HJ 61 Etuakselin pinjoni?
Valvoja: Käyttäjä
HJ 61 Etuakselin pinjoni?
Dodii kauhee ujellus kuuluu neliveto päällä kun mennään yli 40kmh.
Takaa ton sai ihan kiristettyä mut edessä ei onnistunut.
Tarviiko se koko murikka purkaa vai onnistuuko muuten?
Takaa ton sai ihan kiristettyä mut edessä ei onnistunut.
Tarviiko se koko murikka purkaa vai onnistuuko muuten?
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Laakeri
Kyllä ne perät on rakenteeltaan samanlaisia.Ettei vaan laakerit ole lopussa.Näkyikö mutterista oliko jo ennestään kiristetty?Ja jos joudut ottaan laipan irti niin osta uusi krymppi holkki.Ja voihan siellä olla vikaa poskilaakereissakin.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
perän kiristys
No mikään ei estä niitä sotkemasta vaan kyl alunperin ne on samanlaisia.Ja jos on shimmeillä säätö ei voi tietää katsomatta mikä on entinen shimmi.On meinaan saatavan aika montaa pksuutta ja on tuolla punaisen aatteen liikkeessä aika sikahintaisia jotain 7e kpl jos en nyt aivan väärin muista.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Kuva lisätty.
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_ite ... ewsIndex=1
Samaa vikaa täällä, laippa on väljä. Lähteekö noi kaikki "helyt" (laakerit ja krymppiholkit) laipan reijän kautta? Onko kellään hintoja muistissa laakereille ja tolle holkille?
Samaa vikaa täällä, laippa on väljä. Lähteekö noi kaikki "helyt" (laakerit ja krymppiholkit) laipan reijän kautta? Onko kellään hintoja muistissa laakereille ja tolle holkille?
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
Toyotalta laakerit, krymppi ja stefa muistaakseli alle satkun, saa niitä tarvikkeinakin, jolloin hinta luonnollisesti hieman halvempi. Kuvassasi oleva "prikka" stefan ja laakeri välissä on viralliselta nimeltään öljynheittorengas. Ei ole siis mikään shimmilevy.
Isompi laakeri ei lähde kuin purkamalla koko systeemi. Tuossa postaamassasi kuvassa osat ovat ns. kasaamisjärjestyksessä. Laakerin kooli on pinioniakselissa usein niin tiukalla, että sen joutuu hajottamaan jos haluaa saada sen irti. Uusi kannattaa laittaa prässillä painamalla, muut osat menee ilman suurempia työkaluja.
Voi kasata myös vanhalla krymppiholkilla, jos laittaa shimmin väliin (ei paksu, vaan sopivan ohut, olen käyttänyt esim 0,1 mm). Uusi krymppiholkki pitää kiristää TODELLA tiukkaan, momentti Korpivaaran kirjan mukaan 245-441 Nm, jonka jälkeen mitataan esikuormitus pyörittämällä pinionia (pitää siis olla koko perämurikka kasattuna, ei kuitenkaan vetareita, yms.).
Esikuorimituksen tulee olla uusilla laakereilla 1,9 - 2,5 Nm ja vanhoilla 0,9 - 1,3 Nm. Mikäli on liian pieni, kiristetään 13 Nm kerrallaan, kunnes tarpeeksi on esikuormitusta.
Itse olen kiristänyt, kunnes ei käsin tunne sivuttaisvälystä, mutta pyörii vielä hyvin eli ns. näppituntumalla. Välillä on mennyt räikkäavaimella siististi, mutta välillä pitänyt käyttää ilmakonetta. Hyvin ne on kestäneet käyttö sen jälkeen.
ps. Mulla on kaksi ylimääräistä HJ:n perämurikkaa 3,7 välityksillä, jos joku sattuu tarvimaan.
Isompi laakeri ei lähde kuin purkamalla koko systeemi. Tuossa postaamassasi kuvassa osat ovat ns. kasaamisjärjestyksessä. Laakerin kooli on pinioniakselissa usein niin tiukalla, että sen joutuu hajottamaan jos haluaa saada sen irti. Uusi kannattaa laittaa prässillä painamalla, muut osat menee ilman suurempia työkaluja.
Voi kasata myös vanhalla krymppiholkilla, jos laittaa shimmin väliin (ei paksu, vaan sopivan ohut, olen käyttänyt esim 0,1 mm). Uusi krymppiholkki pitää kiristää TODELLA tiukkaan, momentti Korpivaaran kirjan mukaan 245-441 Nm, jonka jälkeen mitataan esikuormitus pyörittämällä pinionia (pitää siis olla koko perämurikka kasattuna, ei kuitenkaan vetareita, yms.).
Esikuorimituksen tulee olla uusilla laakereilla 1,9 - 2,5 Nm ja vanhoilla 0,9 - 1,3 Nm. Mikäli on liian pieni, kiristetään 13 Nm kerrallaan, kunnes tarpeeksi on esikuormitusta.
Itse olen kiristänyt, kunnes ei käsin tunne sivuttaisvälystä, mutta pyörii vielä hyvin eli ns. näppituntumalla. Välillä on mennyt räikkäavaimella siististi, mutta välillä pitänyt käyttää ilmakonetta. Hyvin ne on kestäneet käyttö sen jälkeen.
ps. Mulla on kaksi ylimääräistä HJ:n perämurikkaa 3,7 välityksillä, jos joku sattuu tarvimaan.