Kuva Kuva

Shackle reversal hj-6x

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Shackle reversal hj-6x

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

HJ-60:n etupää on OME:n jousisatsin asentamisen jälkeen jäänyt lisälehdistä huolimatta n. 5 cm takapäätä matalammaksi eli auto kulkee kevyessä etunojassa.

Ajattelin korjata asian tekemällä eteen ns. korottavan shackle reversal-muunnoksen eli kääntämällä riipukkeet taakse.
Samalla jousituksen toiminta muuttuu ilmeisesti hieman pehmeämmäksi.

Ideana oli toteuttaa muutos siten, että alkuperäiset jousenkiinnikkeet jäisivät kiinni runkoon ja riipukkeesta tulisi "kaventuva holkitettu" malli.
Etukiinnitys hoituisi runkoon ja vanhoihin riipukkeiden kiinnikkeisiin pultattavilla kiinnikkelevyillä, jotka korottaisivat riipukkeen verran. Tarkoitus olisi, että olkatappilinja säilyisi vakiona ainakin lepotilassa.

Havainnollinen esitys toteutuksesta http://www.4x4wire.com/jeep/reviews/ftssr01/

Näin korotusta tulisi riipukkeen verran ja takapää voitaisiin tarvittaessa päivittää samalle korkeudelle hieman pidemmillä riipukkeilla.

Nyt kysymys:

Onko joku teistä toteuttanut vastaavaa muutosta aiemmin ja jos on, niin minkälaisia kokemuksia siitä saatu. Mitä huomioitavaa ko. operaatiossa on? Idea on vasta suunnitteluvaiheessa, joten toteutukseen pystyy vielä vaikuttamaan.

Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia,

t. #144
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Samaa olen joskus miettinyt ja ihmetellyt, mutta kokemuksia ei ole. Niitä odotellaan täälläkin mielenkiinnolla.

Tyhjänpäiväinen vastaus siis, sori.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

ainakin mulla tuli bj:ssä sellanen ongelma ku käännettiin noin kiikut taakse,niin tuppas kardaani pomppaamaan booreilta pois täydessä ulosjoustossa.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Kaveri väänti Berttaan kans samanmoisen systeemin.
Kardaani näyttää olevan aika tiukoilla eli hieman pidennetty versio ei olisi haitaksi.
Lisäksi kardaani kulma kasvaa kun perä kääntyy pinjonista hiukan alaspäin.

Mietin johtuukohan kaverin alkuviikkoinen kardanirikko juuri kovemmasta kulmasta ja turbon mahtavasta väännöstä :)
Kardaani meni puneelle paksusta kohtaa puolisen kiekkaa mutta ristikot olivat ok. Samalla kardaani hyppäsi pois pooreiltaan.
Onneksi ei tullut muuta vahinkoa.


Johtuneeko sitten samasta kun kovasti vedättää niin etuakseli elää aikalailla eteen-taakse vai onkohan se kippurajousien yleinen vika....?

Kyllähän sillä sitä kohtaamiskulmaa saa hiukan syötyä pois.
Itte varmaan tekisin saman mutta kun on tuo tehostin niin ei pysty. Sektorivarsi on jo nyt lähellä jousta.

-jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vastaa Viestiin