Onko näin eli ahdistaako
Valvoja: Käyttäjä
Onko näin eli ahdistaako
Kävinpä sitten näyttämässä hoodeejiita katsastuskonttorilla. Odotettu hylky tuli, mutta ainakin omasta mielestäni ajoneuvon ikä ja ajetut kilometrit huomioon ottaen vikoja oli kovin vähän. Ehkä työläimpänä käsijarrun kunnostus tai sitten kallistuksenvakaaja - en vielä tiedä, mikä on jälkimmäisen status, oli vaan merkitty, että vaurioitunut (juu, tää nykykatastus on hauskaa - itse vaan saa istua ja lukea lehtiä...saukin asemalla pruukasin aina seurata katsatusta - yksityisellä puolella katsotaan kieroon jos änkeää hallin puolelle?).
Anyway, se alkuperäinen ihmetykseni: nyt nimittäin vuotaa pakoputki jostain alkupäästä (vähän). Olenkin ihmetellyt kun polttoaineen kulutus vaan pienenee ja ikäänkuin turbonkin vihellys kuuluisi nyt selvemmin (tai sitten se kuuluu siitä holesta putkessa). Mutta jospa onkin niin, että ehkä ehjä putki ahdistaa eikä pakokaasu kulje?
Onko tukea teorialle vai olenko ihan harhateillä?
Anyway, se alkuperäinen ihmetykseni: nyt nimittäin vuotaa pakoputki jostain alkupäästä (vähän). Olenkin ihmetellyt kun polttoaineen kulutus vaan pienenee ja ikäänkuin turbonkin vihellys kuuluisi nyt selvemmin (tai sitten se kuuluu siitä holesta putkessa). Mutta jospa onkin niin, että ehkä ehjä putki ahdistaa eikä pakokaasu kulje?
Onko tukea teorialle vai olenko ihan harhateillä?
Tartteeko sen dieselissä pienentyä ollenkaan? Mahd. isoa vaan alusta loppuun...Repro kirjoitti:Pakoputken pitäs oikea oppisesti olla alkupäästä iso ja loppua kohden pienentyä, siis turbo koneessa.
Esim. 3" putki vaikuttaa ulkomaanelävien foorumilta luettuna 1HD-T koneessa vaikuttavan todella positiivisesti kulkuun. Täältä lisää: http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=160290
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Tuo putken pienentäminen perustuu siihen, että pakokaasujen jäähtyessä niiden tilavuus pienenee, jolloin putkea voidaan supistaa virtausnopeuden säilyessä.
Turboissa taitaa toimia parhaiten se, että mitä vähemmän vastapainetta putkessa sitä parempi, vaparissa saattas ehkä kannattaa supistaa.
Turboissa taitaa toimia parhaiten se, että mitä vähemmän vastapainetta putkessa sitä parempi, vaparissa saattas ehkä kannattaa supistaa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
No sitä vähemmänhän siinä on vastapainetta mitä nopeemmin ne kaasut ulos virtaa, vai hä...
Mutta on siinä turbokoneessa semmonenkin HOMMA että jos sieltä saa aivan kaikki pakopaineet pois, esim. n. 12 cm pakoputkella ja ahdot on korkeat niin karkaa se ahdin nopeasti pois kartalta ja voi olla hyvin lyhyt ikäinen.


Mutta on siinä turbokoneessa semmonenkin HOMMA että jos sieltä saa aivan kaikki pakopaineet pois, esim. n. 12 cm pakoputkella ja ahdot on korkeat niin karkaa se ahdin nopeasti pois kartalta ja voi olla hyvin lyhyt ikäinen.
Ei kai kompressori karkaa kartalta jos ahtopaineet vaan säilyvät ennaltaan; eihän se vispilä yhtään sen kovempaa pyöri kuin ennenkään jos hukkaportti vaan toimii. Mutta moottori hengittää kuitenkin vapaammin, eikä esim. pyttyyn jää yhtä paljoa jäännöspakokaasua kuin korkeammalla vastapaineella jonka tukkoisempi pakoputki aikaansai. Eli lämpökuormitus laskee ja koneen väännöstä menee vähemmän kaasun työntämiseen virtausvastuksen läpi.
Mutta hukkaportittomassa ahtimessa vaikutus voisi olla mainitunkaltainen, kun turbiini pystyy suuremman paine-eron takia ottamaan enemmän energiaa pakokaasusta ja pyörii siten kovempaa ja kompressorikin saattaa siirtyä ei-toivotuille alueille.
Ja vaikka paine paikallisesti laskisikin virtausnopeuden kasvaessa kun kaasu kulkee kuristimen läpi, ei se tarkoita sitä että paine ennen kapeaa kohtaa olisi pienempi kuin ilman sitä.
Mutta hukkaportittomassa ahtimessa vaikutus voisi olla mainitunkaltainen, kun turbiini pystyy suuremman paine-eron takia ottamaan enemmän energiaa pakokaasusta ja pyörii siten kovempaa ja kompressorikin saattaa siirtyä ei-toivotuille alueille.
Ja vaikka paine paikallisesti laskisikin virtausnopeuden kasvaessa kun kaasu kulkee kuristimen läpi, ei se tarkoita sitä että paine ennen kapeaa kohtaa olisi pienempi kuin ilman sitä.