Kuva Kuva

Toyota 4 Runner käynti häiriö!(Päästöt korkeat)?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
juriihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 6:23 am
Paikkakunta: kempele

Toyota 4 Runner käynti häiriö!(Päästöt korkeat)?

Viesti Kirjoittaja juriihi »

Elikkä rohkenenpa kysästä täältä kanssa-autoilijoilta 4Runneriin liittyvää jutskaa. Autohan vm-91 ja 3L bensa kutosella jonka olen vasta hankkinut
joten tekniikka on vierasta minulle. Mutta nyt itse kysymykseen, tasakaasulla maantienopeuksilla kierrosten ollessa 2000-3000 välillä esiintyy ikävää
pikku nykimistä joka on pitemmän päälle tympeän tuntuista :? :?
Osaisko joku sanoa mistä vikaa vois lähtiä etsimään???? Jakajankansi ja tulpan johdot on jo vaihdettu mutta nykiminen ei loppunut näillä, tulpista ei ole tietoa onka koska vaihdettu mutta voisko johtua niistä????
Eli laittakaahan ohjeita/vinkkejä tulemaan mitä kotikonsteilla vois asialle tehdä :?: :?: :?: Kiitoksia jo etukäteen vastanneille :!: :!:
Viimeksi muokannut juriihi, To Loka 23, 2008 4:13 pm. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Nykiikö myös jos hienokseltaan vedättää? Perä, ristikot, laatikoiden booritukset väljät sieltä täältä, kertaantuu matkalla?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
juriihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 6:23 am
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja juriihi »

Käytiin testaamassa pitempi lenkki, alkumatka meni ihan kivasti mutta kun moottori lämpesi normilämpöihin alkoi "pätkimen" ja lopuksi ainakin yksi sylintereistä oli pois pelistä elikkä kone "röpötti" ja tehot poissa. pysähdys ja jäähyttelyä/ihmettelyä, pikku hiljaan kotia kohti.
Perille päästyä otin yhden tulpista pois ja yllätyksenä tulppa oli tyyppiä Denso Q16R-U ja ohjekirjan mukaan pitäisi Nippondenson tulppa olla K16R-U.
Aikani netissä tongittua löyty tämä Q-alkuinen tulppa on jostain 1.6 corollan :?: :?: :?: Olisko käynyt näin että edellinen omista on vaihtannut väärät tulpat koska nyt paikalla olevat on lähes uudet, vaihdettu samoihin aikoihin johtojen ja virranjakajankannen kanssa
Huomenna haetaan uudet tuikut ja testataan oletan että vika korjaantuu tällä :? :? :? :?
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

En tiijä mistä johtuu, mutta tuo kyseisenlainen nykiminen tuntuu vaivaavan yleisesti just tota V6-koneista 4Runneria. :cry: Että tuskin on mikään tulppajuttu.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
juriihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 6:23 am
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja juriihi »

Sen verran korjaan tuota ensimmäistä tekstiä, jotta nykiminen on aluksi jakso luonteista, kunnes taas saadaan kone lämpöseksi niin nykiminen on koko aikasta....????Mutta tyhjänkäynti on normaalia..
Mutta voisi olettaa että näin tekee väärän lämpöarvon omaava tulppa, isot pojat(ne joilla on henkselit) on kertoneet että nämä polttoaineen suihkutuksella ja katilla olevat koneet ovat tarkkoja että tuikut on oikeat
:roll: :roll: Tiedä sitten... empä usko että vakamasta on tässä kyseessä.
Edellinnen omista kertoi että autoa olisi käytetty testerissä eikä vika-ilmoituksia ollut ja on vasta katsatettu(tuore muste tuoksuu vielä)......
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
mikap
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 8:32 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikap »

Minulla oli aivan vastaavaa nykimistä ja syypääksi osoittautui rikkinäinen lambda-anturi. Joku viisas selitti hommaa jotenkin niin, että ohjausyksikkö menee "limp home" moodiin, jolloin kone käy muttei kovin kauniisti.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Oliko kaikki tulpat samanvärisiä? Noista malli, historia ja vikatiedoista vaan tuli mieleen että toivottavasti oli. Tai näkyikö niissä edes vielä mitään väriä?
TP
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

ECU katkaisee polttoaineen syötön heti kun se "haistaa" moottorijarrutuksen ja sitten kun painetaan kaasua niin pieni "nykäys"(vanhemmuuten paheneva)
on ainka tyypillistä näille moottoreille.
voisikko olla tämmöinen vika/ominaisuus mahdollinen????
(joskus kaasuläpän asentotunnistinta säätämällä vika saatu pois)
Avatar
juriihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 6:23 am
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja juriihi »

