Sivu 1/1

Bj40:sen turbotus

Lähetetty: Pe Kesä 01, 2007 8:00 am
Kirjoittaja mikkohen
Hellou!

Kohtapuoliin ois tarkoitus asennella turbiini tuollaiseen vm. 79 B-moottorin kylkeen. Muuten homma onkin selvillä ja asennusta vailla, mutta puuttuu tuollaiset paprut, joilla sais tuon leimaankin.

Eli tarkemmin olisi tarvis tuollaisen FJ:n tekniset tiedot, missä näkyy koneen tehot yms. jarrut jne. Tällainen dokumentti varmaan riittää vertailu moottorista ja jarruista leimasetälle!?

Olikos näin, että tuon vertailu FJ:n tehot saa sitten ylittää 20%:lla!?

Tehot ois tarkoitus käyttää sitten mittauttamassa jossain! Oisko kajjjaanissa tuollaista paikkaa!?

Tartteeko sitten muita dokumentteja, jotta leiman tuolle saa!?

Oisko jollain lähettää tarvittavat FJ:n paprut!?

Lähetetty: Pe Kesä 01, 2007 12:13 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Ei siihen mitään papereita tarvita, vuosimalli pelastaa, katsastuksessa
ei yleensä edes avata konepeltiä.

Lähetetty: Pe Kesä 01, 2007 1:47 pm
Kirjoittaja komk
TOHJ61 kirjoitti:Ei siihen mitään papereita tarvita, vuosimalli pelastaa, katsastuksessa
ei yleensä edes avata konepeltiä.
Kylläpä tuli asiallista settiä sieltä. Tuollaiset kommentit kannattaisi jättää kirjoittamatta suoraan jos ei tiedä asioista mitään :twisted:

Kertaakaan katsastuksessa ei ole jätetty pellin alle katsomatta.

Elikkäs tarvit lapun FJ-40 tehoista (itte käytin omistajan käsikirjaa) ja dynolapun auton oikeista tehoista turbon asennuksen jälkeen. Välijäähdytin tarvii sittten uuden lapun jos sitä ei ekassa mittauksessa mukana eli sen asentaminen rinnastetaan virittämiseen.

Kajjjaania lähin penkki löytyy Oulusta, Jäälin auto säädössä itte kävin mittaamassa.

Vuosimalli pelastaa käytönaikaiselta savujen mittaamiselta ei miltään muulta.
Ei kuitenkaan kannata hirviää savupommia sinne katsastukseen viedä. Saattaa herättää katsurin mielenkiinnon.

Omistajan käsikirjasta löytyy myös jarrujen koko eli se riittää todistamaan niiden tehon, koska FJ-40:ssä on samat jarrut.

Lähetetty: Pe Kesä 01, 2007 3:16 pm
Kirjoittaja mikkohen
EI taida vain löytyä multa tuollaista omistajan käsikirjaa :cry: Mistähän tuollaisen voisi löytää....! Oliko kyseessä FJ:n vai BJ:n käsikirja, mistä nuo tiedot löytyy!

Tietenkin joku vois ottaa kopsut tarvittavista sivuista ja.... :wink:

Lähetetty: La Kesä 02, 2007 11:35 am
Kirjoittaja TOHJ61
Minämistäänmitääntiedäkkän, mutta ahdin on ollut noin seitsemän
vuotta BJ:n koneessa, ja välijäähdytinkin useita vuosia?
Tehoja on mitattu karvan alle 120 hevosta, ja kiihtyvyyttä 0 - 100 noin 19s.
Koskaan nämä ei ole katsastajaa kiinostanut, konepeittoa ei ole aina avattu,
vaikka kooleri näkyy selkeästi (asennettu suoraan imusarjan päälle).
Olen antanut itseni ymmärtää, että on jokin vm: raja, jota vanhempiin on
turbo mahdollinen, jota tuoreampiin ei turpoaminen ole mahdollista?

