Kuva Kuva

HJ:n rungolle pitäisi rakentaa auto, voiko siitä tehdä BJ:n?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

uretaani
Viestit: 21
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 6:10 pm
Paikkakunta: Kiikala/Somero

HJ:n rungolle pitäisi rakentaa auto, voiko siitä tehdä BJ:n?

Viesti Kirjoittaja uretaani »

Olen siis purkanut HJ:n runkoon asti, seuraavaksi käsittelen koko rungon uudenveroiseksi. Kysymys kuuluu, mikä siitä kannattaisi rakentaa, että menisi myös muutoskatsastuksessa läpi? Mielessä on juolahtanut kaikenlaista... esim. BJ:n kori voisi olla aika hauska. Runko ei muuten paljon paina, kääntelin sitä tuossa pihalla ihan käsipelillä.

Kierrejouset vs. OME-lehtijouset?
Mitkä akselit (lukolliset), porttaalit (meneekö AKE:n papereissa läpi)?
Kori?
Moottori on varmaan 4.0D...?

Olisiko ideoita harrastaneilla?
Älähän huoli.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

- Korin kanssa ei liene ongelmia, koska mallisarjan sisällä?
- Kun noin suuren työn teet, niin ilman muuta myös kierre jouset.
- Akselit käytön mukaan, jos normaali ajoa niin lukottomillakin pärjää.
- Katsastajahan nuokin parhaiten tietää?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Korinvaihdot ei vaan enää nykypäivänä taida onnistua. Omaa koppaa saat kyllä muutella aika runsaasti, mut kannattaa ottaa valokuvia projektin vaiheista ettei inssi pääse väittämään korinvaihdoksi...
Project Kekkonen
uretaani
Viestit: 21
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 6:10 pm
Paikkakunta: Kiikala/Somero

Viesti Kirjoittaja uretaani »

Juolahti tuossa mieleen että ilmeisesti pitäisi ensin selvittää onko mahdollista rakentaa katsastuskelpoista prototyyppiä tms... Muotoilun alalla on meillä firma (erittäin pieni), ja olisi tarkoitus tehdä jonkinlainen "uusioproto" "nykyhillastajan" tarpeisiin...

onkohan kukaan harrastajista tehnyt prototyyppiä ajoneuvosta aikaisemmin?
TOHJ61 kirjoitti:- Korin kanssa ei liene ongelmia, koska mallisarjan sisällä?
- Kun noin suuren työn teet, niin ilman muuta myös kierre jouset.
- Akselit käytön mukaan, jos normaali ajoa niin lukottomillakin pärjää.
- Katsastajahan nuokin parhaiten tietää?
Älähän huoli.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Mitenköhän nuo säännöt nyt menivät... tietylle määrälle autoja voidaan vuosittain myöntää erikoislupa. Hankkeena se olisi kyllä sikäli hankala, että sen pitäisi täyttää aika paljon nykynormeja, "uusi" auto kun se väistämättä olisi. Tosin esim. meidän koululla on ollut aika paljon yksittäiskappaleina valmistettuja projektiautoja, mutta niihin liittyvät vaadittavat viralliset mittaukset on yllättäen saatu tehtyä ilmaiseksi koulun laboratorioissa.

Eli ennen kuin alat rakentaa yhtään mitään, kannattaa tosiaan selata näitä keskustelufoorumeita läpi vaikka hakusanoilla AKE, rakentelu, säädökset, muutoskatsastus, epätoivoinen projekti jne. ;)

Kohtuullisen asiapitoisia foorumeita on ainakin PScomin offipalsta (tietyin varauksin) ja US Car Clubin palsta. Tietysti harmittaa alkaa lukea tihrustaa kun päää pursuaisi ideoita ja vain mielikuvitus on rajana, mutta kannattaa pitää pää kylmänä jos vehkeen meinaa jossain vaiheessa katsastaakin.

Nimim. katkera ole en, mutta kuitenkin.


PS. (kysymyksiin liittyen)

Korinvaihdos ei taida onnistua. Olisivat edes erillisrungollisille autoille antaneet vähän helpotusta, onhan se nyt ihan eri juttu kun jossain henkilöautossa ei ole kuin se kori jossa kaikki tekniikka on kiinni kuin nämä meidän kotterot, joissa kori on ikään kuin irrallinen matkustamo.

Huomaa muuten, että HJ:n(kaan) runko ei sitten ole tavallista rakenneterästä, vaan paljon lujempaa laatua. Ainevahvuudet saa varmaan tuplata jos haluaa rautakaupan pataraudasta yhtä vahvan kuin alkuperäinen runko oli joskus Japanissa syntyessään.

Myös nuo jousitustyypin muutokset kannattaa miettiä tarkkaan läpi ettei tee sutta ja myötävaikuta siihen liittyvän suotuisan nykylainsäädännön kiristymiseen.

T. Jonas
uretaani
Viestit: 21
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 6:10 pm
Paikkakunta: Kiikala/Somero

Viesti Kirjoittaja uretaani »

Erittäin hyviä huomioita, juuri tuo tässä varjostaakin harrastelua, siitä ei saa "harrastelua" kuin unissa... jollakin tavalla tästä mennään kuitenkin eteenpäin, eli täytyy selailla noita vielä läpi... Minkälaisia ne ovat nuo viralliset mittaukset, onko tietoa?
JF kirjoitti:Mitenköhän nuo säännöt nyt menivät... tietylle määrälle autoja voidaan vuosittain myöntää erikoislupa. Hankkeena se olisi kyllä sikäli hankala, että sen pitäisi täyttää aika paljon nykynormeja, "uusi" auto kun se väistämättä olisi. Tosin esim. meidän koululla on ollut aika paljon yksittäiskappaleina valmistettuja projektiautoja, mutta niihin liittyvät vaadittavat viralliset mittaukset on yllättäen saatu tehtyä ilmaiseksi koulun laboratorioissa.

