Kuva Kuva

Vaihteistoremontti ja arvot

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Vaihteistoremontti ja arvot

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Olen tekemässä vaihteistoremonttia / kuntokatselmusta, kun on loota tuossa lattialla. Jakolootahommat on hallussa, mutta päälaatikosta kaipaisi vähän tietoa.

Mistäs tuohon saa kaikki säätöarvot / korjausohjeet? Muutenkin kaikki neuvot kiinnostaa.

Tarkoitus vaihtaa ainakin tiivisteet ja stefat, laakerit ja synkat vain tarpeen mukaan.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Olikos se tuolla birfield.comissa laatikkokirjallisuus ladattavissa, vai mistä minä sen olen saanut? Näyttää vaan olevan alhaalla nuo sivut... :cry:

Tiivisteet kai ny vissi kannattaa vähintään vaihtaa aina.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Sain sivut jo käsiini.

Katotaan, mitä tästä tulee... Toivottavasti ei tarvitse erikoistyökaluja.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Laatikon laakerit varsinkin on tosi tiukkoja asentaa jos niitä ei lämmitä enne asennusta.
Mulla oli lainassa oikee laakerinlämmitin ja sillä homma hoitui hyvin.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

[quote="komk"]Laatikon laakerit varsinkin on tosi tiukkoja asentaa jos niitä ei lämmitä enne asennusta. Mulla oli lainassa oikee laakerinlämmitin ja sillä homma hoitui hyvin/quote]
Laakerinlämmittimen kotiversio on kuumailmapuhallin. Toimii myös männälle ennen männäntapin asennusta.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

A-P kirjoitti: Laakerinlämmittimen kotiversio on kuumailmapuhallin. Toimii myös männälle ennen männäntapin asennusta.
Näin on kunhan muistaa ettei päästä laakeria liika kuumaksi.
Olikohan se 120 astetta max.

Sähköuuni on kans hyvä jos on ylimääräinen tai ei ole mammalla pullan leivontaa lootaremppa päivälle :D
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

No milläs noi neljä laakeria oikein saa irti...? Kirjassa oli "special tool", mutta kukas noita myy tai jotain vastaavia? Beta?
Ilmeisesti joku ulosvetäjä, jossa todella kapeat kärjet. Sillä vissiin saa toisen alemmista laakereista. Toisen ylemmistä pitäisi kirjan mukaan lähteä erikoistyökalulla vetämällä.

On mun eka rempattava laatikko. On tuossa ainakin muutama laakeri vaihtokunnossa, kun rahisee.

Kaikki neuvot oikeista ulosvetäjistä ja niiden valmistajista kiinnostaa. Kertokee, millä itse olette noita irroitelleet (jos vaikka on kuvia tallessa, niin kiinnostaa). Kiitos!

Meni muuten 2H-kone nopeasti kaupaksi... Lauantaina roikkui nosturissa juuri irroitettuna ja kaverille tuli puhelu "Tiedätkö, mistä saisi 2h-koneen, kun vanha hajosi?" Vastas vain "No tässä meillä roikkuu nosturissa yksi". Tänään kävi ostaja hakemassa koneen vekka. Kesti muuten HJn peltinen alaluukku koko koneen painon, kun siihen jouduttiin se laskemaan.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Mikä vaihteisto tämä mahtaa olla:
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... teisto.jpg

Irtoinainen kansi on mun HJ60:n vaihteisto, mutta mistä tuo ruosteinen on peräisin? Työsylinteri on vasemmalla puolella, kun se tuossa puretussa on oikealla.

Ei ollutkaan niin helppoa löytää ulosvetäjää noille laakereille. Hinnat oli luokkaa 300e, eikä silläkään ilmeisesti saisi kaikkia noista irti.

Toyotalta kerrottiin, että kaikkien neljän laakerin vaihdattaminen on parin kolmen tunnin homma heillä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja werzu »

Jospa en väärin veikkaa olisi bj aika kova sana.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja osilpi »

werzu kirjoitti:Jospa en väärin veikkaa olisi bj aika kova sana.
Voi ollakin, en tosiaan tiedä.

Käykös nuo ristiin suoraan? Näyttäisi ainakin käyvän, mutta mitä eroa noissa on ja mikä se tuon vaihteiston tyyppi on? Ei kyllä ole sen paremmassa kunnossa, kuin tuo nykyinenkään.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin