Sivu 1/4

Toyota 4 Runner käynti häiriö!(Päästöt korkeat)?

Lähetetty: Su Marras 04, 2007 12:04 pm
Kirjoittaja juriihi
Elikkä rohkenenpa kysästä täältä kanssa-autoilijoilta 4Runneriin liittyvää jutskaa. Autohan vm-91 ja 3L bensa kutosella jonka olen vasta hankkinut
joten tekniikka on vierasta minulle. Mutta nyt itse kysymykseen, tasakaasulla maantienopeuksilla kierrosten ollessa 2000-3000 välillä esiintyy ikävää
pikku nykimistä joka on pitemmän päälle tympeän tuntuista :? :?
Osaisko joku sanoa mistä vikaa vois lähtiä etsimään???? Jakajankansi ja tulpan johdot on jo vaihdettu mutta nykiminen ei loppunut näillä, tulpista ei ole tietoa onka koska vaihdettu mutta voisko johtua niistä????
Eli laittakaahan ohjeita/vinkkejä tulemaan mitä kotikonsteilla vois asialle tehdä :?: :?: :?: Kiitoksia jo etukäteen vastanneille :!: :!:

Lähetetty: Su Marras 04, 2007 4:01 pm
Kirjoittaja hj60
Nykiikö myös jos hienokseltaan vedättää? Perä, ristikot, laatikoiden booritukset väljät sieltä täältä, kertaantuu matkalla?

Lähetetty: Su Marras 04, 2007 6:02 pm
Kirjoittaja juriihi
Käytiin testaamassa pitempi lenkki, alkumatka meni ihan kivasti mutta kun moottori lämpesi normilämpöihin alkoi "pätkimen" ja lopuksi ainakin yksi sylintereistä oli pois pelistä elikkä kone "röpötti" ja tehot poissa. pysähdys ja jäähyttelyä/ihmettelyä, pikku hiljaan kotia kohti.
Perille päästyä otin yhden tulpista pois ja yllätyksenä tulppa oli tyyppiä Denso Q16R-U ja ohjekirjan mukaan pitäisi Nippondenson tulppa olla K16R-U.
Aikani netissä tongittua löyty tämä Q-alkuinen tulppa on jostain 1.6 corollan :?: :?: :?: Olisko käynyt näin että edellinen omista on vaihtannut väärät tulpat koska nyt paikalla olevat on lähes uudet, vaihdettu samoihin aikoihin johtojen ja virranjakajankannen kanssa
Huomenna haetaan uudet tuikut ja testataan oletan että vika korjaantuu tällä :? :? :? :?

Lähetetty: Su Marras 04, 2007 6:20 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
En tiijä mistä johtuu, mutta tuo kyseisenlainen nykiminen tuntuu vaivaavan yleisesti just tota V6-koneista 4Runneria. :cry: Että tuskin on mikään tulppajuttu.

Lähetetty: Su Marras 04, 2007 6:42 pm
Kirjoittaja juriihi
Sen verran korjaan tuota ensimmäistä tekstiä, jotta nykiminen on aluksi jakso luonteista, kunnes taas saadaan kone lämpöseksi niin nykiminen on koko aikasta....????Mutta tyhjänkäynti on normaalia..
Mutta voisi olettaa että näin tekee väärän lämpöarvon omaava tulppa, isot pojat(ne joilla on henkselit) on kertoneet että nämä polttoaineen suihkutuksella ja katilla olevat koneet ovat tarkkoja että tuikut on oikeat
:roll: :roll: Tiedä sitten... empä usko että vakamasta on tässä kyseessä.
Edellinnen omista kertoi että autoa olisi käytetty testerissä eikä vika-ilmoituksia ollut ja on vasta katsatettu(tuore muste tuoksuu vielä)......

Lähetetty: Su Marras 04, 2007 8:21 pm
Kirjoittaja mikap
Minulla oli aivan vastaavaa nykimistä ja syypääksi osoittautui rikkinäinen lambda-anturi. Joku viisas selitti hommaa jotenkin niin, että ohjausyksikkö menee "limp home" moodiin, jolloin kone käy muttei kovin kauniisti.

Lähetetty: Ma Marras 05, 2007 9:45 am
Kirjoittaja timop
Oliko kaikki tulpat samanvärisiä? Noista malli, historia ja vikatiedoista vaan tuli mieleen että toivottavasti oli. Tai näkyikö niissä edes vielä mitään väriä?

