BJ40 rumpujarru vm-80
Valvoja: Käyttäjä
BJ40 rumpujarru vm-80
Kävin katsastamassa berttaa, mutta tuli hylsy takajarrujen heiton takia..
Rupesin kotona pläräämään nettiä jotta löytyisi apu jarrujen säätämistä varten. Löydettyäni infoa foorumilta mm, niin aika äkkiä löyty jarrukilven takaosasta ne kolot (irrotettuani suojakumit) joista pitäisi jarrukenkiä pystyä säätämään. Ongelmaksi muodostui sellainen hommeli että toinen säätöratas (se joka on lehtijousen kohdalla ) ei liiku kuin muutaman "naksun" molempiin suntiin.. Toinen (se helpompi säätää) liikkuu kunnolla, ja siitä sain jopa jarrukengän säädettyä niin tiukille ettei rengasta enää pystynyt pyörittämään..
Eli nyt pitäisi varmaan saada toi rumpu irti, mutta mitään ruuvia ei löydy, muutakuin nuo kaksi punaisten nuolien "osoittamaa" reikää. Mikä avuksi, ennekuin käytän turhaa väkivaltaa, ja onnistun rikkomamaan jotakin..
Ps. Jarrukengät olen nyt säätänyt mahdollisimman löysiksi, sen mitä nyt pystyin säätämään..
Kuvassa säätökohta joka ei suostu liikkumaan kunnolla..
#421
Onko noissa rei'issä(edes jommassa kummassa) jenkaa? Meinaan aika monessa toyotassa on rummussa jengalliset reiät mistä saa rummun pullautettua ulos kun vaan kiertää sopivan pultin siihen.
Muutenhan noita on otettu ihan vaan moskalla ja pyörittelyllä irti, kunhan vaan on ensin se rummun lukiteruuvi otettu pois
Tämä sitten ihan mutuna kun ei bertoista ole kokemusta...
Muutenhan noita on otettu ihan vaan moskalla ja pyörittelyllä irti, kunhan vaan on ensin se rummun lukiteruuvi otettu pois
Tämä sitten ihan mutuna kun ei bertoista ole kokemusta...
railai at surffi.net
Ne säätöruuvit kannattaa sitten huoltaa kunnolla. Elikäs koko säätöruuvi pois sylinteristä. Lähtee ihan nätisti kun irrottelee kumit. Putsaa ja pyörittele osat herkäksi. Kuparitahna on aikas kiva voiteluaine. Uuvet kumit (motonet). Palikat paikalleen ja menoks.
Sitä säätämistä auttaa kun tekee vanhasta (tai jos rahat riittää, uudesta) pienestä ruuvimeisselistä semmosen säätöavaimen taivuttamalla hiukan sitä ruuvarin kärjen talttaosaa. Taipuu hiukan mieluummin sinne säätöreiän sisään.
Sitä säätämistä auttaa kun tekee vanhasta (tai jos rahat riittää, uudesta) pienestä ruuvimeisselistä semmosen säätöavaimen taivuttamalla hiukan sitä ruuvarin kärjen talttaosaa. Taipuu hiukan mieluummin sinne säätöreiän sisään.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
samaa harrastetta oli takajarrujen kanssa itsellä. Vielä pitäis purkaa etuset ja sitten säädellä. Tosin toisen puolen ilmanippa on täysin mitään läpipäästämätön, täytyy käydä sekin ostelemassa. Tuli vaan noitten takasten kanssa temutessa mieleen että jos koittais päivittää sinne jotkin muut kengät rumpuineen. Kun niitä penteleen hihnoja saa vaan tojotalta.
Jossain vanhassa 4x4 magazinessahan olikin juttua tuosta levyjen laitosta etuakselille. Mutta miten taakse, muuten kuin koko akselin vaihdolla!? Nimenomaan tuohon semifloateriin! Onko jollain kuvia!?
Nimimerkillä! Keväällähän tuo perinteinen jarrujen rassailu taas edessä!
Nimimerkillä! Keväällähän tuo perinteinen jarrujen rassailu taas edessä!
