Kuva Kuva

LJ huoltoautoksi + muita kysymyksiä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

e_lappala
Viestit: 19
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 8:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti - Lappeenranta

LJ huoltoautoksi + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja e_lappala »

Terve kaikille

Ollaan isän kanssa tekemässä LJ:stä huoltoautoa. Laitettiin jo apumiehen penkiksi hj:n leveä penkki (meni muuten aika mukavasti paikoilleen, pitäisiköhän ihan ottaa pari kuvaa tuosta projektista) ja tehtiin taakse vanerilattia ja toisen lokasuojan päälle työkalulaatikko. Vielä pitäisi saada selville mitä auto tällä hetkellä painaa (mikä onkin sitten mukavan kinkkinen homma, kun leima loppu heinäkuun alussa) ja mitä varusteita siinä on pakko olla. Auto on muuten suht .vakio, mitä nyt keulalla on karjapuskuri.

Kysymykset kuuluvat siis:
- Millä olette lihottaneet autojanne tuohon 1875 kg vaatimukseen?
- Miten tuollasen auton kotikonstein punnitsee?
- Onko se ruuvipenkki nyt pakollinen vai ei? Tässä kohtaa kylläkin taitaa olla enemmän kiinni katsastusmiehestä ja konttorista vaaditaanko ruuvipenkkiä vai ei.
- Mitä katsastuskonttoria kannattaisi Joensuussa käyttää?
- Pitääkö turvavyöt olla rungossa kiinni vai riittääkö penkin runkoon liitetty palkki?

Sitten ihan asiaan liittymätöntä, mutta tavallaan ajankohtaista kuitenkin. Mikä vinssi olisi hyvä ja suht edullinen? Jos sellaisen hommaisi tuon lihotuksen takia. Ja miten se kannattaisi kiinnittää? Puskuriin reikä ja vinssi runkopalkkien väliin, meneekö noin vaan vai pitääkö siirtää puskuria eteenpäin? Olen katsellut tällaisia vinssejä: http://www.offivaruste.com/catalog/prod ... ts_id=1109 tai joku seuraavista, kuitenkin alle 1000 euron (esim. DV-12000 12V): http://www.offroadtarvike.fi/comeup.html Tekeekö noilla mitään? Parempia vaihtoehtoja tuohon hintaluokkaan? Ennemmin ostaisin Juuasta, kun se on lähempänä. Tietysti jos jollain olisi myydä hyvä käytetty vinssi niin eikun vaan yv:tä tulemaan.

Isällä on muuten idea pistää tuohon moottorin kylkeen jotenkin pieni hydraulimoottori. Onko kukaan teistä ajatellut asiaa tarkemmin, tai sen mahdollisuuksia?

Ainiin ja sitten vielä yksi kysymys: Moottori vuotaa jostain öljyä. Öljy kulkeutuu konepellin äänieristysmattoon ja sieltä etunurkan (sen missä on se virranulosottopoksi) kautta maahan. Mikä kohta vuotaa noin? Koneen kyljet näyttävät kuivilta. Onko syyllisenä turbo?
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: LJ huoltoautoksi + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

e_lappala kirjoitti: Kysymykset kuuluvat siis:
- Millä olette lihottaneet autojanne tuohon 1875 kg vaatimukseen?
- Miten tuollasen auton kotikonstein punnitsee?
- Onko se ruuvipenkki nyt pakollinen vai ei? Tässä kohtaa kylläkin taitaa olla enemmän kiinni katsastusmiehestä ja konttorista vaaditaanko ruuvipenkkiä vai ei.
- Mitä katsastuskonttoria kannattaisi Joensuussa käyttää?
- Pitääkö turvavyöt olla rungossa kiinni vai riittääkö penkin runkoon liitetty palkki?

