Kuva Kuva

OIKEAA tietoa 12 h-t koneen syötön säädöstä tänne, kiitos

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

allis1
Viestit: 18
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 10:07 pm
Paikkakunta: lahti

OIKEAA tietoa 12 h-t koneen syötön säädöstä tänne, kiitos

Viesti Kirjoittaja allis1 »

Olen tossa käynyt läpi haulla löytämiäni viestiketjuja 12 h-t koneen säätämisestä. Kovin on ristiriitäista tietoa. Moni puhuu turpottoman HJ:n pumpusta ja säätöruuveista, vaikkakin on kysymys Hj61:stä. Ahdonalaisesta syötön säädöstä meinas löytyä hyvä topic, mutta sekin kaatui väittelyyn. Eli tähän ois nyt mahdollista laittaa varmoja vinkkejä mistä säätöruuvista tapahtuu mitäkin ja mielellään kuvilla varustettuna.

Netistä en oo löytäny muuta kun jakajapumppuihin tosi hyviä ohjeita eli
nyt jos tänne saatais hyvä paketti aikaiseksi, niin siitä olis iloa ja apuva varmasti monelle iha-ite-säätäjälle.
hinuri
Viestit: 75
Liittynyt: To Syys 22, 2005 8:11 pm
Paikkakunta: Itäraja

Viesti Kirjoittaja hinuri »

Pumpun etupuolella ahdonalainen syöttö,pieni kuusiokolo avain sopii.
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

niin ja pumpun takapuolelta se kalvo johon menee se letku se niin tiukalle että ei enää saa sitä lukitus mutteriakaan siihen, siihen tais käytä sit ihan tavallinen tasapää meesseli niin se etupuolella oleva 4mm kuusio kolo kannattaa ruuvata sekin ihan auki niin eipähän turhaan jarrutele siellä :)
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Pyörittelin äsken pumpun etupuolella olevaa kuusiokoloruuvia n 3 kierrosta auki päin (keulaan) ja takapuolella olevaa tasapäämeisselillä pyörivää ruuvia samoin n 3 kierrosta keulaan päin eli siis kireämmälle.

Täytyy sanoa, että vaikutus oli uskomattoman suuri! Ensimmäisen kerran kun kolmosella laittoi kaasun pohjaan, niin oli kyllä hymy korvissa... Lähtee vetämään lähes tyhjäkäynniltä alkaen.
Ahtoja 0,5 bar eikä välijäähdytintä vieläkään.

Nyt savuttaa silminnähtävästi vain reippaasti kiihdytettäessä, mutta tasakaasulla ei. Tarvinnee vielä hienosäätöä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
profi
Viestit: 69
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 12:44 am
Paikkakunta: veteli

Viesti Kirjoittaja profi »

Joo sieltä takaa kun kiristelee sitä 12mm lukituksella olevaa lättäpäistä ruuvia niin saa kyllä hyvin vetoja ja savua lissää, mutta miten sen pitäis toimia sen etupuolella olevan kuusiokolo ruuvin? Pyörittelin sitä varmaan neljä kierrosta auki, hyvä ettei se koko ruuvi tippunu, mutta ei sillä ollu kyllä yhtään mitään vaikutusta.
Eissi
Viestit: 49
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 5:51 pm
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Eissi »

Ehkä hieman off topic tms.... mutta eikös nyt ois hyvä tilaisuus tehdä tyhjentävä faq 61 pumpun säädöistä kuvineen. moni ei välttämättä käsitä kun puhutaan joistain ruuveista.
~Eissi~
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

kuinka paljo noi teijän itte ruuvatut 61 lykkää savua kiihdytettäessä?
kun mulla on siinä 60 koneessa 61 pumppu ja siitä on mustolan toimesta säädetty maksimi syötöt(110mm3) ja siitä ei tule savua oikeen yhtää! ja suuttimienkaa ei pitäis vie ahistaa. pikku pöläys tulee ku lähtee kaasu pohjas liikkeelle.

eilen kokeilttiin niin oli perseeseen tuntuva ero ku 5vaihteella kiihdytettäessä sääteli ahtopainetta 1bar ja 1,4bar välillä. ja cooleri ja 3"putki löytyy myös.
Eissi
Viestit: 49
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 5:51 pm
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Eissi »

Power is Nothing...
Without Smoke!!!

Pumpuista puheen olleen jos jollain tarve juuri säädettyyn pumppuun niin katsokaas myyntipalsta...
~Eissi~
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

pemaripoju kirjoitti:kuinka paljo noi teijän itte ruuvatut 61 lykkää savua kiihdytettäessä?
kun mulla on siinä 60 koneessa 61 pumppu ja siitä on mustolan toimesta säädetty maksimi syötöt(110mm3) ja siitä ei tule savua oikeen yhtää! ja suuttimienkaa ei pitäis vie ahistaa. pikku pöläys tulee ku lähtee kaasu pohjas liikkeelle.

eilen kokeilttiin niin oli perseeseen tuntuva ero ku 5vaihteella kiihdytettäessä sääteli ahtopainetta 1bar ja 1,4bar välillä. ja cooleri ja 3"putki löytyy myös.
No kyllähän sitä enemmän tulee ku pikku pöläys jos nyt sattuu joskus pikkusen kiihdyttämään rivakkaammin.:P
1987 LJ70
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

pemaripoju kirjoitti:kuinka paljo noi teijän itte ruuvatut 61 lykkää savua kiihdytettäessä?
kun mulla on siinä 60 koneessa 61 pumppu ja siitä on mustolan toimesta säädetty maksimi syötöt(110mm3) ja siitä ei tule savua oikeen yhtää! ja suuttimienkaa ei pitäis vie ahistaa. pikku pöläys tulee ku lähtee kaasu pohjas liikkeelle.

eilen kokeilttiin niin oli perseeseen tuntuva ero ku 5vaihteella kiihdytettäessä sääteli ahtopainetta 1bar ja 1,4bar välillä. ja cooleri ja 3"putki löytyy myös.
tallan ku lyö tiskiin kakosella niin siinä 2800-3000 pölähtää ja tuntuu ku muuli potkasis persiiseen, sitten savu hälvenee jonkin verran aina punarajalle asti noustessa.. normaaliajossa ei oikeastaan saa koskaan savuja irti...
HJ61 -87
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tossa pumpussa on se iso murkula(hätäpysäytin) säädetty niin että se ei paina sitä vipua ollenkaa vaan väliin jää noin millin rako.

ja saattaa olla että toi ei savuta sen takia ku ennakkoo ei ole oikeen tarpeeksi. musta savuhan lisääntyy vääntö alueella jos on ennakkoo enempi. syynä on että tyhjäkayntiä ei meinaa saada tarpeeksi pienelle jos lisää ennakkoo. heti nousee tyhjäkäyntinopeus ku lisää ennakkoo johki 1200r/min. no on toi kuskinpuolen takavalo vähä nokinen että kai sieltä jotain pölähtelee :)
Vastaa Viestiin