Sivu 1/1
LJ:N NELIVETO
Lähetetty: Ma Joulu 03, 2007 8:04 pm
Kirjoittaja perttu.kauppinen
Eli neliveto ei toimi mutta jotain siellä tapahtuu kun valo syttyy jasammuu kun napista painaa. Eli kysyisin minkälainen systeemi siinä nelivedossa oikein on ja onko siihen kellään kuvia ja ohjeita miten sellanen korjataan vai kannattaako edes ruveta yrittämään. Elikkäs selventäviä vastauksia arvon raati
Lähetetty: Ma Joulu 03, 2007 9:22 pm
Kirjoittaja J-T
Ja napalukot on varmaan väänetty "LOCK" asentoon?Nimittäin neliveto toimii vaan jos navat on kiinni
Lähetetty: Ma Joulu 03, 2007 11:13 pm
Kirjoittaja mikaylikoski
ja nuo napalukot sijaitsee etupyörien keskellä sivulta katsottuna..
Lähetetty: Ti Joulu 04, 2007 12:12 pm
Kirjoittaja Cental73
hih, ja etupyörät on sielläpäässä autoa jossa on myös moottori..
tosisaan, eli ainakin alipainesiirtäjä liikkuu jos valo syttyy.
-onko etu kardaani paikoillaan, vaiko pöllitty? siis jos napalukot olet kääntänyt lock asentoon eikä toimi.
- oisko toinen etu vetareista poikki tms.
tosta läjän hommista en tiedä, hj:ssä kun nappia painaa nii alipaine nykäsee siirtotankoa ja 4-veto kytkeytyy. Valo ei syty, mikäli tanko ei liiku. Eli luulisi sen puolen olevan kunnossa. Käy kurkkaamassa siellä auto alla onko etukardaani paikoillaan, laita napalukot päälle. Jos ei kytke niin esim pikkupuolelta saattaa olla jotain rikkoontunut.
Mites keula ilmassa (ja renkaat) jos vaihde on päällä ja nappikset kiinni, pyöriikö rengas silti? entä toiselt puolen, mikäli niin vetoakseli voi olla poikki.
Lähetetty: Ti Joulu 04, 2007 5:24 pm
Kirjoittaja perttu.kauppinen
Vaikka en paljon tiedä niin kyllä silti sen verran että rassailtu on jo montulla ja kardaani löytyy ja pyörii auton seistessä ja nelivedon ollessa päällä jaon kokeiltu myös mäessä jauhattaa tyhjää eikä kardaani pyöri. että jotain mätää täytyy olla laatikon sisäpuolella
Antakaahan lisää selventäviä vastauksia!!!!
Vai pitääkö sitä taas lähteä sinne he....in kalliiseen toyotan liikkeeseen.
nehän kynii pers aukisen hengiltä heti jo ovella.
Nii ja kyllä on jonkin lainen pers tuntuma kyseisestä kulkineesta kun olen koko pienen ikäni sillä ajanu ja niin meinaan ajaa myös tästä eteenkin päin
kun kaikista autoista ei vaan millään saa LANDCRUISEREITA
Lähetetty: Ti Joulu 04, 2007 5:40 pm
Kirjoittaja J-T
Ja oliko ne navat LOCK asennossa?

Lähetetty: Ti Joulu 04, 2007 5:53 pm
Kirjoittaja Cental73
meneekö sinne siirtäjään (pikkupuoleen) sellaiset kaksi putkea? eli juuri ne alipaine systeemit. Meinaan jos ottasit toisen liitoksen auki ja kokeilisit sitä nappia, näkis ainakin että syttyykö nappiin valo alipaineen tulemisesta vaiko syttyykö se pelkästään napin painalluksesta.
Sitten varmaan vois avata sen kannen siitä pikkupuolesta (jus se minn ne putket tulee) ja ottaa sen alipainekalvon pois paikoiltaan. koska nyt ilmeisesti se kytkentätanko tai mikä perkule se onkaan nimeltään, ei liiku. Onko se poikki tms. Jos sieltä sisältä koittais sorkkia ja liikuttaa tankoa käsin niin näkis liikkuuko se. Jos toimii niin vikahan ei ole siinäkään mekanismissa.
Tällöin voi olla mahdollista että Isolta puolen ei voima siirry pikkupuolelle, jos siellä on napsahtanut poikki jotain....
Löytyykö mistään räjäytyskuvaa tuosta laatikosta,, niin sen perusteella vois tuumia enempi.
Lähetetty: Ti Joulu 04, 2007 6:05 pm
Kirjoittaja IironSika
Mä en kyllä epäile etteikö ikänsä LJ:llä ajanut tietäis mitkä on napalukot ja missä asennossa ne pitää olla.
Alipainekello liikuttaa siirtäjätappia, jonka liike kytkee valon päälle. Tappi liikuttaa siirtäjähaarukkaa joka taas holkkia joka kytkee vedon etupäähän. Jos olisin kova lyömään vetoa, löisin vedon siirtäjähaarukan tai/ja kytkentäholkin vaurion puolesta.
Jakis purkuun vaan, ei oo erityisen paha homma. Ja sen jälkeen kyselemään josko jollakin olis rikkoutuneiden tilalle ehjiä osia tai vaihtoehtoisesti "uutta" jakista. Purkamaan sen joka tapuksessa joutuu myös vaihtaessa.
Lähetetty: Ti Joulu 04, 2007 6:13 pm
Kirjoittaja perttu.kauppinen
Joo kyllä se valo syttyy kun letkun laittaa paikoilleen ja sammuu kun ottaa pois. eli voisko joku vielä selventää minkälainen homma on ottaa jakis irti vai kannattaako ottaa koko vaihde laatikko saman tien ja monttu ois käytössä että se ainakin auttaa melko pirusti
Lähetetty: Ti Joulu 04, 2007 7:28 pm
Kirjoittaja pulu
mul ei läjäs toi etuperä vetänny,niin syyksi paljastui vääntyny siirtäjä,joka oli mutkalla ja sinertyny eli lämpösenä oli käynny,en tiedä miten se oli siihen kuntoon saatu,mut sen vaihdon jälkeen rupes rokkaan!
Lähetetty: Ti Joulu 04, 2007 7:32 pm
Kirjoittaja IironSika
LJ:n jakis on ns. split case, eli halkeaa keskeltä. Ensin kaikki kuoren takaosaa pitelevät pultit auki (en nyt muista montako), sen jälkeen takakuori pois ja sen jälkeen sisuskalut tulevatkin "syliin". Etukuori on muistaakseni kolmella? pultilla kiinni pääaskissa ja etuvedon kytkentäkamat tulee etukuoren mukana. Ei ole kovakaan homma, varsinkin jos monttu siis käytössä. Päävaihteistoa ei syytä irroittaa.
Lähetetty: To Joulu 06, 2007 12:15 pm
Kirjoittaja Lcruiser
Ei sitä etu puolta tarvi ottaa irti ollenkaan. molemmat kartaanit pitää irrottaa siirto holkki ja siirto haarukka löytvät siitä osasta mistä etu kardaani lähtee. Tein elokuussa saman remontin omalle läjälle, oli siirtohaarukka ja holkki kulunut melko loppuun, osat saa Tamgearsilta vai mikä se oli ovat alkuperäis osia,laakerit holkit ja tiivisteet noin 400 €.Oli kohtalaisen helppo hommeli , ja kyllä se vika melkein täytyy siellä laatikossa olla koska 4wd merkkivalo ei syty jos siirtohaarukka ei liiku eli haarukka liikkuu mutta hilut on kulunut tai särkynyt jottei kytkeydy.