Sivu 1/1
BJ-42 Voimanulosotto-akselin stefa
Lähetetty: To Syys 13, 2007 9:44 pm
Kirjoittaja tracer_bullet
Olen seurannut palstaa innokkaasti pidemmän ajan mutta nyt tuli tarve kysyä pari juttua alan ammattilaisilta.
Eli
BJ on tiputellu öljyä jo jonkun aikaa ja tänään kävin kurkkaamassa mikä se siellä vuotaa. VOAn stefa tainnu kulua loppuun vähäisen käytön vuoksi. Tarkoitus olis vaihtaa se stefa huomen iltana ja ajattelin tässä kysyä miten se vaihdetaan. Saako akselin vedettyä suoraan ulos laatikosta vai täytyykö VOA-laatikon takakansi avata? Ja onkos sen stefan koko sama ku HJ-61 (35x55x11)?
Toinen kysymys koskee vaihdelaatikon öljymäärää. Tarkoitus oli tarkistaa vaihdelaatikon öljypinta eli ruuvasin täyttötulpan irti. Hämmästys oli suuri kun sieltä valahti reilu litra lämmintä öljyä hihasta sisään. Totesin siinä samalla että jakopuolelta uupui suunilleen saman verran öljyä. Ilmeisesti tuo johtuu siitä että se pääsee työntämään öljyt akselia pitkin väärälle puolelle. Joku väitti että tuo voisi johtua siitä että vaihdelaatikon ilmanvaihto olisi päässyt tukkoon. Onko asia näin ja mitä minun tulisi tarkistaa ennenkuin ruuvvaan koko vaihdelaatikon irti? Tosin jakopuolen öljynpuute voisi johtua myös VOAn vuodosta, mutta miten sinne vaihdelaatikkoon olisi päässyt niin paljon öljyä? Pystyykö BJssä täyttämään öljyä vaihteistoon mistään muualta kun siitä vaihdelaatikon vasemalla puolella olevasta tulpasta?
Lähetetty: Pe Syys 14, 2007 10:30 am
Kirjoittaja T
Ammattilaiset eivät ole näköjään vielä heräilleet, niin minä koitan.
Itsellä vastaava auto ja vastaavat ominaisuudet. Toi voiman ulosotono stefa on muistaakseni juurikin tuo ehdottamasi. Vaihto on helppoa, eli vinssin kartaani irti (jos on), ulosoton laipan keskimutteri auki ja laippa ulos booreiltaan, kansi irti (neljällä pultilla kiinni) ja stefa on siinä kannessa. Jos meni väärin, niin tietäjät korjatkaa. Itse tilasin huulitiivisteen Motonetista, mutta ei tullut ajoissa katsastukseen, niin "muurasin" Hylomarilla tiiviiksi.
Tuohon vaihteistojen väliseen öljyvuotoon ajattelin rakennella ns. "hullunkierron", eli letku täyttöproppujen väliin, jolloin ylimääräiset valuu päälaatikosta takaisin jakoaskiin.
t:Tero
Lähetetty: Pe Syys 14, 2007 10:33 am
Kirjoittaja Tuppu
laatikon öljymäärästä:
laatikon huohotin menee tukkoon ja paine rikkoo sen välistefan päälaatikon ja jakiksen välistä. Jakolaatikon öljy menee päälaatikkoon mutei tuu takas...
aiheesta lisää täältä:
http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... ght=#15005
Lähetetty: Pe Syys 14, 2007 10:33 am
Kirjoittaja Tuppu
en ihan kerenny

Lähetetty: Pe Syys 14, 2007 6:39 pm
Kirjoittaja tracer_bullet
Kävin tänään vantaan motonetistä hakemassa stefan ja vähän palloniveliä, huomenna ois tarkoitus rempata ohjaus kuntoon ja korjata ne öljyvuodot pois. Vähän meinas ärysttää se puolen kierroksen väljys ohjauksessa, mutta kyllähän siihenkin on tottunut. Huomenna laitan kaikki pallonivelet vaihtoon. Motonetissa muuten pyöriteltiin päitä kun pyysin palloniveltä, ei ne tunne mitään muuta kun raidetangon päätä
Täytyy nyt seurailla tuota öljytasoa kun saan sen vuodon korjattua. Tuo letkuviritelmä voisi olla ihan hyvä ratkaisu tuohon laatikkoon. Ja sehän olisi vain tilapäisratkaisu

Lähetetty: Ma Loka 01, 2007 4:16 pm
Kirjoittaja tracer_bullet
Yritin tänään vaihtaa sen stefan mutta kaikki ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan.
Otin kardaanin poikki ja avasin laipan keskimutterin. Siihen se sitten jäikin.
Akseli ei liikkunut milliäkään ei siisään eikä ulospäin.
Kokeilin avata sen kannen siitä vaihdelaatikosta (akselin juuresta) ja silloin sain koko paketin liikkumaan kolmisen senttiä ulospäin, itse akseli ei kuitenkaan irronnut.
Miksi? Mitä minä tein väärin?
Lähetetty: Ma Loka 01, 2007 6:19 pm
Kirjoittaja hj60
Ei sen akselin pitäs tullakkaan ulos, vaan ota tuo laippa irti akselista ja se "kansi" pöydälle, sen stefan saa vaihtaa siihen kanteen ja kasata takasin.
Lähetetty: Ma Loka 01, 2007 8:51 pm
Kirjoittaja tracer_bullet
Juu siis se tuli selväksi.
Mutta kun se laippa ei todellakaan liikkunut milliäkään. Ei repimällä eikä vasaralla naputtamalla.
Voiskohan siinä käyttää ulosvetäjää ja painaa sitä laipan keskellä olevaa kierretappia vasten?
Onko se akseli siinä laipan alla kartiomallinen vai minkä takia se istuu niin julmetun lujaa kiinni?
Näitä on muuten vaikea selittää suomeksi kun ajatusmaailma pyörii ruotsiksi

Lähetetty: Ma Loka 01, 2007 9:00 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
tracer_bullet kirjoitti:Juu siis se tuli selväksi.
Mutta kun se laippa ei todellakaan liikkunut milliäkään. Ei repimällä eikä vasaralla naputtamalla.
Voiskohan siinä käyttää ulosvetäjää ja painaa sitä laipan keskellä olevaa kierretappia vasten?
Onko se akseli siinä laipan alla kartiomallinen vai minkä takia se istuu niin julmetun lujaa kiinni?
Näitä on muuten vaikea selittää suomeksi kun ajatusmaailma pyörii ruotsiksi

Jos siitä laipasta on se mutteri ruuvvattu poijes niin kokeile ulosvetäjällä...Kuulostaa vaan omituiselle kun toi laippa lähtee yleensä käsin vetämällä pois
Lähetetty: Ti Loka 02, 2007 7:19 pm
Kirjoittaja tracer_bullet
Noniin sain sen stefan tänään vaihdettua mutta voi hyvä herran jumala että se laippa istui hyvin kiinni. Ulosvetäjällä sain sen pois millin kerrallaan.
Nyt ei enää vuoda öljyä mistään ja sain ne vaihteistoöljyt vuodelta 85 vaihdettua. Aika jännän näköseks menny ne öljyt vuosien varrella
Kiitos avusta kaikille.