Sivu 1/3

BJ40 rumpujarru vm-80

Lähetetty: Pe Marras 23, 2007 11:59 am
Kirjoittaja BJ_nelkyt
Kuva

Kävin katsastamassa berttaa, mutta tuli hylsy takajarrujen heiton takia.. :(

Rupesin kotona pläräämään nettiä jotta löytyisi apu jarrujen säätämistä varten. Löydettyäni infoa foorumilta mm, niin aika äkkiä löyty jarrukilven takaosasta ne kolot (irrotettuani suojakumit) joista pitäisi jarrukenkiä pystyä säätämään. Ongelmaksi muodostui sellainen hommeli että toinen säätöratas (se joka on lehtijousen kohdalla :twisted: ) ei liiku kuin muutaman "naksun" molempiin suntiin.. Toinen (se helpompi säätää) liikkuu kunnolla, ja siitä sain jopa jarrukengän säädettyä niin tiukille ettei rengasta enää pystynyt pyörittämään..

Eli nyt pitäisi varmaan saada toi rumpu irti, mutta mitään ruuvia ei löydy, muutakuin nuo kaksi punaisten nuolien "osoittamaa" reikää. Mikä avuksi, ennekuin käytän turhaa väkivaltaa, ja onnistun rikkomamaan jotakin..

Ps. Jarrukengät olen nyt säätänyt mahdollisimman löysiksi, sen mitä nyt pystyin säätämään..


Kuva

Kuvassa säätökohta joka ei suostu liikkumaan kunnolla..

Lähetetty: Pe Marras 23, 2007 12:25 pm
Kirjoittaja Luigi81
Onko noissa rei'issä(edes jommassa kummassa) jenkaa? Meinaan aika monessa toyotassa on rummussa jengalliset reiät mistä saa rummun pullautettua ulos kun vaan kiertää sopivan pultin siihen.

Muutenhan noita on otettu ihan vaan moskalla ja pyörittelyllä irti, kunhan vaan on ensin se rummun lukiteruuvi otettu pois :roll:

Tämä sitten ihan mutuna kun ei bertoista ole kokemusta...

Lähetetty: Pe Marras 23, 2007 1:23 pm
Kirjoittaja BJ_nelkyt
Joo , mitään jenkoja ei reijissä ole.. Eli yritetään sitten naputella moskalla, pitäisi kait irrota ihan "noin vaan" kun ei ruuvia ole, pienellä väkivallalla tietysti..

Laitoin keskiölle pikkaisen wdeenelikymppistä, jos se nyt auttaisi..

Lähetetty: Pe Marras 23, 2007 1:47 pm
Kirjoittaja r2ree
Ne säätöruuvit kannattaa sitten huoltaa kunnolla. Elikäs koko säätöruuvi pois sylinteristä. Lähtee ihan nätisti kun irrottelee kumit. Putsaa ja pyörittele osat herkäksi. Kuparitahna on aikas kiva voiteluaine. Uuvet kumit (motonet). Palikat paikalleen ja menoks.

Sitä säätämistä auttaa kun tekee vanhasta (tai jos rahat riittää, uudesta) pienestä ruuvimeisselistä semmosen säätöavaimen taivuttamalla hiukan sitä ruuvarin kärjen talttaosaa. Taipuu hiukan mieluummin sinne säätöreiän sisään.

Lähetetty: Pe Marras 23, 2007 7:44 pm
Kirjoittaja BJ_nelkyt
No niin naputtelu auttoi.. :D

Kuva

Toinen säätöruuveista oli jämähtänyt paikoilleen, ja kengät jonkun verran kuluneet.. Romulaatikosta löytyi pari (jarrukengät) jossa enemmän pintaa, oli siellä muutakin kivaa, jos sattuu tarvitsemaan.. :wink:

Kuva

Lähetetty: Pe Marras 23, 2007 9:10 pm
Kirjoittaja Cental73
samaa harrastetta oli takajarrujen kanssa itsellä. Vielä pitäis purkaa etuset ja sitten säädellä. Tosin toisen puolen ilmanippa on täysin mitään läpipäästämätön, täytyy käydä sekin ostelemassa. Tuli vaan noitten takasten kanssa temutessa mieleen että jos koittais päivittää sinne jotkin muut kengät rumpuineen. Kun niitä penteleen hihnoja saa vaan tojotalta.

Lähetetty: Pe Marras 23, 2007 9:17 pm
Kirjoittaja Gravehill
Cental73 kirjoitti: Tuli vaan noitten takasten kanssa temutessa mieleen että jos koittais päivittää sinne jotkin muut kengät rumpuineen. Kun niitä penteleen hihnoja saa vaan tojotalta.
Eipä taida kannattaa kun levyt saa joka nurkkaan pienemmällä vaivalla.

