Kuva Kuva

Rumpujarrujen säätämisestä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Rumpujarrujen säätämisestä

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

BJ-45 ei ole mennyt leimasta läpi jarrujen takia, koska jarrutusvoimassa oli liikaa eroja. Olen nyt vaihtanut kaikki kengät, sekä korjannut yhden vuotaneen sylinterin ja ilmannut järjestelmän useaan kertaan.

Edelleenkin on sellainen ongelma, että ensimmäisellä polkaisulla jarruissa ei ole samanlaista tehoa, kuin toisella polkaisulla (olen testaillut tässä omalla pihalla). Kengät olen säätänyt kiinni rumpuihin ja avannut sitten vähän, niin että renkaat pyörivät. Jarrujen alipainesäiliön olen poistanut jo aikaa sitten, koska se oli ruostunut puhki. Osaisiko joku neuvoa, mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä - mistä tuo ensimmäisen ja toisen polkaisun välinen eriäväisyys kertoo?


Syysterveisin, Sami.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Itte kanssa painin ennen HJ:n aksuloita samaisen ropleeman kanssa joka kerta katsastuksen alla ja ei siihen ollut muuta konstia kuin saada kaikki kengät ihan kiinni rumpuihin.

Yksikin kenkä ku on kaukana niin ei toimi.

Toki kaikkien sylintereiden kaikki päät pitää liikkua jouhkeasti.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

jep

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

Kiitos vastauksesta. Täytyy säätää kengät uudelleen, se on onneksi helppo homma. Pirulliset hidastimet nämä jokatapauksessa ovat. Sylinterien männät liikkuvat kyllä kaikki hienosti. Toivotaan, että kenkien lähentäminen auttaa - olisi jo aika saada auto liikenteeseen.

-Sami-
Avatar
itoola
Viestit: 453
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:45 am
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja itoola »

Mulla nyt ei oo pariin kolmeen vuoteen ollut ongelmia noiden FJ:n rumpujarrujen kanssa katsastuksessa - eka polkaisu menee hieman syvemmälle kuin toka mutta ekakin ottaa jo reilusti kiinni. Eli sellainen "sopiva välys" on mulla löytynyt.
Mutta aikanaan yksi kesä mä "tappelin" vähän noiden jarrujen kanssa: ensin ei pitänyt riittävästi ja seuraavan kerran piti liiankin hyvin :) Kolmannella kerralla meni vasta läpi....
Eli kaikki lähti siitä, kun pitoa ei ensin löytynyt riittävän tasaisesti eri puolille akseleita. No syynä tähän oli se, että olin vaihtanut "uudet" kengät ja tehdyt jarrusylintereille täyshuollon eli kaikki ollut palasina ja kaikki liikkui sitten hienosti. "Uudet" kengät oli "hieman" öljyiset - osin tarkoituksella, sillä joku kulma tuntui tarraavan liiankin tiukasti kiinni testilenkillä ennen katsastusta ja tuli vähän "sovellettua" kitkaa... Ekalla kerralla tuloksena oli kuitenkin siis liikaa heittoa jarrutuksessa pyörien välillä.
No tästä oppineena "poltin" sit öljyt pois kengistä ja menin uudelleen jarrutestiin... Nyt sit räppäs joku pyörä kunnolla lukkoon jarrutuksessa - ja tiätty lukitus aukes heti jarrusta hellittäessä, kun kaikki liikkui hienosti. Eli liikaa heittoa mutta kiva ilme inssillä, kun jarrudynamometrin mittari meni tappiin toisella puolen ja toisella puolen jarrutti ihan normaalisti...
No sit täyty pitää tuumaustauko - siis kaikki liikkuu ja toimii moitteetta mutta sitten "leikkaa kiinni". Ei muuta syytä kuin "uudet" kengät - jotka ei vielä "istu" kunnolla paikoilleen (kengän säde loivempi kuin jarrurummun)... Siispä - jarrut auki - joka kengästä hioin rättilaikalla "päätykulmat" jouheiksi ja kasaan. Sitten katsastukseen... ja ekan kerran tuli tunne, että jos joku väittää, että rumpujarruja ei muka saa pitämään tasaisesti, niin ei tiedä mistä puhuu... ;)
Fakta on se, että sen jälkeen kun hioin kengistä nuo päädyt jouheiksi ja jarrutuksessa kengän pinta jarruttaa tasaisesti eikä missään tilanteessa painotu tuohon kulmaan, niin mulla ei ole ollut ongelmia jarrujen kanssa katsastuksessa. Tosin mudassa rypemisen jälkeen jarrujen pito on ollut välillä kyseenalainen, koska kengän ja rummun väliin pääseen helpommin mutaa....
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Jarrut

Viesti Kirjoittaja werzu »

Ei mulla ole mitään pahaa sanottavaa rummuista.Tein remontin uusilla kengillä vuonna 2000 ja auto on välillä seisonut yli vuoden liikuttamatta kertaakaan niin katsastukseen viedessä ei ollut mitään ongelmaa.Olen säätänyt jarruja koko minulla olo aikana kaksi kertaa.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Vastaa Viestiin