HJ-61 sammuu kesken ajon
Valvoja: Käyttäjä
HJ-61 sammuu kesken ajon
Mikä mahtaa olla HJ-61:ssä vikana, kun kone sammuu yhtäkkiä kesken ajon? Sammuminen tapahtuu vaihteenvaihdon aikana, mutta on satunnaista. Ajoreissulla voi olla esim. kymmeniä vaihtoja, mutta sammuu parilla kerralla. Voivat olla peräkkäisiä vaihtoja tai sitten milloin sattuu. Sama vaiva, olipa kylmä tai lämmin kone.
Sammuessa ei mitään erityisiä oireita, ei nykimistä yms. Käynnistyy kiltisti uudestaan kytkintä nostamalla, jos vielä vauhtia jäljellä. Jos ei vauhtia, niin strattaamalla käynnistyy kuin unelma eli virranpuute tuskin kyseessä. On muuten ihan uudet akut ja laturi, jotka toimivat hyvin.
Vaiva alkoi sen jälkeen, kun vaihdettiin laturin päässä olevalta pumpulta lähtevä banjopäillä varustettu öljyletku uuteen. En tiedä, onko letkun vaihdolla yhteyttä vaivaan.
Kylmäkäynnistyksessä savuttaa koko tienoon siniseksi pitkäksi aikaa. Saattaa olla häikkää hehkussa, mutta sitä asiaa työstetään paraikaa. Lämpimänä käynnistäessä pölläyttää vähän nokea, mutta ei savuta. Ainakaan ennen tuon edellä mainitun letkun vaihtoa ei savuttanut ajaessa. Joskus pölläytti nokea, kun piti ärhäkästi kiihdyttää.
Sammuessa ei mitään erityisiä oireita, ei nykimistä yms. Käynnistyy kiltisti uudestaan kytkintä nostamalla, jos vielä vauhtia jäljellä. Jos ei vauhtia, niin strattaamalla käynnistyy kuin unelma eli virranpuute tuskin kyseessä. On muuten ihan uudet akut ja laturi, jotka toimivat hyvin.
Vaiva alkoi sen jälkeen, kun vaihdettiin laturin päässä olevalta pumpulta lähtevä banjopäillä varustettu öljyletku uuteen. En tiedä, onko letkun vaihdolla yhteyttä vaivaan.
Kylmäkäynnistyksessä savuttaa koko tienoon siniseksi pitkäksi aikaa. Saattaa olla häikkää hehkussa, mutta sitä asiaa työstetään paraikaa. Lämpimänä käynnistäessä pölläyttää vähän nokea, mutta ei savuta. Ainakaan ennen tuon edellä mainitun letkun vaihtoa ei savuttanut ajaessa. Joskus pölläytti nokea, kun piti ärhäkästi kiihdyttää.
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Sammuu
Taitaa kuitenkin olla niin että 61sarjasta Edic on jo jätetty pois.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
61:ssä ei ole öljynpainevahtia, öljyt ei asiaan vaikuta millään tavalla. Se banjoliittimen vaihto taas saattaa jollaintavalla vaikuttaa. Kone nimittäin kuristetaan sammuksiin imusarjassa olevalla läpällä, jota käytetään alipaineella. Koneen päällä olevan turbon ja imusarjan välisen putken takapinnassa olevalla magneettiventtiilillä ohjataan alipainetta saman putken ja imusarjan välissä olevalle kalvorasialle ja se kääntää läppää.
Tutki ohuet alipaineletkut, onko kunnossa ja oikein ja magneettiventtiilin johtoliitokset ja johdot. Venttiilille tulee jännite virtalukon "on" ja "start" asennoissa.
Jos otat kalvorasiasta letkun irti, moottori sammu vain syöttöpumpun kyljessä olevasta hätäsammutusvivusta, eli silloin sähköt ja alipaineet ei voi vaikuttaa sammutukseen mitenkään.
Tutki ohuet alipaineletkut, onko kunnossa ja oikein ja magneettiventtiilin johtoliitokset ja johdot. Venttiilille tulee jännite virtalukon "on" ja "start" asennoissa.
Jos otat kalvorasiasta letkun irti, moottori sammu vain syöttöpumpun kyljessä olevasta hätäsammutusvivusta, eli silloin sähköt ja alipaineet ei voi vaikuttaa sammutukseen mitenkään.
TP