Sivu 1/1
HJ:n rungolle pitäisi rakentaa auto, voiko siitä tehdä BJ:n?
Lähetetty: Ma Huhti 25, 2005 8:25 pm
Kirjoittaja uretaani
Olen siis purkanut HJ:n runkoon asti, seuraavaksi käsittelen koko rungon uudenveroiseksi. Kysymys kuuluu, mikä siitä kannattaisi rakentaa, että menisi myös muutoskatsastuksessa läpi? Mielessä on juolahtanut kaikenlaista... esim. BJ:n kori voisi olla aika hauska. Runko ei muuten paljon paina, kääntelin sitä tuossa pihalla ihan käsipelillä.
Kierrejouset vs. OME-lehtijouset?
Mitkä akselit (lukolliset), porttaalit (meneekö AKE:n papereissa läpi)?
Kori?
Moottori on varmaan 4.0D...?
Olisiko ideoita harrastaneilla?
Lähetetty: Ti Huhti 26, 2005 11:39 am
Kirjoittaja TOHJ61
- Korin kanssa ei liene ongelmia, koska mallisarjan sisällä?
- Kun noin suuren työn teet, niin ilman muuta myös kierre jouset.
- Akselit käytön mukaan, jos normaali ajoa niin lukottomillakin pärjää.
- Katsastajahan nuokin parhaiten tietää?
Lähetetty: Ti Huhti 26, 2005 12:39 pm
Kirjoittaja pikkujussi
Korinvaihdot ei vaan enää nykypäivänä taida onnistua. Omaa koppaa saat kyllä muutella aika runsaasti, mut kannattaa ottaa valokuvia projektin vaiheista ettei inssi pääse väittämään korinvaihdoksi...
Lähetetty: Ti Huhti 26, 2005 6:32 pm
Kirjoittaja uretaani
Juolahti tuossa mieleen että ilmeisesti pitäisi ensin selvittää onko mahdollista rakentaa katsastuskelpoista prototyyppiä tms... Muotoilun alalla on meillä firma (erittäin pieni), ja olisi tarkoitus tehdä jonkinlainen "uusioproto" "nykyhillastajan" tarpeisiin...
onkohan kukaan harrastajista tehnyt prototyyppiä ajoneuvosta aikaisemmin?
TOHJ61 kirjoitti:- Korin kanssa ei liene ongelmia, koska mallisarjan sisällä?
- Kun noin suuren työn teet, niin ilman muuta myös kierre jouset.
- Akselit käytön mukaan, jos normaali ajoa niin lukottomillakin pärjää.
- Katsastajahan nuokin parhaiten tietää?
Lähetetty: Ti Huhti 26, 2005 8:57 pm
Kirjoittaja JF
Mitenköhän nuo säännöt nyt menivät... tietylle määrälle autoja voidaan vuosittain myöntää erikoislupa. Hankkeena se olisi kyllä sikäli hankala, että sen pitäisi täyttää aika paljon nykynormeja, "uusi" auto kun se väistämättä olisi. Tosin esim. meidän koululla on ollut aika paljon yksittäiskappaleina valmistettuja projektiautoja, mutta niihin liittyvät vaadittavat viralliset mittaukset on yllättäen saatu tehtyä ilmaiseksi koulun laboratorioissa.
Eli ennen kuin alat rakentaa yhtään mitään, kannattaa tosiaan selata näitä keskustelufoorumeita läpi vaikka hakusanoilla AKE, rakentelu, säädökset, muutoskatsastus, epätoivoinen projekti jne.
Kohtuullisen asiapitoisia foorumeita on ainakin PScomin offipalsta (tietyin varauksin) ja US Car Clubin palsta. Tietysti harmittaa alkaa lukea tihrustaa kun päää pursuaisi ideoita ja vain mielikuvitus on rajana, mutta kannattaa pitää pää kylmänä jos vehkeen meinaa jossain vaiheessa katsastaakin.
Nimim. katkera ole en, mutta kuitenkin.
PS. (kysymyksiin liittyen)
Korinvaihdos ei taida onnistua. Olisivat edes erillisrungollisille autoille antaneet vähän helpotusta, onhan se nyt ihan eri juttu kun jossain henkilöautossa ei ole kuin se kori jossa kaikki tekniikka on kiinni kuin nämä meidän kotterot, joissa kori on ikään kuin irrallinen matkustamo.
Huomaa muuten, että HJ:n(kaan) runko ei sitten ole tavallista rakenneterästä, vaan paljon lujempaa laatua. Ainevahvuudet saa varmaan tuplata jos haluaa rautakaupan pataraudasta yhtä vahvan kuin alkuperäinen runko oli joskus Japanissa syntyessään.
Myös nuo jousitustyypin muutokset kannattaa miettiä tarkkaan läpi ettei tee sutta ja myötävaikuta siihen liittyvän suotuisan nykylainsäädännön kiristymiseen.
T. Jonas
Lähetetty: Ke Huhti 27, 2005 7:37 pm
Kirjoittaja uretaani
Erittäin hyviä huomioita, juuri tuo tässä varjostaakin harrastelua, siitä ei saa "harrastelua" kuin unissa... jollakin tavalla tästä mennään kuitenkin eteenpäin, eli täytyy selailla noita vielä läpi... Minkälaisia ne ovat nuo viralliset mittaukset, onko tietoa?
JF kirjoitti:Mitenköhän nuo säännöt nyt menivät... tietylle määrälle autoja voidaan vuosittain myöntää erikoislupa. Hankkeena se olisi kyllä sikäli hankala, että sen pitäisi täyttää aika paljon nykynormeja, "uusi" auto kun se väistämättä olisi. Tosin esim. meidän koululla on ollut aika paljon yksittäiskappaleina valmistettuja projektiautoja, mutta niihin liittyvät vaadittavat viralliset mittaukset on yllättäen saatu tehtyä ilmaiseksi koulun laboratorioissa.
Eli ennen kuin alat rakentaa yhtään mitään, kannattaa tosiaan selata näitä keskustelufoorumeita läpi vaikka hakusanoilla AKE, rakentelu, säädökset, muutoskatsastus, epätoivoinen projekti jne.
Kohtuullisen asiapitoisia foorumeita on ainakin PScomin offipalsta (tietyin varauksin) ja US Car Clubin palsta. Tietysti harmittaa alkaa lukea tihrustaa kun päää pursuaisi ideoita ja vain mielikuvitus on rajana, mutta kannattaa pitää pää kylmänä jos vehkeen meinaa jossain vaiheessa katsastaakin.
Nimim. katkera ole en, mutta kuitenkin.
PS. (kysymyksiin liittyen)
Korinvaihdos ei taida onnistua. Olisivat edes erillisrungollisille autoille antaneet vähän helpotusta, onhan se nyt ihan eri juttu kun jossain henkilöautossa ei ole kuin se kori jossa kaikki tekniikka on kiinni kuin nämä meidän kotterot, joissa kori on ikään kuin irrallinen matkustamo.
Huomaa muuten, että HJ:n(kaan) runko ei sitten ole tavallista rakenneterästä, vaan paljon lujempaa laatua. Ainevahvuudet saa varmaan tuplata jos haluaa rautakaupan pataraudasta yhtä vahvan kuin alkuperäinen runko oli joskus Japanissa syntyessään.
Myös nuo jousitustyypin muutokset kannattaa miettiä tarkkaan läpi ettei tee sutta ja myötävaikuta siihen liittyvän suotuisan nykylainsäädännön kiristymiseen.
T. Jonas
Lähetetty: Ma Touko 02, 2005 11:57 am
Kirjoittaja Viideo
Onko JF:llä (tai muilla) tarkempaa tietoa tuosta teräslaadusta

