kulutukseen? Ja miten nuissa kestää kytkin? Entä sähköjärjestelmä, vissiin 24:n niin onko muutettu 12Volt? :?:
Tilaa ainakin olisi reilusti, mutta penkit oli äkkiseltään huonot..
Kaikenlainen tieto tervetullutta. :wink:

-Juha-


Ps. Tekeekö niillä kitkalukoilla mitään ristiriipunnasssa, ei ole tarkoitus ihan pahimpiin paikkoihin möyriä..