Lähetetty: Ma Marras 05, 2007 10:47 am
Kirjoittaja hannuv
ECU katkaisee polttoaineen syötön heti kun se "haistaa" moottorijarrutuksen ja sitten kun painetaan kaasua niin pieni "nykäys"(vanhemmuuten paheneva)
on ainka tyypillistä näille moottoreille.
voisikko olla tämmöinen vika/ominaisuus mahdollinen????
(joskus kaasuläpän asentotunnistinta säätämällä vika saatu pois)

Lähetetty: Ma Marras 05, 2007 4:12 pm
Kirjoittaja juriihi
Jees! Käytin autoa Toyota-huollossa, matka sinne oli melkoista "tärinää"
aivan kuin olis joku pytty pois pelistä ja tehot hukassa, mutta rauhallisesti ja pikku hiljaa nilkuttelin perille :( :( :( . Asentaja pois-sulki tulppa diaknoosini koska nyt auto pätkii jo tyhjäkäynnillä, hän käytti irti tulpanjohdot vuorotellen ja huomattavaa vaikutusta ei ollut minkään sylinterin kohdalla. :? :? :?
Ilmavuodot tarkistettiin mitä pystyi tarkistamaan ilman mitään purkamatta, vika-muisti tarkistettiin myös(ei vikoja muistissa), lopuksi haki asentajan mittalaitteen jolla hän mittasi lambda-anturin suoraan anturin liittimestä auton alta ja totesi anturin olevan sökö. Kertoi että laite näyttää(suoraa käppyrää), vaikka tasaisesti kieroksia nosti moottorissa ei käppyrä muuttanut muotoaan vaikka pitäisi. :shock: :shock:
Että sellainen jutska..... Tilasivat uuden lambdan jota yllättäen ei ollut suomessa yhtään kappaletta, joten ootamma pari päivää että toimittavat Belgiasta siellä kun sattui olemaan...... jospa loppu viikosta saatais Runnerin rattaat pyörimään, siihen asti saa seisoskella tuossa pihamaalla :roll:

Lähetetty: To Marras 08, 2007 5:51 pm
Kirjoittaja juriihi
Nyt on uusi lambda-anturi :D Hetken sitä iloa piisasi perk... :x :x Kävi tuossa motarilla testailee, aluksi meni mahtavasti mutta sitten yhtä äkkiä vedot loppu niinku olis yks pytty pois pelistä hetki meni ja taas oli kaikki kannut mukana ja sitten taas "papattaa" mikä mikä tuota vaivaa :?: :?: :?: Nyt herää mieleen jottain roskia/vettä polttoaine järjestelmässä tai vastaavaa bensa puolelta johtuvaa varmastikkin :?: :?: Kansivikakin jo kummittelee mielessä, mutta päästöt oli ok! kuumalla koneella kun päivällä mittasivat korjaamolla :?: :?: Antekee vinkkejä mikä tuota autoa vois riepoa :( :( :(

Lähetetty: To Marras 08, 2007 8:46 pm
Kirjoittaja hannuv
voisko olla jossain korkeajännitepuolella "läpilyöntejä" l. kipinä karkaa välillä jonnekkin muualle kuin tulppaan??

Lähetetty: To Marras 08, 2007 8:50 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
Mielestani jo tahan vastasin, mutta en vissiin sitten kuitenkaan.
Omassa runerissa oli vastaavia oireita kun nakutusanturin liitin oli hapettunut. Mutta sielta pitaisi saada jonkin sortin vikakoodia ulos. Palaako sulla se check engine valo oireilun aikana?

Se nakutusanturi on muuten mukavassa paikassa imukannen alla..

Edit:
Siita olikin siis jo vikakoodit luettu.. Onko bensasuodatin vaihdettu milloin

Lähetetty: To Marras 08, 2007 9:14 pm
Kirjoittaja juriihi
Jees! vikakoodit luettiin päivällä eikä ollut muistissa mitään, eikä "ötköttelyn" aikana syty häiriövaloa. Polttoainesuodattimesta ei tietoa milloinka olis vaihdettu ei edes entisellä omistajalla koska hän ei ainakaan ollut vaihtanut, mutta huomenna se vaihtuu. Toyotan alkuperäinen suodatin siellä nyt on mutta näkee että on ollut jo jonkin aikaan, kyllä'kait siellä tarvikesuodatin saman ajaa, eikö vaan??? Jotesakkin tuntuu että siellä olis paskaa liikkellä polttoaine puolella, sitten kun se toimii niin kone käy tosi nätisti.....................!!!! Niin puolasta en tiedä mutta johdot,tulpat ja jakajankansi on vaihdettu hiljattain egr on myös tulpattu???

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 6:39 am
Kirjoittaja PETEBJ75
Jenkkimalli?

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 11:32 am
Kirjoittaja Cental73
onko kahdella lambdalla? jokin malleista saattaa olla.

Mulla oli samoja oireita omassa bensarunnerissa, johon vaihdettiin: lambda, katti, tulpat, tulpanjohdot, virranjakaja. Ja imuvuodot tsekattiin kuntoon. Sillä helpotti, mutta tasaisella vedolla se on tosi herkkä pienellekin kaasupolkimen liikkeelle. Se vaan on sellainen. Vuotaako putki tms jostain ettei lambda saa oikeita arvoja?