Sivu 1/1

HJ 61 Etuakselin pinjoni?

Lähetetty: La Marras 24, 2007 11:17 pm
Kirjoittaja Vepa
Dodii kauhee ujellus kuuluu neliveto päällä kun mennään yli 40kmh.
Takaa ton sai ihan kiristettyä mut edessä ei onnistunut.
Tarviiko se koko murikka purkaa vai onnistuuko muuten?

Laakeri

Lähetetty: La Marras 24, 2007 11:22 pm
Kirjoittaja werzu
Kyllä ne perät on rakenteeltaan samanlaisia.Ettei vaan laakerit ole lopussa.Näkyikö mutterista oliko jo ennestään kiristetty?Ja jos joudut ottaan laipan irti niin osta uusi krymppi holkki.Ja voihan siellä olla vikaa poskilaakereissakin.

Lähetetty: Su Marras 25, 2007 8:17 pm
Kirjoittaja Vepa
Kyllä niissä eroo on oltava koska takaa sai ihan kiristettyä mut eessä ei kiristy yhtään. olisko siä jotain säätölevyjä sen mutterin alla jos joku tietäis ei viittis tua ulkona alkaa tutkiinkaan.

Lähetetty: Ma Marras 26, 2007 9:44 am
Kirjoittaja pemaripoju
jos sinne on joku vaihtanu välityksen sellasesta jossa on säätölevyt...?
itte laitoin lukkoperään vanhasta välityksen ja sie on nyt säätölevyt eikä rymppiholkkia jotenka ne on vaihtokelpoisia keskenään!

perän kiristys

Lähetetty: Ma Marras 26, 2007 2:02 pm
Kirjoittaja werzu
No mikään ei estä niitä sotkemasta vaan kyl alunperin ne on samanlaisia.Ja jos on shimmeillä säätö ei voi tietää katsomatta mikä on entinen shimmi.On meinaan saatavan aika montaa pksuutta ja on tuolla punaisen aatteen liikkeessä aika sikahintaisia jotain 7e kpl jos en nyt aivan väärin muista.

Kuva lisätty.

Lähetetty: Ti Marras 27, 2007 12:29 pm
Kirjoittaja sovpow
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_ite ... ewsIndex=1

Samaa vikaa täällä, laippa on väljä. Lähteekö noi kaikki "helyt" (laakerit ja krymppiholkit) laipan reijän kautta? Onko kellään hintoja muistissa laakereille ja tolle holkille?

Lähetetty: Ti Marras 27, 2007 1:20 pm
Kirjoittaja hakoteilla
Toyotalta laakerit, krymppi ja stefa muistaakseli alle satkun, saa niitä tarvikkeinakin, jolloin hinta luonnollisesti hieman halvempi. Kuvassasi oleva "prikka" stefan ja laakeri välissä on viralliselta nimeltään öljynheittorengas. Ei ole siis mikään shimmilevy.

Isompi laakeri ei lähde kuin purkamalla koko systeemi. Tuossa postaamassasi kuvassa osat ovat ns. kasaamisjärjestyksessä. Laakerin kooli on pinioniakselissa usein niin tiukalla, että sen joutuu hajottamaan jos haluaa saada sen irti. Uusi kannattaa laittaa prässillä painamalla, muut osat menee ilman suurempia työkaluja.

Voi kasata myös vanhalla krymppiholkilla, jos laittaa shimmin väliin (ei paksu, vaan sopivan ohut, olen käyttänyt esim 0,1 mm). Uusi krymppiholkki pitää kiristää TODELLA tiukkaan, momentti Korpivaaran kirjan mukaan 245-441 Nm, jonka jälkeen mitataan esikuormitus pyörittämällä pinionia (pitää siis olla koko perämurikka kasattuna, ei kuitenkaan vetareita, yms.).

Esikuorimituksen tulee olla uusilla laakereilla 1,9 - 2,5 Nm ja vanhoilla 0,9 - 1,3 Nm. Mikäli on liian pieni, kiristetään 13 Nm kerrallaan, kunnes tarpeeksi on esikuormitusta.

Itse olen kiristänyt, kunnes ei käsin tunne sivuttaisvälystä, mutta pyörii vielä hyvin eli ns. näppituntumalla. Välillä on mennyt räikkäavaimella siististi, mutta välillä pitänyt käyttää ilmakonetta. Hyvin ne on kestäneet käyttö sen jälkeen.

ps. Mulla on kaksi ylimääräistä HJ:n perämurikkaa 3,7 välityksillä, jos joku sattuu tarvimaan.