Eli ennen kuin alat rakentaa yhtään mitään, kannattaa tosiaan selata näitä keskustelufoorumeita läpi vaikka hakusanoilla AKE, rakentelu, säädökset, muutoskatsastus, epätoivoinen projekti jne. ;)

Kohtuullisen asiapitoisia foorumeita on ainakin PScomin offipalsta (tietyin varauksin) ja US Car Clubin palsta. Tietysti harmittaa alkaa lukea tihrustaa kun päää pursuaisi ideoita ja vain mielikuvitus on rajana, mutta kannattaa pitää pää kylmänä jos vehkeen meinaa jossain vaiheessa katsastaakin.

Nimim. katkera ole en, mutta kuitenkin.


PS. (kysymyksiin liittyen)

Korinvaihdos ei taida onnistua. Olisivat edes erillisrungollisille autoille antaneet vähän helpotusta, onhan se nyt ihan eri juttu kun jossain henkilöautossa ei ole kuin se kori jossa kaikki tekniikka on kiinni kuin nämä meidän kotterot, joissa kori on ikään kuin irrallinen matkustamo.

Huomaa muuten, että HJ:n(kaan) runko ei sitten ole tavallista rakenneterästä, vaan paljon lujempaa laatua. Ainevahvuudet saa varmaan tuplata jos haluaa rautakaupan pataraudasta yhtä vahvan kuin alkuperäinen runko oli joskus Japanissa syntyessään.

Myös nuo jousitustyypin muutokset kannattaa miettiä tarkkaan läpi ettei tee sutta ja myötävaikuta siihen liittyvän suotuisan nykylainsäädännön kiristymiseen.

T. Jonas
Älähän huoli.
Viideo
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja Viideo »

Onko JF:llä (tai muilla) tarkempaa tietoa tuosta teräslaadusta :?: "Patarautahan" on nykyisin S235:ttä (Fe37), kun nykyisin aika yleisesti rakenneteräksenä käytetään S355:ttä (Fe52), joka on parhaimmillaan lähes kaksi kertaa lujempaa. Eli luulisi tuon S355:n lujuuden riittävän alkuperäisillä paksuuksilla aika hyvin, eikö?
JF kirjoitti:Huomaa muuten, että HJ:n(kaan) runko ei sitten ole tavallista rakenneterästä, vaan paljon lujempaa laatua. Ainevahvuudet saa varmaan tuplata jos haluaa rautakaupan pataraudasta yhtä vahvan kuin alkuperäinen runko oli joskus Japanissa syntyessään.
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Viideo kirjoitti:Onko JF:llä (tai muilla) tarkempaa tietoa tuosta teräslaadusta :?: "Patarautahan" on nykyisin S235:ttä (Fe37), kun nykyisin aika yleisesti rakenneteräksenä käytetään S355:ttä (Fe52), joka on parhaimmillaan lähes kaksi kertaa lujempaa. Eli luulisi tuon S355:n lujuuden riittävän alkuperäisillä paksuuksilla aika hyvin, eikö?
JF kirjoitti:Huomaa muuten, että HJ:n(kaan) runko ei sitten ole tavallista rakenneterästä, vaan paljon lujempaa laatua. Ainevahvuudet saa varmaan tuplata jos haluaa rautakaupan pataraudasta yhtä vahvan kuin alkuperäinen runko oli joskus Japanissa syntyessään.
Soitin ASVAan ja kyselin maasturin runkoon sopivasta teräksestä. Suoraan eivät osanneet sanoa, mutta esittivät S355:ttä. Teräksellä on useita ominaisuuksia jotka pitää ottaa huomioon. Sovin, että toimitan sinne palan HJ:n runkoa ja he analysoivat sen ominaisuudet ja esittävät parhaiten vastaavaa teräslaatua. Jos jollakin on Hesassa turha pala HJ:n tai BJ:n runkoa niin lailtetaan menemään ASVAan.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 25, 2004 1:38 pm
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

[/quote]

Soitin ASVAan ja kyselin maasturin runkoon sopivasta teräksestä. Suoraan eivät osanneet sanoa, mutta esittivät S355:ttä. Teräksellä on useita ominaisuuksia jotka pitää ottaa huomioon. Sovin, että toimitan sinne palan HJ:n runkoa ja he analysoivat sen ominaisuudet ja esittävät parhaiten vastaavaa teräslaatua. Jos jollakin on Hesassa turha pala HJ:n tai BJ:n runkoa niin lailtetaan menemään ASVAan.[/quote]

Toi ASVA on nykyään RUUKKI.
:wink: :wink:
Kyllä se siitä menee.
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Tojo4wd kirjoitti: Toi ASVA on nykyään RUUKKI.
:wink: :wink:
No on mikä on, vanhasta muistista ASVA, mutta kuitenkin: teräspala rungosta sinne, niin lupasivat analysoida.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Vastaa Viestiin