-raja on 1800 kg. Otteessa on 1760 tai 1770 kg, minkä pitää muuttua yli 5% että voidaan katsoa muuttuneeksi eli n. 1860 kg. Raja ylittyy helposti ilman isompia kikkailuja: vetokoukku painaa n. 30 kg, karjapuskuri n. 20 kg, isommat renkaat painaa äkkiä 10 kg/rengas enemmän jne. Auto punnitaan tankki täynnä.
-ei mitenkään
-ruuvipenkki ei ole koskaan pakollinen, "laite" on. Oltava kiinteästi asennettu. Esim. ruuvipenkki, ilmakompressori (vaikka semmonen renkaantäyttö-), hitsauskone, aggregaatti...
-ei mitään käsitystä
-tukevasti ja luotettavasti, katsastusmiehen silmää miellyttävällä tavalla. Alkuperäisissä kiinnityspisteissä 1.7.1997-> ja uudemmissa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: LJ huoltoautoksi + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

e_lappala kirjoitti: Ainiin ja sitten vielä yksi kysymys: Moottori vuotaa jostain öljyä. Öljy kulkeutuu konepellin äänieristysmattoon ja sieltä etunurkan (sen missä on se virranulosottopoksi) kautta maahan. Mikä kohta vuotaa noin? Koneen kyljet näyttävät kuivilta. Onko syyllisenä turbo?
Tarkistas mihin huohotus menee. Yleensähän tuo konepeltiin joutunut oljy lentää hihnapyorien kautta, eli vuoto silloin jossain jakopään luona.
neli.veto
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neli.veto »

Sitten ihan asiaan liittymätöntä, mutta tavallaan ajankohtaista kuitenkin. Mikä vinssi olisi hyvä ja suht edullinen? Jos sellaisen hommaisi tuon lihotuksen takia. Ja miten se kannattaisi kiinnittää? Puskuriin reikä ja vinssi runkopalkkien väliin, meneekö noin vaan vai pitääkö siirtää puskuria eteenpäin? Olen katsellut tällaisia vinssejä: http://www.offivaruste.com/catalog/prod ... ts_id=1109 tai joku seuraavista, kuitenkin alle 1000 euron (esim. DV-12000 12V): http://www.offroadtarvike.fi/comeup.html Tekeekö noilla mitään? Parempia vaihtoehtoja tuohon hintaluokkaan?
Omaan LäJään hommasin Offivarusteesta T-Maxin 9500 langattomalla kaukosäädöllä ja olen ollut tyytyväinen. Asennettiin (lue Pauli asensi) vinssi runkopalkkien väliin ilman upottamista ja pellin leikkaamista. Pitänee ottaa muutama kuva malliksi viikonlopun aikaan. Omaan vinssaamiseen on riittänyt vallan mainiosti ja langattomasta ohjaimesta en luovu.
-Marko-
neli.veto
SLCK #213
LJ70 -89
mikaylikoski
Viestit: 96
Liittynyt: La Marras 26, 2005 8:13 pm
Paikkakunta: siikainen

Viesti Kirjoittaja mikaylikoski »

mulla lj ssä on takapenkin tilalla isohko vaneerista tehty laatikko ja vaneeri lattia jossa on ns liukuva pieni viilapenkki ja sen penkin saa kätevästi pois kun vetää vaan putkesta ulos, niinkuin teleskooppi.
pohjavaneerin ja laatikon kiinnitys hoitui entisen penkin kiinnitys kohdista pulteilla kiinni..
kantsii vaik kaikki kusipoiankin säiliöt täyttää täyteen ja polttoaine tankki täymmä niin kyllä luulis painot riittävä, ainakin meillä riippi..
mulla oli kylläkin jauhesammutin omassa telineessä tuossa laatikonkyljessä kiinni mutta riisuin pois toiseen autoon kun tämä lj on myynnissä.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=l ... d=67257474
harrastuksiin kuuluu toyo lj70 turbo
Juno
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 9:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: LJ huoltoautoksi + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juno »

[quote="e_lappala"]Terve kaikille

- Miten tuollasen auton kotikonstein punnitsee?

Ajat lähimmälle soramontulle, jossa vaaka ja pyydät kauniisti notta punnaavat sun ajokkis. Yleensä kyllä onnistuu...Nii, paitti tietysti ei onnistu ihan kilojen tarkkuudella kun vaaka on kalibroitu vähän isommille massoille.
# 266

Jj`a tuosta......
Avatar
HemmoBJ40
Viestit: 47
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 7:44 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HemmoBJ40 »

Eikös jokaisella kaatopaikalla ole vaaka?
Toyota Land Cruiser. Arjen yläpuolella.
e_lappala
Viestit: 19
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 8:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti - Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja e_lappala »

Kaatopaikalla meinattiin käydä punnitsemassa, mutta lähinnä nyt ongelmana on kun lähellä ei ole kaatopaikkaa ja se leima loppu 3.7. Suunnilleen siitä asti on ollut remontin alla ja aateltiin nyt katsastuksen yhteydessä muuttaa huoltoautoksi.
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Katsastusasemalla on käyty moottoreitakin punnitsemassa muutoskatsastuksia varten,joka konttorilla on akselipainon punnintaan vaa'at.Siirtokilvillä vaikka konttorille...
e_lappala
Viestit: 19
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 8:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti - Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja e_lappala »

Onko kellään kokemuksia cooperin renkaista talvikäytössä? Jännä kun valmistajan sivuilla on 225-75-15 kokoa discoverer m+s:stä mutta suomalaisessa kuvastossa ei ole, vaan sen mukaan vaihtoehtona olisi weathermaster s/t 2. Kumpiko noista malleista on parempi?

Tässä on weathermaster:
http://www.reifensuchmaschine.de/reifen ... 822558.jpg
ja tässä discoverer:
http://www.cooperrehvid.ee/images/banner-3091.jpg

Oisko kellään hyviä vinkkejä lumiketjujen tekoon tai käytöstä? Tarkoitus olisi saada mahdollisimman yksinkertaisesti asennettavat ketjut. Ei tarvitse olla hyvin montaa poikkiketjua.

Saitko Marko jo otettua kuvia siitä vinssiasennuksesta?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LJ huoltoautoksi + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hessu »

-MaTTi- kirjoitti:-ruuvipenkki ei ole koskaan pakollinen, "laite" on. Oltava kiinteästi asennettu. Esim. ruuvipenkki, ilmakompressori (vaikka semmonen renkaantäyttö-), hitsauskone, aggregaatti...
Hyvinkään konttorilta kyselin keväällä tästä asiasta, niin sanottiin, ettei tarvitse olla mitään laitetta, vaan riittää, että on 2kpl työkalulaatikoita. Syyksi sanottiin, että varustelistan määritelmä täyttyy, jos on 2kpl "jotain". Laatikoiden koko taas määräytyisi sen mukaan mitä huoltoja auton omistaja aikoo tehdä. Kuulemma käkikellojen huoltajalta hyväksytään pienemmät työkalulaatikot kuin maansiirtokoneiden huoltajalta. Näiden "ammattien" todenperäisyyttä ei kuitenkaan tarkisteta. Tämä koko homma saattaa olla katsarikohtaista tulkintaa, mutta jos oikein olen ymmärtänyt, niin jos kerran on muutos hyväksytty ja dokumentoitu, niin se kelpaa kaikkialla.
e_lappala
Viestit: 19
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 8:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti - Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja e_lappala »

Kävin tuossa perjantaina yhtä autoamme katastamassa (jäi alapallonivelestä ja 30rpm liian korkeesta tyhjäkäynnistä kiinni ettei tullu leimaa), kyselin siinä samalla tuosta huoltoautoks katastamisesta. Katastusmies otti tieliikennelaista kopion kohdasta, jossa luki 2-paikkasesta apumiehenpenkistä. Siinä luki jotakuinkin näin: "Kuljettajan vieressä saa olla kahden istuttava penkki, vain jos ohjausakselin jatkeesta penkin keskilinjaa pitkin oikean puolen oveen tai seinään on vähintään 1100 mm." Onneks noin äkkiseltään mitattuna tuo 1100 mm täyttyy LJ:ssä just ja just, niin ei tarvii rueta hyviä asennuksia repimään pois. Samoin se katso sieltä, jotta pitääkö olla alkuperäisissä paikoissa ne turvavyöt vai voiko pistää esim penkin runkoon, ja sai selville että -93:sta eteenpäin pitää olla alkuperäsissä kiinnityspisteissä ja muissa välttää, että on luotettavasti. Pitää siis rueta porailemaan reikiä sinne penkin tukilattaan ja pistää sinne ne lisävyöt kiinni.

Työkalulaatikoista ja ruuvipenkistä se ei oikein osannu mitään sanoo, tai no en mie oikeestaan mitään siitä ees kysyny.
mikaylikoski
Viestit: 96
Liittynyt: La Marras 26, 2005 8:13 pm
Paikkakunta: siikainen

Viesti Kirjoittaja mikaylikoski »

mä sain tälläsen lapun ite kun kävin kyselemässä tuota katsastusta...
http://irc-galleria.net/view.php?nick=l ... d=22696292
harrastuksiin kuuluu toyo lj70 turbo
Vastaa Viestiin