Sivu 1/1

HJ61 joutokäyntinopeus yms.

Lähetetty: Ke Loka 17, 2007 8:56 am
Kirjoittaja teihyp
Heips!

Kirjoittelin jo aikaisemmin HJ61 sammumisongelmasta eli auto sammui silloin tälllöin vaihteen vaihdon aikana. Sain monelta vinkkiä, että vika olisi alipainepuolella. Vein auton korjaamolle, jossa ovat korjanneet vuosia dieseleitä, myös maastureita. Kerroin vian ja oletuksen viasta. Eivät olleet tutkineet alipainepuolta, mutta olivat nostaneet joutokäyntikierrokset 500 kierroksesta/min 650 kierrokseen/min (auton kierroslukumittarin mukaan). Tällä sammumisongelma ei hävinnyt, mutta tilanne kyllä muuttui. Auto innostui huollosta niin, että sammui vain tosi harvoin vaihteen vaihdossa, mutta jäi käyntiin vaikka virta-avaimenkin otti pois. Eli auto oli aina sammutettava konehuoneen puolelta sammutusvivusta.

Vein sitten auton Toyotan merkkihuoltoon saman vian takia. En tiedä, oliko siellä tutkittu alipainepuolta, mutta joka tapauksessa nostivat entisestään kierroksia. Nyt auton kierroslukumittarin mukaan joutokäyntikierrokset ovat lähes 800/min. Vaihdatin muuten samalla ruiskutussuuttimet. Sain auton eilen huollosta eikä ainakaan vielä ole yrittänyt sammua tai jäädä käyntiin tarpeettomasti.

Toyota infosta sain tiedon, että Toyota HJ61 vm. 87 joutokäyntinopeus on lämpimänä 650r/min. ja automaattivaihteisessa 770r/min.

Autossani on manuaalivaihteet, kuten varmaan jo päättelitte. Ennen sammumisongelmia auton joutokäyntikierrokset olivat 500/min ja toimi moitteettomasti koko sen ajan, mitä olen ollut auton omistaja eli muutaman kuukauden ajan. Miten minun kannattaisi menetellä? Olenko tyytyväinen siihen, että auto ei enää temppuile sammumisen kanssa vai kannattaisiko vielä tehdä jotain?

Lähetetty: To Loka 18, 2007 8:59 am
Kirjoittaja JuMin
Mulla teköö samaa, mutta kone ei sammu ku kylymänä kun nostaa kaasun pois. Eli kierrokset tippuu jostakin syystä "liika" alas. Auto HJ61 vm89.

Lähetetty: To Loka 18, 2007 4:49 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Toisinaan tuohon on auttanut pelkästään kaasuvivustojen pesu jollakin
liuottimella ja voitelu!
Sammuilua aiheuttaa myöskin liian matalat öljynpaineet ja/tai
valvontaanturin väsyminen.