Jees! Käytin autoa Toyota-huollossa, matka sinne oli melkoista "tärinää"
aivan kuin olis joku pytty pois pelistä ja tehot hukassa, mutta rauhallisesti ja pikku hiljaa nilkuttelin perille :( :( :( . Asentaja pois-sulki tulppa diaknoosini koska nyt auto pätkii jo tyhjäkäynnillä, hän käytti irti tulpanjohdot vuorotellen ja huomattavaa vaikutusta ei ollut minkään sylinterin kohdalla. :? :? :?
Ilmavuodot tarkistettiin mitä pystyi tarkistamaan ilman mitään purkamatta, vika-muisti tarkistettiin myös(ei vikoja muistissa), lopuksi haki asentajan mittalaitteen jolla hän mittasi lambda-anturin suoraan anturin liittimestä auton alta ja totesi anturin olevan sökö. Kertoi että laite näyttää(suoraa käppyrää), vaikka tasaisesti kieroksia nosti moottorissa ei käppyrä muuttanut muotoaan vaikka pitäisi. :shock: :shock:
Että sellainen jutska..... Tilasivat uuden lambdan jota yllättäen ei ollut suomessa yhtään kappaletta, joten ootamma pari päivää että toimittavat Belgiasta siellä kun sattui olemaan...... jospa loppu viikosta saatais Runnerin rattaat pyörimään, siihen asti saa seisoskella tuossa pihamaalla :roll:
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
Avatar
juriihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 6:23 am
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja juriihi »

Nyt on uusi lambda-anturi :D Hetken sitä iloa piisasi perk... :x :x Kävi tuossa motarilla testailee, aluksi meni mahtavasti mutta sitten yhtä äkkiä vedot loppu niinku olis yks pytty pois pelistä hetki meni ja taas oli kaikki kannut mukana ja sitten taas "papattaa" mikä mikä tuota vaivaa :?: :?: :?: Nyt herää mieleen jottain roskia/vettä polttoaine järjestelmässä tai vastaavaa bensa puolelta johtuvaa varmastikkin :?: :?: Kansivikakin jo kummittelee mielessä, mutta päästöt oli ok! kuumalla koneella kun päivällä mittasivat korjaamolla :?: :?: Antekee vinkkejä mikä tuota autoa vois riepoa :( :( :(
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

voisko olla jossain korkeajännitepuolella "läpilyöntejä" l. kipinä karkaa välillä jonnekkin muualle kuin tulppaan??
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Mielestani jo tahan vastasin, mutta en vissiin sitten kuitenkaan.
Omassa runerissa oli vastaavia oireita kun nakutusanturin liitin oli hapettunut. Mutta sielta pitaisi saada jonkin sortin vikakoodia ulos. Palaako sulla se check engine valo oireilun aikana?

Se nakutusanturi on muuten mukavassa paikassa imukannen alla..

Edit:
Siita olikin siis jo vikakoodit luettu.. Onko bensasuodatin vaihdettu milloin
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
juriihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 6:23 am
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja juriihi »

Jees! vikakoodit luettiin päivällä eikä ollut muistissa mitään, eikä "ötköttelyn" aikana syty häiriövaloa. Polttoainesuodattimesta ei tietoa milloinka olis vaihdettu ei edes entisellä omistajalla koska hän ei ainakaan ollut vaihtanut, mutta huomenna se vaihtuu. Toyotan alkuperäinen suodatin siellä nyt on mutta näkee että on ollut jo jonkin aikaan, kyllä'kait siellä tarvikesuodatin saman ajaa, eikö vaan??? Jotesakkin tuntuu että siellä olis paskaa liikkellä polttoaine puolella, sitten kun se toimii niin kone käy tosi nätisti.....................!!!! Niin puolasta en tiedä mutta johdot,tulpat ja jakajankansi on vaihdettu hiljattain egr on myös tulpattu???
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Jenkkimalli?
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

onko kahdella lambdalla? jokin malleista saattaa olla.

Mulla oli samoja oireita omassa bensarunnerissa, johon vaihdettiin: lambda, katti, tulpat, tulpanjohdot, virranjakaja. Ja imuvuodot tsekattiin kuntoon. Sillä helpotti, mutta tasaisella vedolla se on tosi herkkä pienellekin kaasupolkimen liikkeelle. Se vaan on sellainen. Vuotaako putki tms jostain ettei lambda saa oikeita arvoja?
Vastaa Viestiin