Sivu 1/1

BJn turbottaminen ja lukkoakselit

Lähetetty: Ke Marras 14, 2007 6:49 pm
Kirjoittaja tracer_bullet
Itse olen jo tottunut tuohon BJn laiskuuteen, olihan se nelivaihteinen HJ paljon hitaampi eikä mulla ylensäkään oo niin kiirettä (eikä se mun lada oo hirveen paljo nopeempi). No BJ oli viikonlopun lainassa faijalla ja nyt kun kävin sen hakemassa kotiin faija ilmotti et jos hommaan turbon tai mielummin valmiin turbokoneen niin hän laittaa sen paikoilleen. Eli kyseessä on BJ-42 vuosimallia 85 ja tällä hetkellä siellä pellin alla porskuttaa 3,4L vapari.

Mikä turbo sinne ois helpoin laittaa tai minkälaista konetta pitäs ruveta metsästämään?

Toinen kiinnostuksen kohde on nuo lukkoakselit. Enpä tiedä minkälaiset lukot siellä akseleissa on tällä hetkellä tai miten sen selvittäisin. Pajerossa meni 100% lukot päälle heti kun kytki pienen nelivedon. Ja harmikseni olen huomannut ettei toyota kulje siitä mistä pajerolla mentiin vauhdilla :(
Mitenkä selvittäisin minkämoiset lukot siellä pyörien välissä on jos on?


Ilmoitan täten ehdokkuuteni "vuoden tyhmin kyselijä" - valintaan :D

Lähetetty: Ke Marras 14, 2007 7:10 pm
Kirjoittaja killerwo
Aiheesta löytyy vaikka kuinka juttua täältä SLCK:n sivuilta, sekä Petrisimolinin sivuilta. Käytä tuota search toimintoa niin alkaa löytyyn matskua. Myös googleen laittamalla hakusanaksi esim "3b turbottaminen" voi löytää kaikkea kivaa. Pari iltaa ku selaat viestejä niin olet paljon viisaampi toyotasi sielun elämästä:)

Lähetetty: Ke Marras 14, 2007 7:35 pm
Kirjoittaja J-T

Lähetetty: Ke Marras 14, 2007 8:11 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
BJ-42:ssa on taka-akselilla kitkalukko (joka ei yleensa toimi). Etunavoista loytyy napalukot, mutta siis varsinaisia "lukkoja", siis 100% tasauspyorastojen lukkoja siina ei ole. Kuin ei ole myoskaan pajerossa.

Eli joka kerta kun laitat nelivedon paalle niin joudut kaymaan vaantamassa napalukot etupyorien luota kiinni (nuo kytkevat eturenkaat vetoakseleihin). Pajerossa nuo toimivat automaattisesti. Napalukkojen tehtava on saastaa voimansiirtoa ja polttoainetta silloin kun ei ajeta/tarvita nelivetoa.

BJ:n maastokyvyt on varmasti pajeroa paremmat, joten olet tainnut ajella vain takaveto paalla :wink:

Lähetetty: Ke Marras 14, 2007 8:21 pm
Kirjoittaja tracer_bullet
Tais tulla pieni väärinkäsitys nyt

Eli kyllä minä saan etuvedon kytkettyä BJssä sieltä etunavoista, ei siinä mitään ongelmaa.
Mietin lähinnä sitä jos noita on saanut erilaisilla akseleilla tai varustettuna 100% lukoilla.

Pajerossa oli entisen omistajan laittamat 100% lukot. Oli joku tee-se-itse viritys joka toimi niin kauan ku toimi. Oli lyhyt-mallinen shoguni ja vikoja löyty just niin paljo ku jakso ettiä. Mutta se todellakin meni ihan minne tahansa.

Re: BJn turbottaminen ja lukkoakselit

Lähetetty: Ke Marras 14, 2007 8:27 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
tracer_bullet kirjoitti: Pajerossa meni 100% lukot päälle heti kun kytki pienen nelivedon.
Mitenkähän toi on mahollista?????ei aukee ihan äkkiä toimintaperiaate...
Berttaan sopii helpoiten BJ75:sen lukkoakselit,muistaakseni raideleveys on sama kun 40:sessä

Lähetetty: Ke Marras 14, 2007 8:41 pm
Kirjoittaja tracer_bullet
Pajerossa meni 100% lukot päälle heti kun kytki pienen nelivedon.
Lukot aktivoitiin sähköllä. Se sähkökatkaisija siellä kepin juuressa oli muistaakseni lainattu jostain vanhasta mersusta (?)
En sitten tiedä miksei lukkoja vaan laitettu omalle napille... Tosiaankin edellisen omistajan virityksiä. Se pajero oli hyvin lyhytaikainen näky meidän pihassa. Saatiin vaihtokaupassa ja annettiin pois sitten lopulta.

Elävästi muistuu vaan mieleen se lukkojen surina ja rohina kun matala neliveto kytkettiin. Sen jälkeen pajero kulki ku suksilla eteenpäin. En mene vannomaan minkälaiset lukot ne oli, mutta sähköisesti ne kytkettiin ja sen jälkeen mentiin minne tahansa mikä sattui olemaan edessäpäin.

Ja kiitos käyttäjä, eli 75:sen lukkoakselit sais soveltamalla sopimaan sinne alle.

Pete mainitsi jotain taka-akselin kitkalukosta ja sen toimimattomuudesta. Voisi hyvinkin pitää paikkansa. Mikä siinä pettää?

Lähetetty: Ke Marras 14, 2007 9:12 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Kitkalevyt kuluu ja jos joku ropelikorva laittaa väärää ölppää kitkaperään niin sit se ei toimi oikein kunnolla.
Perän purkamalla-levyt pesemällä-levyt kiristämällä saa kitkaperään pitoa mutta ei se lukkoa korvaa milläänlailla :shock:

Lähetetty: Pe Marras 16, 2007 6:52 am
Kirjoittaja eero
BJ75 taka akselista joutuu siirtämään jousenkorvakoita noin 1 cm sisäänpäin puoleltaan ja eteen voi vaihtaa pelkän murikan ja pitkäboorisen vetoakselin 75:sen akselista nin on helppo homma jos ei ole 75 U-pultteja kun ne on toisinpäin kuin 42:ssa ja lisäksi ei tarvitse siirrellä jousenkorvakoita. Lisäksi lukkojen vaijerit käy 75:sta suoraan 42:seen kun laittaa taakse lyhyen ja eteen pitkän ja kierrättää ne jakolaatikon takaa kardaanien yli akseleille. kahvat käy sulakerasian ja kytkinpolkimen väliin.
Moottoriksi käy aika helpolla 13b-t kun kaikki kiinnityspultit ja korvakot käy 3B moottorista ja muutenkin mahtuu konetilaan. Litratilavuus on sama.