Kuva Kuva

HDJ80 nelivedon periaate?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Hartsa
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 1:56 pm
Paikkakunta: Kuusankoski

HDJ80 nelivedon periaate?

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Aloitteleva cruiseristi tarkentaa ymmärrystään: auto on siis -91 vx, jatkuva neliveto, ei erillisiä etu- ja takapään lukkoja. Jos yksi pyöristä sutii, auto vetänee vielä toisella akselilla. Jos esim. molemmat vasemmat pyörät sutivat, auto ei liiku? Center diff lock siis kytkee etu- ja taka-akselin yhteen, tuleeko autosta ensimmäisessä tapauksessa "kolmivetoinen"? Mitä tapahtuu jälkimmäisessä tilanteessa?

Voiko center lockin kytkeä vauhdissa? Onko se päällä ajettaessa jokin maksiminopeus? Nelivedon L-asento ilmeisesti kytkee lukon itse päälle. Lisääntyykö rasitus oleellisesti murroksiin tai ohjaussysteemeihin?

--kivoin auto millä oon ajanut, mutta mistään en mitään tiedä
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Keskilukko päällä etu- ja taka-akselilla yksi pyörä "vetää" kummallakin, eli yhden etu- tai takarenkaan menettäessä pitonsa auto vielä etenee. Keskilukko auki vain yhden pyörän sutiminen riittää jumittamaan auton. Eli keskilukko kiinnikkin auto ei liiku jos molemmissa päissä pyörä sutii.

Oikeasti termeinä keskilukko auki auto on neliveto, yhden pyörän sutiessa kaikki vetävät yhtä paljon = ei yhtään.

Lukon kytkemisvauhtiin kommentoikoon joku muu, mutta se päällä ajettaessa auto on kankeampi kääntymään.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Hartsa
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 1:56 pm
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Kiitoksia tarkennuksista hj60. Mitenkähän veto on jaettu akseleiden kesken, 50/50 vai jotain muuta? Pari kylkimyyryä liukkailla on meinannut jo lähteä, joten hakeeko auto kevyessä luisussa keulan suuntaan jos kaasua varovasti antaa, vai pyrkiikö perä edelle? Alla on bfg at ilman nastoja, aika lipsakat jäisissä risteyksissä.
Avatar
maraani
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maraani »

Hartsa kirjoitti:... Alla on bfg at ilman nastoja, aika lipsakat jäisissä risteyksissä.
Joo, liukkaathan ne on, mutta kyllä niillä pärjää, jos ei tarvi ketään vetää. Ja muistaa jarrutuksissa mitkä on alla. Mulla on nyt toista talvea alla niin, että mahdanko ehtiä nastarenkaita vaihtamaan ollenkaan. Aikanaan ajoin HJ-61:llä useamman talven pelkästään noilla BFG AT:llä, mutta tähän nykyiseen hodariin olen nastarenkaat kolmena talvena vaihtanut, kun sellaiset sattuu olemaan. Vaan kun nää etelän talvet tuppaa olemaan niin kovin lyhyitä nykyään, tosin tänä talvena olen jo kerran aurannutkin (viime talvena muistaakseni yhteensä kolme kertaa putsatin pihaa...)
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Hartsa kirjoitti:Kiitoksia tarkennuksista hj60. Mitenkähän veto on jaettu akseleiden kesken, 50/50 vai jotain muuta? Pari kylkimyyryä liukkailla on meinannut jo lähteä, joten hakeeko auto kevyessä luisussa keulan suuntaan jos kaasua varovasti antaa, vai pyrkiikö perä edelle? Alla on bfg at ilman nastoja, aika lipsakat jäisissä risteyksissä.
HDJ80:n taitaa olla varustettu ihan normaalilla keskitasauspyorastolla joten voimanjako on 0/100 riippuen kumpi paa luistaa enemman. Keskilukon ollella paalla voima jakautuu 50/50.

Kylkimyyryinen ajo pitaisi keskilukko vapaana onnistua suht hyvin.

Onko kyseessa joku tuontipeli, kun ei akselilukkoja loydy?
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

PETEBJ75 kirjoitti: HDJ80:n taitaa olla varustettu ihan normaalilla keskitasauspyorastolla joten voimanjako on 0/100 riippuen kumpi paa luistaa enemman. Keskilukon ollella paalla voima jakautuu 50/50.
Pakko kommentoida, eli lukko auki voima jakaantuu 50/50 ja lukon ollessa päällä se jakaantuu vapaasti 0/100 ja 100/0 välillä pidosta rippuen. Vrt HJ:n etulukko, laitetaan päälle -> kaikki voima menee toisen vetoakselin kautta -> murros sanoo poks.

