Kuva Kuva

BJ40 rumpujarru vm-80

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

BJ_nelkyt
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 9:29 pm
Paikkakunta: Hanko

BJ40 rumpujarru vm-80

Viesti Kirjoittaja BJ_nelkyt »

Kuva

Kävin katsastamassa berttaa, mutta tuli hylsy takajarrujen heiton takia.. :(

Rupesin kotona pläräämään nettiä jotta löytyisi apu jarrujen säätämistä varten. Löydettyäni infoa foorumilta mm, niin aika äkkiä löyty jarrukilven takaosasta ne kolot (irrotettuani suojakumit) joista pitäisi jarrukenkiä pystyä säätämään. Ongelmaksi muodostui sellainen hommeli että toinen säätöratas (se joka on lehtijousen kohdalla :twisted: ) ei liiku kuin muutaman "naksun" molempiin suntiin.. Toinen (se helpompi säätää) liikkuu kunnolla, ja siitä sain jopa jarrukengän säädettyä niin tiukille ettei rengasta enää pystynyt pyörittämään..

Eli nyt pitäisi varmaan saada toi rumpu irti, mutta mitään ruuvia ei löydy, muutakuin nuo kaksi punaisten nuolien "osoittamaa" reikää. Mikä avuksi, ennekuin käytän turhaa väkivaltaa, ja onnistun rikkomamaan jotakin..

Ps. Jarrukengät olen nyt säätänyt mahdollisimman löysiksi, sen mitä nyt pystyin säätämään..


Kuva

Kuvassa säätökohta joka ei suostu liikkumaan kunnolla..
#421
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Onko noissa rei'issä(edes jommassa kummassa) jenkaa? Meinaan aika monessa toyotassa on rummussa jengalliset reiät mistä saa rummun pullautettua ulos kun vaan kiertää sopivan pultin siihen.

Muutenhan noita on otettu ihan vaan moskalla ja pyörittelyllä irti, kunhan vaan on ensin se rummun lukiteruuvi otettu pois :roll:

Tämä sitten ihan mutuna kun ei bertoista ole kokemusta...
railai at surffi.net
BJ_nelkyt
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 9:29 pm
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja BJ_nelkyt »

Joo , mitään jenkoja ei reijissä ole.. Eli yritetään sitten naputella moskalla, pitäisi kait irrota ihan "noin vaan" kun ei ruuvia ole, pienellä väkivallalla tietysti..

Laitoin keskiölle pikkaisen wdeenelikymppistä, jos se nyt auttaisi..
#421
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Ne säätöruuvit kannattaa sitten huoltaa kunnolla. Elikäs koko säätöruuvi pois sylinteristä. Lähtee ihan nätisti kun irrottelee kumit. Putsaa ja pyörittele osat herkäksi. Kuparitahna on aikas kiva voiteluaine. Uuvet kumit (motonet). Palikat paikalleen ja menoks.

Sitä säätämistä auttaa kun tekee vanhasta (tai jos rahat riittää, uudesta) pienestä ruuvimeisselistä semmosen säätöavaimen taivuttamalla hiukan sitä ruuvarin kärjen talttaosaa. Taipuu hiukan mieluummin sinne säätöreiän sisään.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
BJ_nelkyt
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 9:29 pm
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja BJ_nelkyt »

No niin naputtelu auttoi.. :D

Kuva

Toinen säätöruuveista oli jämähtänyt paikoilleen, ja kengät jonkun verran kuluneet.. Romulaatikosta löytyi pari (jarrukengät) jossa enemmän pintaa, oli siellä muutakin kivaa, jos sattuu tarvitsemaan.. :wink:

Kuva
#421
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

samaa harrastetta oli takajarrujen kanssa itsellä. Vielä pitäis purkaa etuset ja sitten säädellä. Tosin toisen puolen ilmanippa on täysin mitään läpipäästämätön, täytyy käydä sekin ostelemassa. Tuli vaan noitten takasten kanssa temutessa mieleen että jos koittais päivittää sinne jotkin muut kengät rumpuineen. Kun niitä penteleen hihnoja saa vaan tojotalta.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Cental73 kirjoitti: Tuli vaan noitten takasten kanssa temutessa mieleen että jos koittais päivittää sinne jotkin muut kengät rumpuineen. Kun niitä penteleen hihnoja saa vaan tojotalta.
Eipä taida kannattaa kun levyt saa joka nurkkaan pienemmällä vaivalla.
1987 LJ70
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Jossain vanhassa 4x4 magazinessahan olikin juttua tuosta levyjen laitosta etuakselille. Mutta miten taakse, muuten kuin koko akselin vaihdolla!? :oops: Nimenomaan tuohon semifloateriin! Onko jollain kuvia!?