Lähetetty: La Marras 24, 2007 8:26 am
Kirjoittaja mikkohen
Jossain vanhassa 4x4 magazinessahan olikin juttua tuosta levyjen laitosta etuakselille. Mutta miten taakse, muuten kuin koko akselin vaihdolla!? :oops: Nimenomaan tuohon semifloateriin! Onko jollain kuvia!?

Nimimerkillä! Keväällähän tuo perinteinen jarrujen rassailu taas edessä!

Jarrut

Lähetetty: La Marras 24, 2007 1:52 pm
Kirjoittaja werzu
Ei niitä rumpujakaan tarvii aina rassata.Purin ja laitoin vuonna 2000 ja sen jälkeen ei ole tehty mitään ja eipä ole käyttöjarrusta moitittu kertaakaan.Silloin laittaessa pistin uudet kengät ja putsasin kaikki ja kasaan.Mitään muita osia ei vaihdettu.Ja on auto seisonutkin aika pitkiä aikoja.

Lähetetty: Su Marras 25, 2007 8:57 am
Kirjoittaja 27612
Jarrukengät saa motonetistä hintaan 36,90€ sarja. Toyotalla 120€
Itelläni oli 1 sylinteri jumissa joka rummussa, nekin alko pelaamaan putsaamisella ja uudella korjaussarjalla (löyty Osaset liikkeestä hyllystä)
Kengät säätää vaan rumpuun kiinni ja vaihtaa uudet jarrunesteet samalla niin tuskin tarvii kovin usein olla jarruja aukomassa.

Lähetetty: Su Marras 25, 2007 12:23 pm
Kirjoittaja BJ_nelkyt
Tota noin.. Kardaanikäsijarrun kanssa oli myös pikkaisen sanomista.. Yritin sitä parhaimpani mukaan säätää, mutta en saanut mitenkään pitäväksi.. Arvelin jotta parasta on että aukoo koko härvelin ja kattoo mitä on syönyt..

Soitin edelliselle omistajalle jotta mitä tarvii tehdä että pääsee sorkkimaan.. Ei kuulema muutakuin takakardaani irti ja rumpua irroittamaan..

Voin kertoa... olisi kannattanut valutta jakoaskin öljyt ulos ennen tuota operaatiota.. :oops: Ilmeisesti kun vetää jarrurummun ulos niin öljytkin pääsee ulos.. Sitä kun vielä saa naamallensa (kättä pitkin) ja lyö päänsä autoon niin tulee hyvä mieli.. :twisted:

No, valutin loput öljyt astiaan, nyt saa rauhassa kattella tuota käsijarrua, että mistä kiikastaa..

BTW, mitä öljyä kannattaa hankkia tilalle tuonne jakoaskiin ?? En tiedä mitä on ollut ennestään, sen saan kuitenkin ehkä selville jos edellinen omistaja muistaa..

Kuva


:oops: :oops:

Lähetetty: Su Marras 25, 2007 2:21 pm
Kirjoittaja BJ_nelkyt
Tässä ilmeinen syy siihen miksi pitoa ei oikein löytynyt käsijarrulle..

Kuva

Kuva

Palat kuluneet toispuolisesti, metallipintaa jopa esillä.. :roll:

Lueskelin foorumilta että kannattaisi ilmeisesti kysellä turun suunnalta jarruhuoltamosta uudelleen pinnattuja paloja.. Muistaako joku jos tälläinen pitää paikkaansa ?

Lähetetty: Ma Marras 26, 2007 8:01 am
Kirjoittaja r2ree
Multa löytyy uudet käkkärin kilkkeet, jos tarvihet.

Jarrukengistä vielä

Lähetetty: Ti Marras 27, 2007 5:12 pm
Kirjoittaja sku
Senverran vaan että samalle akselille ei kannata laittaa kuin samasta satsista peräsin olevat kengät/palat koska eripareilla saattaa olla isotkin erot jarrutehoissa.

Re: Jarrukengistä vielä

Lähetetty: Ti Marras 27, 2007 6:34 pm
Kirjoittaja BJ_nelkyt
sku kirjoitti:Senverran vaan että samalle akselille ei kannata laittaa kuin samasta satsista peräsin olevat kengät/palat koska eripareilla saattaa olla isotkin erot jarrutehoissa.
Joo, oikeassa olet.. Tuolta turun jarruhuoltamosta löyty satsi takajarruille, joten uudet palat menee molemmille takarenkaille..