Sivu 1/2
Tehoton puhallin
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 11:01 am
Kirjoittaja hodari
Hodarissa on lämppärin puhallin mielestäni aivan alitehoinen tai siis pyörii liian hiljaa, koko ajna saa olla täysillä että ikkunat pysyy sulana. Kumma juttu siinä vielä kun se pitää semmosta korinaa kun pyörii ja välillä ei lähde pyörimään ollenkaan ennen kuin pikkusen kopauttaa siihen kylkeen. Ensin epäilin laakereita mutta kun otin puhaltimen pois kolosestaan ja kokeilin laittaa johdot suoraan akkuun niin johan alko puhaltamaan eikä korinaa kuulu. Olisko nopeuden säätelyn vastukset tulleet tiensä päähän?
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 11:54 am
Kirjoittaja Käyttäjä
Kuulostas selkeeltä laakeri(messinkiholkki)vialta ja etuvastusvialta..
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 4:11 pm
Kirjoittaja hodari
En tiedä saitko ihan selvää edellisestä postaiksesta, mutta tarkotin ett kun otin puhaltimen autosta pois ja kokeilin laittaa suoraan akkuun johdot niin puhallin toimi ilman ääniä ja pyöri pirun lujaa ettei meinannut käsissä pysyä. Voisko se raapia johonkin seinämiin se ropelli vai mistä pirusta se äni kuuluu?
Saako vastuksia mitenkään mitattua ja missä ne on?
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 4:41 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Kyllähän sä näät siitä puhaltimen siivikosta et onko se ottanu seinään kiinni.
Epäilen vahvasti laakerivikaa.
Yleensä toi korina tulee laakereista tai jostain laakeriholkista varsinkin pienillä kierroksilla.
Toi juttu et ottaa täydet jengat suoraan akusta virroilla,vahvistais sen et siitä on etuvastus osittain kyrvähtänyt.
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 5:44 pm
Kirjoittaja hodari
No joo kai siellä laakerivikakin voi olla, mutta ei akselissa ainakaan väljää tuntunut. Saako sinne laakereita erikseen vai täytyykö ostaa koko puhallin ja minkälainen toi etuvastushommeli on?
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 6:05 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Pura se mjoottori ja tziikaa et onko siin laakeri vai holkki,joskus ton saa korjattua pelkästään rasvaamalla.
Tosta etuvastuksesta en osaa sanoa et millanen se on,sen tiedän et varmaan erilainen kun BJ:ssä
Uusi puhalin Motonetista
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 6:25 pm
Kirjoittaja maraani
Itse ostin viime vuonna HDJ:iin uuden puhaltimen Motonetista. Toyotankin hinnan kysyin vaan en muista. Oli kuitenkin enemmän kuin Motonetin runsaat kahdeksankymppiä (80,-) toimituskuluineen. Mulla vanha piti kyllä ääntä eikä pyörinyt kunnolla. Ja kyllä se selvä olikin, kun sen irti sain.
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 7:45 pm
Kirjoittaja hodari
Pitäisköhän mennä sitten kyseleen uutta puhallin tarvikeliikkestä jos kerran niitä saa tarvikkeena.
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 7:48 pm
Kirjoittaja hodari
Osaako kukaan sanoa kuinka suuri referenssiluku on hodarin ajovaloissa?
Lähetetty: To Joulu 13, 2007 8:17 pm
Kirjoittaja pertsa
Mulla oli sama vika LJ:ssä suikutin CRC alko heti pyörimään