Nimimerkillä! Keväällähän tuo perinteinen jarrujen rassailu taas edessä!
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Jarrut

Viesti Kirjoittaja werzu »

Ei niitä rumpujakaan tarvii aina rassata.Purin ja laitoin vuonna 2000 ja sen jälkeen ei ole tehty mitään ja eipä ole käyttöjarrusta moitittu kertaakaan.Silloin laittaessa pistin uudet kengät ja putsasin kaikki ja kasaan.Mitään muita osia ei vaihdettu.Ja on auto seisonutkin aika pitkiä aikoja.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
27612
Viestit: 58
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 4:20 pm
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja 27612 »

Jarrukengät saa motonetistä hintaan 36,90€ sarja. Toyotalla 120€
Itelläni oli 1 sylinteri jumissa joka rummussa, nekin alko pelaamaan putsaamisella ja uudella korjaussarjalla (löyty Osaset liikkeestä hyllystä)
Kengät säätää vaan rumpuun kiinni ja vaihtaa uudet jarrunesteet samalla niin tuskin tarvii kovin usein olla jarruja aukomassa.
BJ_nelkyt
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 9:29 pm
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja BJ_nelkyt »

Tota noin.. Kardaanikäsijarrun kanssa oli myös pikkaisen sanomista.. Yritin sitä parhaimpani mukaan säätää, mutta en saanut mitenkään pitäväksi.. Arvelin jotta parasta on että aukoo koko härvelin ja kattoo mitä on syönyt..

Soitin edelliselle omistajalle jotta mitä tarvii tehdä että pääsee sorkkimaan.. Ei kuulema muutakuin takakardaani irti ja rumpua irroittamaan..

Voin kertoa... olisi kannattanut valutta jakoaskin öljyt ulos ennen tuota operaatiota.. :oops: Ilmeisesti kun vetää jarrurummun ulos niin öljytkin pääsee ulos.. Sitä kun vielä saa naamallensa (kättä pitkin) ja lyö päänsä autoon niin tulee hyvä mieli.. :twisted:

No, valutin loput öljyt astiaan, nyt saa rauhassa kattella tuota käsijarrua, että mistä kiikastaa..

BTW, mitä öljyä kannattaa hankkia tilalle tuonne jakoaskiin ?? En tiedä mitä on ollut ennestään, sen saan kuitenkin ehkä selville jos edellinen omistaja muistaa..

Kuva


:oops: :oops:
#421
BJ_nelkyt
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 9:29 pm
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja BJ_nelkyt »

Tässä ilmeinen syy siihen miksi pitoa ei oikein löytynyt käsijarrulle..

Kuva

Kuva

Palat kuluneet toispuolisesti, metallipintaa jopa esillä.. :roll:

Lueskelin foorumilta että kannattaisi ilmeisesti kysellä turun suunnalta jarruhuoltamosta uudelleen pinnattuja paloja.. Muistaako joku jos tälläinen pitää paikkaansa ?
#421
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Multa löytyy uudet käkkärin kilkkeet, jos tarvihet.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
sku
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 10, 2005 10:17 am

Jarrukengistä vielä

Viesti Kirjoittaja sku »

Senverran vaan että samalle akselille ei kannata laittaa kuin samasta satsista peräsin olevat kengät/palat koska eripareilla saattaa olla isotkin erot jarrutehoissa.
BJ_nelkyt
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 9:29 pm
Paikkakunta: Hanko

Re: Jarrukengistä vielä

Viesti Kirjoittaja BJ_nelkyt »

sku kirjoitti:Senverran vaan että samalle akselille ei kannata laittaa kuin samasta satsista peräsin olevat kengät/palat koska eripareilla saattaa olla isotkin erot jarrutehoissa.
Joo, oikeassa olet.. Tuolta turun jarruhuoltamosta löyty satsi takajarruille, joten uudet palat menee molemmille takarenkaille..
#421
Vastaa Viestiin