Mulla BfG:n AT neljättä talvea alla, 2006 syksyllä laitatin nastat, pärjää jäisellä kelilläki. Täällä pohjosen polanneteillä nuo on ollu kyllä hyvät renkaat.

Keskilukko auki pitäs kyllä alkaa kääntymään kaasulla, lukko pääällä menee jokapaikan suoraan (ainakin pyrkii menemään) kuten kytkettävä neliveto.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

hj60 kirjoitti: Pakko kommentoida, eli lukko auki voima jakaantuu 50/50 ja lukon ollessa päällä se jakaantuu vapaasti 0/100 ja 100/0 välillä pidosta rippuen. Vrt HJ:n etulukko, laitetaan päälle -> kaikki voima menee toisen vetoakselin kautta -> murros sanoo poks.

Mulla BfG:n AT neljättä talvea alla, 2006 syksyllä laitatin nastat, pärjää jäisellä kelilläki. Täällä pohjosen polanneteillä nuo on ollu kyllä hyvät renkaat.

Keskilukko auki pitäs kyllä alkaa kääntymään kaasulla, lukko pääällä menee jokapaikan suoraan (ainakin pyrkii menemään) kuten kytkettävä neliveto.
Ootko selvinpain? :wink:
Jos keskilukko on kiinni (siis lukittu) niin voima jakaantuu etu-ja taka-akselin kesken 50/50. Ja tietysti itse akseleilla 100/0 riippuen pidosta
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Oon.

Jos keskilukko on auki, voima jakaantuu 50/50 suhteessa, pyörintänopeus voi olla huomattavasti eri.

Esim. Keula pukeilla, keskilukko auki, vaihde päällä ja kytkin ylhäällä. Auto on paikallaan, eturenkaat pyörii, mutta taka- ja etukardaanin kautta välittyy suunnilleen saman verran voimaa = molemmilla kardaaneilla saman verran vääntömomenttia (=pyörivää voimaa) eli ~ 0. 50=50

Kytkin pohjaan, keskilukko päälle, kytkin ylös. Auto karkaa pukeilta, mutta ennen kuin eturenkaat ottaa maahan, ei etukardaanin kautta edelleenkään välity kovin paljoa voimaa (ei enempää vääntömomenttia kardaanissa kuin edellisessä kohdassa). Kaikki moottorin tuottama voima siirtyy takakardaania pitkin taka-akselille, ja alkaa liikuttaa autoa. Tällä hetkellä takakardaanissa on vääntöä. ~0 ei ole 100
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Just näin. :shock:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

No niin.. Muokataas sitten helpommaksi. Sekosin taas vaihteeksi omiin juttuihini.
Keskilukon kiinni ollessa pyorintanopeus jakaantuu 50/50
Keskilukon aukiollessa pyorintanopeus jakaantuu pidon mukaan etu ja takakardaaneille 8)
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hartsa
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 1:56 pm
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Tällä foorumilla tosiaan oppii uutta, kiitoksia. Vielä väännän rautalankaa tästä: keskilukosta on siis oleellista hyötyä kun auto on pysähdyksissä lumessa/ hiekassa/ jäällä ja tarttis päästä liikkeelle. Mutta jos auto on jo liikkeessä ja autossa muutenkin ns. jatkuva neliveto niin keskilukko on turha. Vai onko joku tilanne liikkeellä ollessa jos kiinni jäämisen vaaraa ei ole?

Auto on tosiaan joskus tuotu Saksasta, ei etu- ja takalukkoja. Noitahan saanee tuohonkin jälkikäteen asennettua. Harvemmin ajan tosi tiukkaan paikkaan, mutta just silloin onkin ihmisiä kyydissä ja puun juurelle tarttis päästä peräkärryn tai henkilönostimen kanssa.

Nastat olis varteen otettava vaihtoehto, mutta sitten tarttis hommata kesärenkaat + vanteet... money, money, money
ava
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 4:19 pm
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ava »

Miltäs tämä kuulostaa?Keskilukko auki, yksi pyörä vetää,keskilukko kiinni yksi etu ja takapyörä vetää.Takaakselilukko kiinni, kaksi takapyörää vetää ja yksi etupyörä.Taka ja etupyörästö lukittuna on100%4x4 vetoinen.
Hartsa
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 1:56 pm
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Ava, sullahan on ne jälkeen päin asennetut etu- ja takalukot? Minkä verran kustansi nuo?
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

Ummm... joissakin Hodareissa, ainakin omassani, on keskitasauspyörästössä "avoimena" ollessaan itse asiassa kitkalukko, eli vaihtoehdot 100% tai kitkalukko. En muista liittyikö tämä vuosimalliin vai automaattiin vai VX-varustelutasoon vai onko kaikissa tällainen.
Antti R.
SLCK #2
Vastaa Viestiin