Lähetetty: To Joulu 13, 2007 9:24 pm
Kirjoittaja hodari
Mihin paikkaan tarkalleen suihkit seeärseetä?
Lähetetty: Pe Joulu 14, 2007 9:08 am
Kirjoittaja timop
Korina ja käyntiin lähtemättömyys johtuu puhki kuluneesta hiilien liukupinnasta, siihen vaivaan nuo moottorit lopulta kuolee.
HDJ:N puhallinhanmoottorihan ei ole enää perinteistä purettavaa mallia, runko ja moottorin kuori on yhtä ja samaa muovivalua ja moottorin rojut prässätty sisään. On niitä purettu (=rikottu), ja jotenkin saattaa saada kasaankin. Voidella voi akselin juuresta ja vastakkaiseen päähän voi porata muovikuoreen reiän akselin pään kohdalle ja voidella siitä.
Se puhallusteho. Se tosiaan ON onneton. Omasta vehkeestä olen purkanut ja puhdistanut ja tutkinut KAIKEN ilmanottoritilän ja puhallussuulakkeiden väliltä, mitään ei ole tukossa, läpät toimii oikein, jännitteet ok, ilmaa vaan ei tule kun henkäys. Ei tosiaan letti lepata niinkuin HJ:ssa ennen. Kaikki ilmakanavat on vähintään yhtä reilusti mitoitettu kun HJ:ssa, mutta ilma ei kulje jostain syystä. Ehkä tuo puhallinmoottori vaan on niin tehoton. Ikkunan avaaminen ei auta joten huonosta poistostakaan ei ole kyse.
Etuvastus on umpinainen keraaminen mötikkä eikä kovin vikaherkkä, suurin nopeus tehdään ohitusreleellä. Jos kytkimen jokaisessa asennossa puhaltimen nopeus selvästi muuttuu, vastus on kunnossa. Minulla oli puhaltimen liitin sulanut, puhallin pysähtyi joskus kokonaan hetkeksi ja käynnistyi itsestään taas. Sillä ei ollut vaikusta puhaltimen tehottomuuteen muuten. Jos puhaltimen moottorille tulee auton käydessä suurimmalla nopeudella n. 12,5V tai yli on virtapuoli varmaan kunnossa.
Muistaako kukaan onko puhallus ollut jo uutena noin huono? HJ:hin verrattuna ilmaa ei tule nyt puoliakaan siitä määrästä, tuntuu että vain kolmasosa. Mites Maraanilla, paraniko yhtään moponetin puhaltimella?
Lähetetty: Pe Joulu 14, 2007 10:15 am
Kirjoittaja maraani
timop kirjoitti:...kolmasosa. Mites Maraanilla, paraniko yhtään moponetin puhaltimella?
Kyl vaan muistaakseni parani ...

Tosin siihen ei silloisessa tapauksessa paljoakaan tarvittu, että tuntui puhaltava paremmin, NIIN huono se oli ennen vaihtoa jo pitkään. Mutta olen ollut tyytyväinen, suurinta tehoa en käytä kuin aamuisin kun ulkoa vetäisen pakkasesta käymään enkä viitsi skrapata laseja. Ja pitäähän se aikamoista ääntäkin se suurin nopeus.
Muistaakseni muuten siinä Mopenetin paketissa lukee sit jotain Corollasta...siis tietysti jossain korollassa on sama propeli, mut ei se mielestäni vähennä ajoneuvon LandCruiseriutta merkittävästi!

Lähetetty: Pe Joulu 14, 2007 3:25 pm
Kirjoittaja hector
Mulla on sattuneista syistä ylimääräinen säätövastus ja motonetin puhallinmoottori. eli jos jollain tarvetta niin luovun niistä sopivalla hinnalla.
Luulin että mulla oli uusi puhallinmoottori sökö ja ehdin tilata toisen uuden, mutta vika onkin jossain johdotuksissa. Säätövastuskin tuli tilattua turhaan, kun alkuperäisessä luulin vikaa olevan
edit:
Jo, tosiaan aika hengetön tuo puhallin on uudellakin moottorilla "suoralla virrallakin". Kun ei ole ollut aika tai osaamista, niin en ole löytänyt noin vaan vikaa miksen saa virtaa puhaltimelle säätövastuksen tai suurimman nopeuden "suoralla syötöllä". Vika alkoi niin että puhallin kävi hetken ja sammui hetkeks ja lopulta loppui kokonaan. Ensiavuksi otin virran ensin tupakansytkäristä ja myöhemmin vänkärintuolin alla olevalta puhaltimelta. Kuitenkin vaan täysillä kierroksilla koska muutoin ei sen säätövastus saa jäähdytystä. Näin saa katkaisijalla puhalluksen maantieajossa pois/päälle tarpeen mukaan.
Onko jotain tiettyä kohtaa mistä kaivaa vikaa kun ei sähköä tule puhaltimelle.
Lähetetty: Su Joulu 16, 2007 6:54 pm
Kirjoittaja pertsa
Paljon apua voi olla jos puhdistaa sen lämityslaitten kennon sinne kertyy paljon roskaa eikä ilmat mene läpi