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Jarrut
Ei niitä rumpujakaan tarvii aina rassata.Purin ja laitoin vuonna 2000 ja sen jälkeen ei ole tehty mitään ja eipä ole käyttöjarrusta moitittu kertaakaan.Silloin laittaessa pistin uudet kengät ja putsasin kaikki ja kasaan.Mitään muita osia ei vaihdettu.Ja on auto seisonutkin aika pitkiä aikoja.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Jarrukengät saa motonetistä hintaan 36,90€ sarja. Toyotalla 120€
Itelläni oli 1 sylinteri jumissa joka rummussa, nekin alko pelaamaan putsaamisella ja uudella korjaussarjalla (löyty Osaset liikkeestä hyllystä)
Kengät säätää vaan rumpuun kiinni ja vaihtaa uudet jarrunesteet samalla niin tuskin tarvii kovin usein olla jarruja aukomassa.
Itelläni oli 1 sylinteri jumissa joka rummussa, nekin alko pelaamaan putsaamisella ja uudella korjaussarjalla (löyty Osaset liikkeestä hyllystä)
Kengät säätää vaan rumpuun kiinni ja vaihtaa uudet jarrunesteet samalla niin tuskin tarvii kovin usein olla jarruja aukomassa.
Tota noin.. Kardaanikäsijarrun kanssa oli myös pikkaisen sanomista.. Yritin sitä parhaimpani mukaan säätää, mutta en saanut mitenkään pitäväksi.. Arvelin jotta parasta on että aukoo koko härvelin ja kattoo mitä on syönyt..
Soitin edelliselle omistajalle jotta mitä tarvii tehdä että pääsee sorkkimaan.. Ei kuulema muutakuin takakardaani irti ja rumpua irroittamaan..
Voin kertoa... olisi kannattanut valutta jakoaskin öljyt ulos ennen tuota operaatiota.. Ilmeisesti kun vetää jarrurummun ulos niin öljytkin pääsee ulos.. Sitä kun vielä saa naamallensa (kättä pitkin) ja lyö päänsä autoon niin tulee hyvä mieli..
No, valutin loput öljyt astiaan, nyt saa rauhassa kattella tuota käsijarrua, että mistä kiikastaa..
BTW, mitä öljyä kannattaa hankkia tilalle tuonne jakoaskiin ?? En tiedä mitä on ollut ennestään, sen saan kuitenkin ehkä selville jos edellinen omistaja muistaa..
Soitin edelliselle omistajalle jotta mitä tarvii tehdä että pääsee sorkkimaan.. Ei kuulema muutakuin takakardaani irti ja rumpua irroittamaan..
Voin kertoa... olisi kannattanut valutta jakoaskin öljyt ulos ennen tuota operaatiota.. Ilmeisesti kun vetää jarrurummun ulos niin öljytkin pääsee ulos.. Sitä kun vielä saa naamallensa (kättä pitkin) ja lyö päänsä autoon niin tulee hyvä mieli..
No, valutin loput öljyt astiaan, nyt saa rauhassa kattella tuota käsijarrua, että mistä kiikastaa..
BTW, mitä öljyä kannattaa hankkia tilalle tuonne jakoaskiin ?? En tiedä mitä on ollut ennestään, sen saan kuitenkin ehkä selville jos edellinen omistaja muistaa..
#421
Tässä ilmeinen syy siihen miksi pitoa ei oikein löytynyt käsijarrulle..
Palat kuluneet toispuolisesti, metallipintaa jopa esillä..
Lueskelin foorumilta että kannattaisi ilmeisesti kysellä turun suunnalta jarruhuoltamosta uudelleen pinnattuja paloja.. Muistaako joku jos tälläinen pitää paikkaansa ?
Palat kuluneet toispuolisesti, metallipintaa jopa esillä..
Lueskelin foorumilta että kannattaisi ilmeisesti kysellä turun suunnalta jarruhuoltamosta uudelleen pinnattuja paloja.. Muistaako joku jos tälläinen pitää paikkaansa ?
#421
Jarrukengistä vielä
Senverran vaan että samalle akselille ei kannata laittaa kuin samasta satsista peräsin olevat kengät/palat koska eripareilla saattaa olla isotkin erot jarrutehoissa.
Re: Jarrukengistä vielä
Joo, oikeassa olet.. Tuolta turun jarruhuoltamosta löyty satsi takajarruille, joten uudet palat menee molemmille takarenkaille..sku kirjoitti:Senverran vaan että samalle akselille ei kannata laittaa kuin samasta satsista peräsin olevat kengät/palat koska eripareilla saattaa olla isotkin erot jarrutehoissa.
#421