Kuva Kuva

HJ-61 sammuu kesken ajon

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

teihyp
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 6:09 am
Paikkakunta: Lapinlahti

HJ-61 sammuu kesken ajon

Viesti Kirjoittaja teihyp »

Mikä mahtaa olla HJ-61:ssä vikana, kun kone sammuu yhtäkkiä kesken ajon? Sammuminen tapahtuu vaihteenvaihdon aikana, mutta on satunnaista. Ajoreissulla voi olla esim. kymmeniä vaihtoja, mutta sammuu parilla kerralla. Voivat olla peräkkäisiä vaihtoja tai sitten milloin sattuu. Sama vaiva, olipa kylmä tai lämmin kone.

Sammuessa ei mitään erityisiä oireita, ei nykimistä yms. Käynnistyy kiltisti uudestaan kytkintä nostamalla, jos vielä vauhtia jäljellä. Jos ei vauhtia, niin strattaamalla käynnistyy kuin unelma eli virranpuute tuskin kyseessä. On muuten ihan uudet akut ja laturi, jotka toimivat hyvin.

Vaiva alkoi sen jälkeen, kun vaihdettiin laturin päässä olevalta pumpulta lähtevä banjopäillä varustettu öljyletku uuteen. En tiedä, onko letkun vaihdolla yhteyttä vaivaan.

Kylmäkäynnistyksessä savuttaa koko tienoon siniseksi pitkäksi aikaa. Saattaa olla häikkää hehkussa, mutta sitä asiaa työstetään paraikaa. Lämpimänä käynnistäessä pölläyttää vähän nokea, mutta ei savuta. Ainakaan ennen tuon edellä mainitun letkun vaihtoa ei savuttanut ajaessa. Joskus pölläytti nokea, kun piti ärhäkästi kiihdyttää.
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Liian vähän öljyä/öljynpaineet hukkuu ja edic sammuttaa koneen? Kuluttaako paljon öljyä?
railai at surffi.net
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Sammuu

Viesti Kirjoittaja werzu »

Taitaa kuitenkin olla niin että 61sarjasta Edic on jo jätetty pois.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Mutta kylla niissa oljynpaineentunnistus edelleen on. Tarkistas ne oljyt ja jos se ei auta niin sitten koneen maadoitus.
teihyp
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 6:09 am
Paikkakunta: Lapinlahti

Viesti Kirjoittaja teihyp »

Öljyä on riittävästi, eivätkä öljyt ole päässeet missään vaiheessa liian vähiin. Kuluttaa öljyä hyvin vähän. Itsekin olen jo etsinyt Ediciä, mutta ei löydy ainakaan sieltä, mistä HJ-60:stä. Koneen maadoitus on huollettu, joten senkään ei pitäisi olla sammumisen syynä.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

61:ssä ei ole öljynpainevahtia, öljyt ei asiaan vaikuta millään tavalla. Se banjoliittimen vaihto taas saattaa jollaintavalla vaikuttaa. Kone nimittäin kuristetaan sammuksiin imusarjassa olevalla läpällä, jota käytetään alipaineella. Koneen päällä olevan turbon ja imusarjan välisen putken takapinnassa olevalla magneettiventtiilillä ohjataan alipainetta saman putken ja imusarjan välissä olevalle kalvorasialle ja se kääntää läppää.

Tutki ohuet alipaineletkut, onko kunnossa ja oikein ja magneettiventtiilin johtoliitokset ja johdot. Venttiilille tulee jännite virtalukon "on" ja "start" asennoissa.

Jos otat kalvorasiasta letkun irti, moottori sammu vain syöttöpumpun kyljessä olevasta hätäsammutusvivusta, eli silloin sähköt ja alipaineet ei voi vaikuttaa sammutukseen mitenkään.
TP
Vastaa Viestiin