Kuva Kuva

tietoa kaivataan hj61 koneen kestävyydestä???

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

albertto
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 10:00 pm
Paikkakunta: KIRKKONUMMI

tietoa kaivataan hj61 koneen kestävyydestä???

Viesti Kirjoittaja albertto »

eli tallissa on tällä hetkellä taas hj61 :)
pikkasen muokataan sitä katu uskottavamman näköiseski..
viime hj:llä ajelin 1,5 paineilla ja välijäähyllä tietty.. eikä mitään ongelmia..

mutta mutta.. nyt olis tarkoitus kokiella tehdä tuosta "super" turbo hx50 ahtimella
elikkäs kiinnostais vaan tietää kuinka suurilla ahdoilla ootte poijjaat ajelleet ja jos ootte tuon myllyn hajalle saaneet niin mikä on hajalle mennyt??
auto ajettu alle 400tkm eli ei vielä mitään=)

kuviakin vois tietty laitella, kuhan saadaan uudet värit pintaan
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Ahtopaine

Viesti Kirjoittaja werzu »

Kannattaa varmaan jonkinlaisena henkivakuutuksena mitata niitä pakopaineita ettei ne nouse taivaisiin.Ja tietysti jos niitä paineita nostelee niin kannattais antaa sitä syötävääkin lisää.Joskus olisi viisasta kurkistella sinne koneen sisään ennen superturbo kokeiluja.On niistä joskus isoiltapojilta aika nävertänyt männänrengasurat avariksi.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Itse asiassa pakolämmöt ovat kriittisempiä, niistä voi päätellä aika hyvin kannen ja pakoventtiilien rasitukset. Tietysti on hyvä varmistaa, että pakopaineet pysyvät alle ahtopaineiden.

Olen kuullut huhuja länsirannikolla olevasta veneestä, jossa on kaksi 12H-T-konetta joissa on yli 500 hevosvoimaa kussakin. Toisaalta vene on laitteena sellainen, että jäähdytysväliaineesta ei ole puutetta.

Onko tyrkyllä HX-50 vai minkä takia ei kiinnosta kokeilla HX-40:stä? Kun vertaa mersumiesten ratkaisuihin, niin tuo 40 voisi toimia paremmin, koska suoraruiskukonetta ei oikein saa hyvin kiertämään paljoa yli 4000 kierrosta minuutissa, kun taas Mersun esikammiorakenne mahdollistaa jopa 6000 rpm kierrätyksen, jolloin kolmelitraisen koneen läpi kulkee periaatteessa enemmän ilmaa, tosin voi olla että ns. volymetrinen hyötysuhde (eli kuinka paljon ilmaa oikeasti päätyy sylinteriin suhteessa geometrian edellyttämään laskennalliseen arvoon) tippuu korkeilla kierroksilla. Mene ja tiedä.

Itse jos lähtisin virittämään 12H-T:tä kunnolla, tekisin imu- ja pakosarjat uusiksi (tilaahan on), käyttäisin kannen portattavana ja varmistaisin että alakerta on kunnossa. Kiertokanget voisi kiillottaa kriittisistä kohdista, ja männänlaet voisi pinnoittaa keraamisella lämpökilvellä ja katsoa ettei männänrenkaiden urat ole venyneet ja uusia itse renkaatkin. Pumppu täytyisi laitattaa. Tämän jälkeen kevyt sisäänajo RVS-aineella ja sitten päästäänkin ihmettelemään "lentävän raudan ihmettä".
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

HX50 kuulostaa aika hurjalta HoJakan koneeseen, tuon kokoinen ahdin vaatii hurjasti kierroksia että ahtaa kunnolla, eli paljonko meinasin HoJakasta kierroksia vinguttaa? Minusta 12H-T-konetta ei kannata laittaa vinkumaan niin saatanasti, ei varmaan helppoa tehdä siitä moista kierroskonetta?
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
albertto
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 10:00 pm
Paikkakunta: KIRKKONUMMI

Viesti Kirjoittaja albertto »

syöttö asiat on hanskassa kyllä.. joo onhan tuo hx50 aika jykevän kokonen, muttakun sellanen olis ylimääräisenä tallissa...
viime hj:lläni ajelin 5000rpm eikä ainakaan ollut mitään ongelmia.. noihin samoihin meinaan nytkin mennä..
tuskin konetta lähden avaamaan vielä ainakaan.
uusi pakosarja ja imusarja ovat suunnitteilla myös putkisto suurenee tietysti sinne 3"
tavoitteena n.250-300 hummaa ja vääntöä niin vimmatusti!!!!
hinuri
Viestit: 75
Liittynyt: To Syys 22, 2005 8:11 pm
Paikkakunta: Itäraja

Viesti Kirjoittaja hinuri »

Ookkona Albertto ihan tosissas??
albertto
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 10:00 pm
Paikkakunta: KIRKKONUMMI

Viesti Kirjoittaja albertto »

no onkos tuo nyt sitte ihan mahdoton tavoite?? tietysti kansi käy työstettävänä ja venttiilien seetejä paranneellaan myös paremmin hengittäväksi..
onhan tuossa sentään 4.0 kone.. kyllä siitä irtoo tehoa kuhan, sen vaan oikein tekee
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

Ei taida hirveesti ahtaa paljoa ennen tuota 5000rpm että se ajomukavuus voi olla vähän heikohko ja sitten se kestävyys voi jonkunverran kärsiä jos joutuu kokoajan vinguttamaan siellä 5000rundissa että jaksaa ahtaa..
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

Onko tämä sarjassamme niitä juttuja:Kun mikään ei riitä.
Kun hommasin tuon HX35W:n niin sanoivat puljussa että pumpusta riippuen tehoja n: 200-350hv ja vaatii pumpun muokkausta että tuokin herää alhaalta.
Tietysti kaikkihan on suhteellista :roll:
Viimeksi muokannut HJ-61, La Joulu 01, 2007 10:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

mites syöttö on otettu hanskaan? ihan vakio pumpullako josta on syöttöä lisätty ja se sitten riittää ihan mihin vaan, näinhän taitaa valtaosa hojareista tehty. jos ei pumppu ole käynyt millään gurulla joka oikeesti tietää mitä tekee, niin ei kannata tavoitella kuuta taivaalta jollakin monsteri ahtimella. tuollaisiin lukuihinhan yltää paljon pienemmälläkin ahtimella. ja mites meinaat välittää voimaan renkaisiin asti, vakiokytkin riittää hädin tuskin vakiomoottorille....

olen tässä päässyt seuraamaan varsin läheltä yhden 12H-T:n pientä piristystä beejiin kuljettamiseen, ja kyseinen peli alkaa ihan oikeesti liikahtaa....
Vastaa Viestiin