Sivu 1/1

BJ:n perässä vikaa

Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 6:38 am
Kirjoittaja bj40lpr
Kyseessä siis BJ40, orkkisperä ilman mitään lukkoja. Takaperään tulevaa laippa (mihin tulee kardaani kiinni) lonksuu kun pyörittelee käsin puolelta toiselle. Paljonko tässä sais olla väljää ja mistä väljyys johtuu?
Vedätettäessä perä antaa hieman kahisevaa ääntä mut onhan tuo pelannu noin jo pitkään. Takapyöränlaakerit on kunnossa, sen verran oon kattonut.
Joku kuva puretusta perästä vois olla jees.

Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 7:42 am
Kirjoittaja BJ40
Pinjonin laakerit loppu/löysällä. koitappas kiristää sitä laipan siällä olevaa mutteria. Jos välyksiä ei vielä paljoa voit jota selvitä sillä.

Tossa pari topikkia Hj:n pinjoniihmettelystä. Käytännössä perät "samanlaisia".

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=369 ... t=pinjo%2A

Ja tossa hajoituskuvaa.

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=966 ... t=pinjo%2A

Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 10:26 am
Kirjoittaja bj40lpr
Ei se enään mihinkään kiristy, mutteri on varmaan ihan tappiin asti kirrattu.
Eli nyt sit laipan takana olevaa laakeria hakemaan ja varmaan stefa pitää vaihtaa myös? Tarviikos muuta?
Onko laakerin ja stefan kokoa tiedossa?

Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 1:41 pm
Kirjoittaja bj40lpr
Jos vaihtaa molemmat kartiolaakerit pieneen vetopyörään niin onnistuukos tämä ihan akseliston paikallaan ollessaan?
Vetarit joutuu ilmeisesti vetämään pois jne. Mitenkäs tämä koko homma onnistuu helpoiten?

Vikaa

Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Kirjoittaja werzu
Tosin bj:n perä on rakenteeltaan niitä shimmeillä kirittävällä laakerilla.Ja kyllähän jos välystä on paljon niin silloin laakerit on vaihtoa vailla valmiit.

Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 8:34 pm
Kirjoittaja bj40lpr
Tarviikos niitä shimmejä laitella sinne jos uudet laakerit laittaa?

Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 9:20 pm
Kirjoittaja beejii
Kyllä ne yleensä aina joutuu välykset uusiksi shimmaan. Saattaapi sielä olla liian suuri hammasvälyskin, jos klappia on....Laakerit ku vaihtaa, niin periaatteesa hammaskosketuski muuttuu...Kaikki vaikuttaa kaikkeen... :D

Lähetetty: Ma Tammi 28, 2008 8:40 am
Kirjoittaja bj40lpr
Oiskohan sitten kaikkein varminta tilata kaikki laakerit eli myöskin poskilaakerit jos sielläkin on väljää... Eipähän tarviis vähään aikaan sit aukoa kun kerralla laittais.

Mitenkäs nuo shimmilevyt, mitenkäs se mittaaminen tapahtuu?

Lähetetty: Ma Tammi 28, 2008 10:21 am
Kirjoittaja komk
Poskilaakereita harvemmin tarttee vaihtaa jos ei ole ajettu miljoonaa ilman öljyjä. Niitä saa kiristettyä eli jos laakerit ok niin ei tartte vaihtaa.

Pinjonin simmaaminen tapahtuu yleensä käsikopelolla simmejä vaihtelemalla eli kun akseli pyörii sopivan "nihkeästi" niin sillon välykset ok.

Pinjonin jälkeen pitäs kattoo vielä hammaskosketus kohdilleen (heittokellolla) ja se tapahtuu säätämällä niitä poskilaakereita.

Lähetetty: Ma Tammi 28, 2008 2:31 pm
Kirjoittaja BJ40
Kun molemmat pinjonin laakerit uusit. niin murikan joudut kyllä pöydälle ottamaan. Itse murikan irroitus on pieni operaatio.