Sivu 1/2
HJ vinssistä
Lähetetty: La Tammi 19, 2008 1:34 pm
Kirjoittaja viktor
tyhmä kysymys hoojiin vinssistä, eikö vinssi pitäis kelautua sisään 1-5 vaihteilla ja ulos pakilla? mulla tekee ihan toisin päin.
Lähetetty: La Tammi 19, 2008 2:11 pm
Kirjoittaja Jul
Jos sulla on 2-suuntainen ulosotto, niin pitää valita suunta sillä vinssinkytkentävivulla. Vivussa siis asennot: eteen-vapaa-taakse. Tämä siis 2-suuntaisessa ulosotossa.
Lähetetty: La Tammi 19, 2008 2:14 pm
Kirjoittaja hj60
Onko yks- vai kakssuuntanen ulosotto? Jos on ykssuuntanen, niin voipi olla sitte vanhemmasta kakssuuntasesta se vinssi jolloin pyörii just nurinpäin. Ja toisinpäin, ykssuuntasesta vinssi, ja kakssuuntanen ulosotto, niin winch:illa ulos ja unwinch:illä sisään.
Lähetetty: La Tammi 19, 2008 7:38 pm
Kirjoittaja viktor
Niin eli mulla on yksi suuntainen, se spaakki liikkuu vaan kuskia päin. Ja vinssi on jostain -83 hoojiista.
Lähetetty: Su Tammi 20, 2008 6:05 pm
Kirjoittaja Cental73
muuten mikä estää kelaamasta sitä vaijeria rummun toiselle puolen? mikä menee persiilleen? silloin ainakin muuttus tuo pyörimäsuunta, vaijeri muuttuisi vaan pyörimään yläpuolelta alapuolelle rumpua.
Lähetetty: Su Tammi 20, 2008 6:39 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
Eli sulla on tosiaan sitten tuo vaijeri kelattu vaaralta puolelta rumpua.
Lähetetty: Su Tammi 20, 2008 6:48 pm
Kirjoittaja viktor
juu ei ole, kelan yläpuolelta se vaijeri tulee. onneks on ylimääräinen 2 suuntainen ulosotta tallissa, pitää vaan vaihtaa niin saa toimimaan joka suuntaan miten haluaa.
Lähetetty: Ma Tammi 21, 2008 5:45 am
Kirjoittaja hj60
Rullakidan rautoja pitää kait vähän rälläköidä, jos muuttaa alapuolelle vaijerin. Tai hyvä ois siirtää koko rullakitaa, ettei tuu koko ajan kulma vaijeriin siihen alarullaa vasten.
Lähetetty: To Heinä 10, 2008 11:08 am
Kirjoittaja peLoGo?
Tyhmä kysymys, kun just nostettu HJ:n keulalle vinssi.. Vinssi -81 autosta ja nykyinen auto on -83, pitääkö vinssin päästä tehä jotain vai voiko vaan kabiinista lähteä vinssaamaan, eli ei tarvitse esim vapauttaa vinssiä mitenkään?
Lähetetty: To Heinä 10, 2008 12:00 pm
Kirjoittaja Bjhjcgmod
peLoGo? kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun just nostettu HJ:n keulalle vinssi.. Vinssi -81 autosta ja nykyinen auto on -83, pitääkö vinssin päästä tehä jotain vai voiko vaan kabiinista lähteä vinssaamaan, eli ei tarvitse esim vapauttaa vinssiä mitenkään?
Mitähän tässä nyt kysytään, no itse ensimmäisellä vinssauksella vapauttaisin ainakin sen verran vaijeria ettei heti räpsähdä poikki jos on valmiiksi kelalla ja eka veto on sisäänpäin ja koukku hyvin jossain runkoraudassa. Välityksiä on sen verran että kone tuskin sammuu tyhjäkäynnilläkään ennenkuin jotain tapahtuu
Tojotankin vinssi on aika selkeä toiminnoiltaan, pto pyörittää kardaania molempiin suuntiin ja kela pyörii varsin vääjäämättömästi jos akselin hahlokytkin on kiinni ja ylikuormitussokka ehjä.
Lähetetty: Ma Heinä 14, 2008 11:13 am
Kirjoittaja peLoGo?
Bjhjcgmod kirjoitti:peLoGo? kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun just nostettu HJ:n keulalle vinssi.. Vinssi -81 autosta ja nykyinen auto on -83, pitääkö vinssin päästä tehä jotain vai voiko vaan kabiinista lähteä vinssaamaan, eli ei tarvitse esim vapauttaa vinssiä mitenkään?
Mitähän tässä nyt kysytään, no itse ensimmäisellä vinssauksella vapauttaisin ainakin sen verran vaijeria ettei heti räpsähdä poikki jos on valmiiksi kelalla ja eka veto on sisäänpäin ja koukku hyvin jossain runkoraudassa. Välityksiä on sen verran että kone tuskin sammuu tyhjäkäynnilläkään ennenkuin jotain tapahtuu
Tojotankin vinssi on aika selkeä toiminnoiltaan, pto pyörittää kardaania molempiin suuntiin ja kela pyörii varsin vääjäämättömästi jos akselin hahlokytkin on kiinni ja ylikuormitussokka ehjä.
Tuli siis mieleen että vinssin päässä ei oo mitään "jarrua" mikä pitää vapauttaa ennenkuin voi aloittaa vinssauksen..
Lähetetty: Ti Heinä 15, 2008 9:28 pm
Kirjoittaja Lumimies
Siis vinssin vieressä oleva "vapautin" AINA auki, kun vinssiä ei käytetä. Jalka tai esim. olutsalkku

osuu yllättävän helposti vinssin käyttövipuun.
Niitä on mennyt vahingossa mettässä päälle ja kun vaijeri on esim. kiedottu karjapuskurin ympärille niin...

Lähetetty: Ke Heinä 16, 2008 12:11 am
Kirjoittaja Antsa
...seurauksena on vääntynyttä rautaa.Sitä voimaa kun on sen verran,varsinkin jos murtosokka on vaihdettu kestävämpään että jopa se vinssin vasemman puoleinen valurautajalka osaa mennä poikki...
Lähetetty: Ke Heinä 23, 2008 11:15 am
Kirjoittaja Kapa ja HJ-60
Juup! osaa aika isokokoinenkin koivu tulla omalta paikaltaan siihen keulan eteen kun vaijerilla nyppäisee autoa jostain lääseiköstä "irti" jos on vähän tarttunu. Kait sillä vetäis auton vaikka puuhun jos se sokka ja jalka kestäis.

Vinssailu
Lähetetty: La Heinä 26, 2008 12:59 pm
Kirjoittaja amutikai
Kaivatin HJ61:ni akseleita myöten märkään peltoon tuossa muutama päivä sitten. Lukoista oli sen verran hyötyä että sain varmasti jokaisen pyörän kaivatettua yhtä syvälle
Seuraava vaihe oli kiikuttaa vinssi edessä olevaan koivuun kiinni.
Veto päälle ja seuraamaan..... VAIJERI MENI POIKKI JA LENSI VAUHDILLA, ONNEKSI ETEENPÄIN!!!
Tuli siinä mieleen että minkämuotoinen minun naamani olisi, jos vaijeri olisikin tullut koppia kohti
Kysymyksiä:
1. Eikös murtosokan pitäisi katketa ennen kuin tämmöinen vaaratilanne pääsee syntymään?
2. missähän se murtosokka sijaitsee? (omistanut HJ:n vasta puolivuotta)
3. minkäläinen vaijeri pitäisi olla, eli paljonko sen pitäisi kestää esim. Newtoneina?