"Patarautahan" on nykyisin S235:ttä (Fe37), kun nykyisin aika yleisesti rakenneteräksenä käytetään S355:ttä (Fe52), joka on parhaimmillaan lähes kaksi kertaa lujempaa. Eli luulisi tuon S355:n lujuuden riittävän alkuperäisillä paksuuksilla aika hyvin, eikö?
JF kirjoitti:Huomaa muuten, että HJ:n(kaan) runko ei sitten ole tavallista rakenneterästä, vaan paljon lujempaa laatua. Ainevahvuudet saa varmaan tuplata jos haluaa rautakaupan pataraudasta yhtä vahvan kuin alkuperäinen runko oli joskus Japanissa syntyessään.
Lähetetty: La Kesä 18, 2005 8:50 am
Kirjoittaja Kimble
Viideo kirjoitti:Onko JF:llä (tai muilla) tarkempaa tietoa tuosta teräslaadusta

"Patarautahan" on nykyisin S235:ttä (Fe37), kun nykyisin aika yleisesti rakenneteräksenä käytetään S355:ttä (Fe52), joka on parhaimmillaan lähes kaksi kertaa lujempaa. Eli luulisi tuon S355:n lujuuden riittävän alkuperäisillä paksuuksilla aika hyvin, eikö?
JF kirjoitti:Huomaa muuten, että HJ:n(kaan) runko ei sitten ole tavallista rakenneterästä, vaan paljon lujempaa laatua. Ainevahvuudet saa varmaan tuplata jos haluaa rautakaupan pataraudasta yhtä vahvan kuin alkuperäinen runko oli joskus Japanissa syntyessään.
Soitin ASVAan ja kyselin maasturin runkoon sopivasta teräksestä. Suoraan eivät osanneet sanoa, mutta esittivät S355:ttä. Teräksellä on useita ominaisuuksia jotka pitää ottaa huomioon. Sovin, että toimitan sinne palan HJ:n runkoa ja he analysoivat sen ominaisuudet ja esittävät parhaiten vastaavaa teräslaatua. Jos jollakin on Hesassa turha pala HJ:n tai BJ:n runkoa niin lailtetaan menemään ASVAan.
Lähetetty: La Kesä 18, 2005 9:27 am
Kirjoittaja Tojo4wd
[/quote]
Soitin ASVAan ja kyselin maasturin runkoon sopivasta teräksestä. Suoraan eivät osanneet sanoa, mutta esittivät S355:ttä. Teräksellä on useita ominaisuuksia jotka pitää ottaa huomioon. Sovin, että toimitan sinne palan HJ:n runkoa ja he analysoivat sen ominaisuudet ja esittävät parhaiten vastaavaa teräslaatua. Jos jollakin on Hesassa turha pala HJ:n tai BJ:n runkoa niin lailtetaan menemään ASVAan.[/quote]
Toi ASVA on nykyään RUUKKI.

Lähetetty: La Kesä 18, 2005 9:55 am
Kirjoittaja Kimble
Tojo4wd kirjoitti:
Toi ASVA on nykyään RUUKKI.

No on mikä on, vanhasta muistista ASVA, mutta kuitenkin: teräspala rungosta sinne, niin lupasivat analysoida.