Sivu 1/1

Omituinen epätasaisuus koneessa/muita kysymyksiä HJ60.

Lähetetty: La Heinä 07, 2007 8:30 pm
Kirjoittaja PuuMasa
Tervehdys! Tuore -89 hojokan omistaja olen, ja heti kovasti kysyttävää. Täristääkö muilla kone 800-1300rpm välillä? Tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta ko. kierrosalueella kone "rytkyttää" niin että ihan autossa huomaa. Ylemmillä kierroksilla ei myöskään ongelmia, ja moottori vetää niinkuin pitääkin. Autolla on ajettu yli 650tkm ja juuri leimattu ilman huomautuksia 0,65 savuilla. Öljynpaineet hyvät ja ei huohota ollenkaan. Mistähän johtuisi?
Toinen kysymykseni koskee kk-laakereita. Olisiko syytä vaihtaa kk-laakerit varmuuden vuoksi? Auton huoltohistoria on täydellinen, autolla on ajettu vajaa 40tkm vuodessa pääasiassa matka-ajoa. Voisiko joku kuvailla operaatiota lyhykäisyydessään, haulla löytyi vain että voi vaihtaa koneen ollessa paikallaan. Öljypohja pois/hehkut irralleen, yksi kanki kerrallaan löysätään, laakerit vaihtoon ja kiristetään momenttiin? Auttakee! :?

Lähetetty: La Heinä 07, 2007 10:06 pm
Kirjoittaja Juha_
No tuo täristys nyt on varmaa noilla kierroksilla rivikoneessa, kun tuossa pituutta jonkin verran on, varmasti kaikilla sama homma. Itse en ainakaan ikinä aja alle ~1700rpm, vaihde kuin vaihde.

Täristys

Lähetetty: La Heinä 07, 2007 10:49 pm
Kirjoittaja werzu
Kyllähän toi kone ainakin mulla pikkusen täristää alle 1500rpm kieroksissa.Ja mitä niihin laakereihin tulee tuskin edes hehkuja tarttee irroittaa kun sillein pyöräyttämällä vaihtaa yläpuolen liuskan.Ja toisaalta kyllä alaasennosta mäntä jonkin verran nousee ennen kuin käsivoimin pysähtyy.HJ:n moottoreissa kuitenkaan ei ole ollut sitä laakeri ongelmaa vaan ei ne niin kalliit ole jos haluaa vaihtaa.Tosin joskus laakerin vaihto vanhaan akseliin kiillottamatta ja tarkistamatta on jopa huono asia.Itse aina jos teen remonttia niin olen pyytänyt koneistamon mittaamaan akselin ja vähintään kiillottamaan jos ei ole muuta tarvista.Kerran vein ellaisen akselin joka näöytti silmään asialliselta niin sepä oli kiero mittauksessa.Joten se hiottiin.Kaverillani on kyl kokemuksia kun vaihteli koneeseen laakerit ilman mitään niin pääsi noin 5000km kun meni laakerit.

Lähetetty: Su Heinä 08, 2007 9:36 am
Kirjoittaja Epeli.
werzu on aivan oikeassa,ei koneistamattomiin laakerikauloihin pidä mennä vaihtamaan uusia laakeriliuskoja.

Lähetetty: Su Heinä 08, 2007 7:01 pm
Kirjoittaja PuuMasa
Kiitos vastauksista! Eli antaa koneen olla nipussa hamaan tulevaisuuteen saakka. Ja täytyy tottua siihen tärinään! :lol: Jenkaa vaan, siitä wanha daiseli tykkää...

Lähetetty: Ma Heinä 09, 2007 9:28 am
Kirjoittaja komk
Tämähän oli HJ-61?
Jos on sen 650 tkm rullannut ilman remontteja niin kannattaa alkaa henkisesti ja taloudellisesti valmistautumaan mäntäremonttiin.
Tahtovat puolen millin molemmin puolin oksentaa ylimmän männänrenkaan männän päälle ja sitten se on valmis.

Lähetetty: Ma Heinä 09, 2007 10:01 am
Kirjoittaja Luigi81
Otsikko sanoo HJ-60... :roll: