Kuva Kuva

hj61 kierrejousille

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

ventora
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 5:39 pm

hj61 kierrejousille

Viesti Kirjoittaja ventora »

onko kukaan toteuttanut jättäen norrat tukivarsiksi ja kunnon kierrejouset tilalle,tarviiko akselin kiertymisen poistavan tukivarren?leimallahan toi olis laillinen kyllä. kierrelaskeskelin et 700e tekis kunnon kamasta alustan :twisted:
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Eikö ne norrat kannata heittää menemään ja kunnon tukivarsilla tehdä.
Näin ainakin itte teen, HDJ:n tarvikkeilla.
1987 LJ70
ventora
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 5:39 pm

Viesti Kirjoittaja ventora »

kannattais,nyt olis mielessä kohtuu vaivalla,kohtuu rahalla toimiva alusta.jos norrassa riittää jäykkyys pitämään akseli linjassaan tulee alustasta aika pienellä työllä parempi kuin kunnon lehtijousilla,elikkä aika hyvä jo. siitähän on helppo sitten muuttaa tukivarsille tuenta jos aikaa ja intoa riittää ja tarvetta mennä niin pitkälle.
karihj61
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:03 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

hj61 kierrejousille

Viesti Kirjoittaja karihj61 »

Johan sen näki vanhoissa nissaneissakin ja foorteissakin. Itelläkin oli Patrolli vm-90 2.8td. kaksi kierrejousta meni poikki toinen takaa alapäästä toinen etee yläpäästä. vaikka takapää oli vahvistettu sisäkierrejousella.Kyllä se ajettavuutta tasaa mutta kierrejouset tahtoo karkaisuasteelta olla hieman hepposia.
Maastossa on mukavaa!
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Nos nissanin jouset on huonojja, niin ei kai kaikki kierrejouset ole. Olen joskun nähnyt myös poikkimenneitä lehtijousia, joilla oli vielä huono ajaakin.

No, asiaan, varmasti löytyy huonojakin kierrejousia, mutta valitsemalla oikein saa toimivan ja kestävän paketin. Muutama huomioitava asia, jos HJ:n painoisen lossin meinaa kierteiden päälle laitaa, on syytä valita jouset tarpeeksi raskaasta autosta. Samoin tukivarret PITÄÄ olla akselimassaltaan yhtä suuresta tai suuremmasta.

Kierrejousimuutoksen suurin etu mielestäni ei ole siinä, että jousityyppi muuttuu, vaan siinä, että akselin tuentatapa muuttuu. Jakarit+panhard tai nelilinkkityyppiset tukivarret estävät tehokkaasti perän kiertymisen, mikä lehtijousiautoissa (varsinkin niissä, joissa on vaan pari lehteä pakoissa) aiheuttaa pinionakselin katkeamisia. Tämä tietysti voidaan estää tractionbarilla.

Lisäksi korkeutta on helppo säätää, mikä lehtijousellisessa on usein vaikeaa, niissä kun tulee monesti säädettyä korkeutta lehtien määrällä, tähähän vaikuttaa suoraa jousituksen jäykkyyteen. Kierrejousellisessa voi säätää erikseen korkeutta ja jäykkyyttä.

Kierrejouset ovat lehtipakkoja halvempia.

UGH!
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

tohon listaan kun lisätään parantuneet kohtauskulmat maastoajossa.
Niin siinä syyt kierteyttää hj!!!
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
ventora
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 5:39 pm

Viesti Kirjoittaja ventora »

onkos pinionin akseleita katkennut hj vai jossain muualla.varttimaililla se on nyt selkee jos pääsee kiertymään,eikös norra kuitenkin pidä yksinään koko kiertymisen? hdj korotusjousia miettisin,niis ois jousivoima aika realistinen kuitenkin.iskareilta sit taas vaaditaan ihan eri mitä lattojen kanssa.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

ventora kirjoitti:onkos pinionin akseleita katkennut hj vai jossain muualla.varttimaililla se on nyt selkee jos pääsee kiertymään,eikös norra kuitenkin pidä yksinään koko kiertymisen?
No ei pelkkä norra pidä kyllä yhtään mitään, ei edes 6lehtinen pakka estä kiertymästä. Ainakaan soa härveleissä.
Ja kyllä, hojoista ja muistakin on pinioneita paukkunu.
1987 LJ70
ventora
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 5:39 pm

Viesti Kirjoittaja ventora »

soa on nyt pikkusen eri asia kiertymisen kannalta.
Vastaa Viestiin