Lähetetty: La Kesä 02, 2007 1:05 pm
Kirjoittaja pemaripoju
onhan noita turboja aika paljon jälkiasennuksena josta ei ole merkintää, eikä katsuria välttämättä kiinnosta! ittekki ku leimasin soa niin ei ne meinannu edes tajuta mitä muutosta siihen on tehty vaikka ihmetteli auton alla. ja näin jälkeenpäin ajateltuna ei olis kannattanu puhua mitää! kuten saatan tehdä vastasuudessakin!

Merkintä

Lähetetty: La Kesä 02, 2007 3:13 pm
Kirjoittaja werzu
Entäpä jos tollainen ajoneuvo on sit osallisena riittävän suureen liikenneonnettomuuteen saattaa omistajasta tulla äkkiä syyllinen jos katsovat muutoksen saattaneen edesauttaa asiaa.Saattaa duunarin kukkaro käydä keveäksi sillon ellei jopa tyhjäksi.

Lähetetty: La Kesä 02, 2007 3:48 pm
Kirjoittaja pemaripoju
juu tota korvaus juttua ajatellen itse muutoskatsastin auton!

Lähetetty: Su Kesä 03, 2007 8:42 am
Kirjoittaja komk
Mulla löytyy alkuperänen omistajan käsikirja ja voin toimittaa kopiot niistä tarpeellisista sivuista jos ei mistään muualta löydy.
Siinä kirjassa on molemmat eli bj ja fj.
Privalla osoitetta tulemaan...

Itte en ainakaan uskaltaisi ajaa muutoskatsastamattomalla jälkiasennusturbolla.
Saattaa tulla just noita jälkiseuraamuksia jos mällää.

Tokikin jos löytyy teholappu / todistus, että tehot jää alle sen FJ+20% niin ei siinä silloin pitäisi olla ongelmia vaikkei olekaan katsastettu.
Käräjillä todetaan vaan, että jarrujen teho oli riittävä konetehoon nähden (toivottavasti).
Kun jaksas kattella ennakkotapauksia....

Lähetetty: Su Syys 02, 2007 10:23 pm
Kirjoittaja Viipo
mites, kun tuolla "esson baarissa" jätkät sano, että jälkiasennusturbon kanssa pitää aina laittaa myös katin näkönen pönttö putkeen, vaikkei päästöillä mitään väliä oiskaan?
Konttorilla ovat kuulemma vaatineet, ellei oo kyhätty täysin vastaamaan katitonta rinnakkaismallia...

Katti putkeen

Lähetetty: Ma Syys 03, 2007 1:11 am
Kirjoittaja werzu
Tuskinpa vuan.

Lähetetty: Ma Syys 03, 2007 6:33 am
Kirjoittaja mikkohen
Hep hep... Oli näköjään tämä aloittamani topikki nostettu ylös...

No päivitetään tännekin tietoa, jos ei tuota PScomin sivuja immeiset käy tiirailemassa :wink:

Eli turbot tuli asennettua jo tuossa juhannuksen kieppeillä. Tehot kävin mittauttamassa ja tilasin toyota infosta tuollaisen omistajankäsikirjan. Noilla tuli leima että pätkähti.

Tehoja löyty noin 0,6-0,7 ahdoilla se 100 heppaa ja vääntöjä sellaiset 250Nm . Noista printti ja kelpasi katsastusmiehelle. Samaan syssyyn laitettiin leimaan noi 33x12,5x15 renkaat. Renkaita inssi miettikin sitten hiukan pitempään, notta hyväksyäkkö

Ps. Nyt ahtoja nosteltu tuonne 0,9 - 1 tienoille ja meno eiku paranee... :D

Lähetetty: Ma Syys 03, 2007 12:31 pm
Kirjoittaja mikjus
Ei oo minullakaan koskaan kattonu pellin alle vielä. Paitti ehkä sillon kun turbo muutoskatsastetiin pelkällä fjn teholapulla :twisted: