Kuva Kuva

BJ:n perässä vikaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

bj40lpr
Viestit: 103
Liittynyt: La Tammi 19, 2008 1:41 pm

BJ:n perässä vikaa

Viesti Kirjoittaja bj40lpr »

Kyseessä siis BJ40, orkkisperä ilman mitään lukkoja. Takaperään tulevaa laippa (mihin tulee kardaani kiinni) lonksuu kun pyörittelee käsin puolelta toiselle. Paljonko tässä sais olla väljää ja mistä väljyys johtuu?
Vedätettäessä perä antaa hieman kahisevaa ääntä mut onhan tuo pelannu noin jo pitkään. Takapyöränlaakerit on kunnossa, sen verran oon kattonut.
Joku kuva puretusta perästä vois olla jees.
Avatar
BJ40
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2004 2:39 pm
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja BJ40 »

Pinjonin laakerit loppu/löysällä. koitappas kiristää sitä laipan siällä olevaa mutteria. Jos välyksiä ei vielä paljoa voit jota selvitä sillä.

Tossa pari topikkia Hj:n pinjoniihmettelystä. Käytännössä perät "samanlaisia".

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=369 ... t=pinjo%2A

Ja tossa hajoituskuvaa.

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=966 ... t=pinjo%2A
-Janne-
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, Hj-60 -85, CJ-5 -68
bj40lpr
Viestit: 103
Liittynyt: La Tammi 19, 2008 1:41 pm

Viesti Kirjoittaja bj40lpr »

Ei se enään mihinkään kiristy, mutteri on varmaan ihan tappiin asti kirrattu.
Eli nyt sit laipan takana olevaa laakeria hakemaan ja varmaan stefa pitää vaihtaa myös? Tarviikos muuta?
Onko laakerin ja stefan kokoa tiedossa?
bj40lpr
Viestit: 103
Liittynyt: La Tammi 19, 2008 1:41 pm

Viesti Kirjoittaja bj40lpr »

Jos vaihtaa molemmat kartiolaakerit pieneen vetopyörään niin onnistuukos tämä ihan akseliston paikallaan ollessaan?
Vetarit joutuu ilmeisesti vetämään pois jne. Mitenkäs tämä koko homma onnistuu helpoiten?
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Vikaa

Viesti Kirjoittaja werzu »

Tosin bj:n perä on rakenteeltaan niitä shimmeillä kirittävällä laakerilla.Ja kyllähän jos välystä on paljon niin silloin laakerit on vaihtoa vailla valmiit.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
bj40lpr
Viestit: 103
Liittynyt: La Tammi 19, 2008 1:41 pm

Viesti Kirjoittaja bj40lpr »

Tarviikos niitä shimmejä laitella sinne jos uudet laakerit laittaa?
beejii
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 2:13 pm
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja beejii »

Kyllä ne yleensä aina joutuu välykset uusiksi shimmaan. Saattaapi sielä olla liian suuri hammasvälyskin, jos klappia on....Laakerit ku vaihtaa, niin periaatteesa hammaskosketuski muuttuu...Kaikki vaikuttaa kaikkeen... :D
bj40lpr
Viestit: 103
Liittynyt: La Tammi 19, 2008 1:41 pm

Viesti Kirjoittaja bj40lpr »

Oiskohan sitten kaikkein varminta tilata kaikki laakerit eli myöskin poskilaakerit jos sielläkin on väljää... Eipähän tarviis vähään aikaan sit aukoa kun kerralla laittais.

Mitenkäs nuo shimmilevyt, mitenkäs se mittaaminen tapahtuu?
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Poskilaakereita harvemmin tarttee vaihtaa jos ei ole ajettu miljoonaa ilman öljyjä. Niitä saa kiristettyä eli jos laakerit ok niin ei tartte vaihtaa.

Pinjonin simmaaminen tapahtuu yleensä käsikopelolla simmejä vaihtelemalla eli kun akseli pyörii sopivan "nihkeästi" niin sillon välykset ok.

Pinjonin jälkeen pitäs kattoo vielä hammaskosketus kohdilleen (heittokellolla) ja se tapahtuu säätämällä niitä poskilaakereita.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
BJ40
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2004 2:39 pm
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja BJ40 »

Kun molemmat pinjonin laakerit uusit. niin murikan joudut kyllä pöydälle ottamaan. Itse murikan irroitus on pieni operaatio.
-Janne-
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, Hj-60 -85, CJ-5 -68
Vastaa Viestiin