Sivu 1/1
Ljiin synkronit
Lähetetty: La Tammi 05, 2008 10:46 am
Kirjoittaja jpesala
Moi. Teinkö tyhmästi, ja voiko joku insinööri kertoa miksi ? kun vaihdoin ljiin päävaihteistoon Teboilin Fluid D textron 2 automaattiöljyt. Syy moiseen oli kun 1,2,3 vaihteiden synkronointi ei toimi ollenkaan kylmänä, uusilla mobilube gx premium gearoil 80w-90 öljyllä. lämpimänä toi mobilube synkronoi joten kuten. automaattiöljyn viskositeetti on paljon ohuempaa joten se syrjäytyy helpommin kuluneiden synkronirenkaiden urista ja synkronirengas alkaa jarruttaa kuten kuuluu. mun corollassa on punaset öljyt vaihteistossa ja aikanaan volvo 240 srj mulla oli automaattiöljyt laatikossa. koeajon havaintona on nyt , että laatikon synkronit toimii loistavasti. kovasti kehuttu redline synkroni öljy maksaa y
li 20€ litra ja tää teboili 5€ litra.
t.jp
mulla toimii
Lähetetty: La Tammi 05, 2008 1:44 pm
Kirjoittaja mikaylikoski
teboilin vaihteistoöljyy 80-90 ja toimii moitteettomasti ja pian 400 tkm ajettu masiina..vähä tietty kankeeta mut ei oo haitannu tahtia..
Lähetetty: La Tammi 05, 2008 2:58 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
Eikos volvoissa ole aina automaattioljyt manuaaleissa? (siis noissa vanhoissa). Loytyyhan tota tavallista laatikkooljya synteettisenakin. Joskus aikoinaan kaytin castrolin tayssynteettista laatikossa ja perissa. (huiput nousi muuten melkein 15km/h hiluxissa)
Lähetetty: La Tammi 05, 2008 7:50 pm
Kirjoittaja jpesala
joo.joo. mutta jos mun laatikon synkroniongelma ratkesi tällä( laiska kun olen) niin eihän ole mitään järkeä alkaa purkaa laatikkoa ja vaihtaa synkronirenkaita .tietysti samalla tulisi laatikon laakerointi hoidettua
tämä pätee myös muiden cruiseristien ongelmiin. edelleen odotan sitä insinöörin tuomiota , mikä meni pieleen tässä kokeessa. tämän hetken ajokilometreillä laatikkoremontti siirtyi hamaan tulevaisuuteen. oli aika ilkeä ajaa kun ykkönen ei mennyt silmään paikallaan kun hieman kytkintä nostamalla. kolmoselta kakkoselle ja taas ykköselle vauhdissa kaksois poljennolla ja välikaasulla. kuten jo kirjoitin nyt laatikko toimii kuten ton ikäinen ja +300000km ajettu voi toimia. voi olla ,että synteettinenkin olisi auttanut.
t.jp
Lähetetty: Su Tammi 06, 2008 6:10 pm
Kirjoittaja jpesala
kiitos Panu ,

nyt näyttää hyvältä
t.jp
Lähetetty: La Tammi 19, 2008 2:17 pm
Kirjoittaja Hessu
Omassa autossa pienoisia ongelmia saada vaihteita päälle kun keli laskee nollan tuntumaan.
Laitappas JPESALA väliaikaraporttia vaihteiston toiminnasta. Onko laatikko jo hajonnut, vai toimiiko edelleen kuin uusi?
Löysin netistä tällaisen sivun:
http://www.roadmachine.fi/mtl.html onko jollain kokemuksia? Taidan vaihtaa tuollaiset kun kerkiän...
Lähetetty: Ma Tammi 21, 2008 9:17 pm
Kirjoittaja jpesala
toimii hyvin. joo mä tiedän ton red linen synkroniöljyn. maksaa 20€ litra. siks mä kokeilin tätä atfää. nyt kun on havaittu että tosiaan pelkällä öljyn vaihdolla voi saada synkronit toimimaan voisi ostaa noi kalliit öljyt laatikkoon. huom. se päävaihteiston ja jakovaihteiston välinen stefa pitää olla kunnossa. helppo homma vaihtaa auton alla maaten. jakovaihteisto vaan osiksi ja uusi stefa paikalleen. itse vaihdoin sen viime keväänä ja samalla pari laakeria jakovaihteistoon. atf öljyllä tuntuu, että laatikko kolisee vähän enemmän tyhjäkäynnillä kuin sillä mobilubella.
t.jp
Lähetetty: Ke Tammi 23, 2008 10:29 pm
Kirjoittaja Hessu
Kyllä mulla taitaa olla stefa ehjä, kun pinnat ei muutu lootissa. Huomenna hakemaan Motonetistä öljyt ja viikonloppuna vaihtoon.
Lähetetty: To Tammi 24, 2008 11:14 am
Kirjoittaja RoJu
Moron,
Satakakslaiska Fiiatissa oli moottoriöljyt laatikossa, kun GL4:llä eivät synkronoinnit toimineet. Ei siitä laatikko koskaan hajonnut, kaikki muu kyllä.
Mersun (vanha 250D) laatikkoon kuuluu laittaa ATF:fää, ja hyvinpä sekin on kestäny viimeset 700 tkm.
Make & RoJu
Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 10:02 pm
Kirjoittaja Hessu
Tänään vaihdoin laatikkoon ne Redlinen MT-90 -öljyt ja tadaa nyt menee kaikki pykälät sisään pakkaskelissäkin helkkarin kevyesti, vaihtoi sitten ylös tai alas ja vaikka kierroksia on reilustikin. Stefan tiiviydestä en kyllä ole enää varma, kun tuntu tarkastuskorkin kautta tulevan pikkasen enemmän öljyä ulos kuin mitä viime kerralla vitosvaihteen voitelun parantamiseksi ylitäytin. Taidan tehdä varmuuden vuoksi sen "hullunkierron" ja vaihdan myös jakikseen Redlinet.
Oman kokemuksen perusteella voin suositella noita Redlinen öljyjä lämpimästi. Edellisillä valmistajan suosittelemilla Mobileilla ehdin ajaa vain pari tuhatta kilsaa, joten vettä tai muuta asiaan kuulumatonta niissä ei ollut, eikä silti pelanneet kunnolla.