Kuva Kuva

BJ 40 kulutus (+ jarrusekoilu)

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
retkikeitin
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
Paikkakunta: nilsiä

BJ 40 kulutus (+ jarrusekoilu)

Viesti Kirjoittaja retkikeitin »

Kuinka paljon BJ-40 vm 80 B - koneella kuluttaa diisulia vakiorenkailla? Ja kuinka kulutusta saa hilattua alas? Mitä kannattaa tarkastaa?

Oon ihan nuubi projektini kanssa, joka on kohta lähdössä leimalle. ainiin - onko joku kohta mihin katsastussetä kiinnittää erityisesti huomiota?

Nimim. vikalappua hakemaan ja rekisteriin. :?
Viimeksi muokannut retkikeitin, To Huhti 28, 2005 12:24 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Kulutus pyörii jossain 11-12 litran hujakoilla näin seka-ajossa. Itte en ihan tarkkaa lukemaa ole saanut nopeusmittarin toimimattomuuden takia mutta kokemusta on parista eri Bertasta ja kohtuu määrästä kilometrejä.
Kulutukseen ei isommin voi vaikuttaa. Tietenkin rauhallinen ajotyyli (rauhallista se on kyllä täysilläkin :D ) vaikuttaa vähäsen.

Kaverilla putosi kuulemma kulutus ainakin litralla turbon asennuksen jälkeen eli ei muuta kuin ruuvaamaan.
No ei taida kannattaa aloittaa tuoretta projektia siitä.

Katsastuksessa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä verrattuna mihin tahansa muuhun autoon.

Jarrut tahtoo kyllä olla noissa vähän työläät saada ottamaan tasaisesti mutta huolellisella kasaamisella ja säädöllä ne saa toimimaan ihan ok.
Hyviä ne eivät ole olleet uutenakaan.

Tietenkin kaikki pitää olla kunnossa kun leimaa hakee. Jousituksen pusliin kannattaa hieman varata aikaa. Tarkastaa sekä tarvittaessa vaihtaa.

Savumittauksen suosittelen tekemään muualla kuin konttorilla jos tulee säätöhommia.

Lykkyä pyttyyn!

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
retkikeitin
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
Paikkakunta: nilsiä

Viesti Kirjoittaja retkikeitin »

ok - kiitti - hyvää tietoa.

Toi jarruhomma tuli vähän yllätyksenä - kannattasko se säädättää suoraan pajalla jossa on testeri? Ja vaikuttaa vähän siltä että on sylinterit sen verran juntturassa että tarvii ostaa uusia.

Mistä saa? Suoraan Toyotalta? Itse olen Kuopiossa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Suosittelen hommaamaan niihin jarruihin korjaussarjat jos ne edes vähän arveluttaa.
Sarjoja sai kohtuu hintaan ainakin motonetiltä viime talvena. Ei ne tojotallakaan muistaakseni mahdottomia maksaneet.

Sitten samalla kannattaa hoonata sylinterit ja kasata esim. kuparitahnan kanssa.

Kyllä ainakin suosittelen puhdistamisen jälkeen käymään testerillä ennen katsastusta.

Se säätäminen ei nyt ihmeellistä taitoa vaadi. Kunhan vaan kattoo, että akselilleen tulee kengät yhtä kauas rummuista.
Kengät tarvii sitten olla aika lähellä rumpuja ettei tarvitse pumpata.

Ittellä oli ongelmaa kuluneiden rumpujen kanssa kun ei saanut säädettyä sopivan lähelle.
Kaverilla sorvuutin rummuista kynnykset pois niin sitten alkoi toimimaan.
Sorvari suositteli, että ei kannata sorvata muuta kuin just ne kynnykset. Saattaa ravistaa.
Jos menee sorvuutukseen niin rummun pohjalla oleva kynnys kannattaa ehdottomasti kans poistaa muuten rengas menee jumiin kun vanne vedetään kiinni niinkengät ottaa sinne pohjaan.
Näin ainakin mulla kävi.

- jm
Avatar
retkikeitin
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
Paikkakunta: nilsiä

Jarrut

Viesti Kirjoittaja retkikeitin »

En avannut vielä jarruja kun edellinen omistaja oli jo kuulemma herkistellyt niitä. Ilmasin, kävin testissä. Takajarrut puree napakasti ja tasan mut etujarrut puree vasta kun pumppaa poljinta toisen kerran. Tuttu ilmiö? Käkkärikin puri hienosti.

Ja mulla ei ollut kunnon tunkkia... Hallitunkki on niiiiin pieni. Onko bj:lle oma olemassa?

Ja sitten - ajoin tänään ekaa kertaa asfaltilla ja kuuluu sellainen laahaava ääni. Kun panin vapaalle, ei vaikuta, ääni kuuluu, kuuluu myös kytkin pohjassa. Voiko olla että kuuluu vedosta? Voi tosin olla että ne jarrut laahaa. Onko tää tuttu ilmiö?

Huvittaa kysellä kun ei oo niin mitään kokemusta bj:stä. :wink:
Hankinpa sellaisen kuitenkin. Innolla ja virheitten kautta väsään ja opin.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joo se saattaa olla laahaava jarru. Mut jos jarru laahaa niin sen kyllä tuntee sit kädellä kun käy kokeileen kaikki jarrurummut , myös käsijarrunrummun.
Vanhalla foorumilla oli hieno selostus jarrujen säädöstä. Sillä ohjeella saa kyllä jarrut toimiin hienosti. Pystyykö niitä vanhoja juttuja lukeen vielä???
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Maasuriin kyllä kannattaa hankkia ihan ensimmäisenä oikea maastotunkki. Siitä on paljoa apua niin pajan puolella kuin metsässä.

Tuossapa pari linkkiä "alan" kauppoihin.

http://www.cros4wd.com/hi_lift.shtml

http://www.offivaruste.com/catalog/index.php?cPath=23

- jm
vippe
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 10:01 pm

Viesti Kirjoittaja vippe »

vielä yksi tunkin myyjä lisää :wink:
http://www.savenmaa.fi/tuotteet/50/93/ham119.phtml
Avatar
retkikeitin
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
Paikkakunta: nilsiä

Viesti Kirjoittaja retkikeitin »

Anonymous kirjoitti: Vanhalla foorumilla oli hieno selostus jarrujen säädöstä. Sillä ohjeella saa kyllä jarrut toimiin hienosti. Pystyykö niitä vanhoja juttuja lukeen vielä???
Tietääks kukaan?
core wa toyota #263
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Näköjään pystyy. http://autos.groups.yahoo.com/group/slck/ Pakko kysyä, ettekö oikeasti osaa tuon vertaa itte kokeilla? Eikä sitte herneitä neniin, kiitos. :D
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vastaa Viestiin