Sivu 1/2
turva kaaret bj:seen
Lähetetty: Ke Touko 23, 2007 9:31 pm
Kirjoittaja {jogge}
olis tarkotus viritellä berttaan kaaret että vois ajella kesä helteinä ilman kattoo ja kun niitä on tehty niin minkä laisesta aineesta pitää tehdä saako olla saumallista putkea kuinka ne täytyy tukea taakse päin ja eikös ne tuubi käristä saa mutkat väännellä ja jos jollain on kuvia niin pistäkää ihmeessä näkee miten on paras siotella
Turvakaari
Lähetetty: Ke Touko 23, 2007 10:07 pm
Kirjoittaja werzu
Ittellä on tehty 60.3mm mustasta kierteytettävästä saumallisesta putkesta taivuttamalla.Tuskin kelpuuttavat käyrillä tehtyä.Konttorilta kun aikoinaan kyselin vastasi et pitää olla alkuperäistyylinen tai kilpasäännön mukainen.
Lähetetty: Ma Touko 28, 2007 7:18 pm
Kirjoittaja Jürgen
Kilpasäännöt ainakin köyhään rata-autoon (umpikori) vaatii 42*2,5 "suorasauma" putken. Kestää ihan sikana kun se on koriin hitsattu useasta kohdasta...mut avoautossa tarttee varmaan olla selvästi tukevampaa kun ei muodosta korin kanssa yhtenäistä kehikkoa. Jos jostain 60*3,5 "suorasauma" putkesta tekee hitsatuin käyrin turvakehikon niin ihan taatusti kestää kun vaan osaa hitsata. Maasturissahan suurin vaara on kaatumisessa (pieni liike-energia) eikä rajuissa ulosajoissa tai törmäyksissä suurilla nopeuksilla.
Turvakaari
Lähetetty: Ma Touko 28, 2007 7:32 pm
Kirjoittaja werzu
Ainakin silloin sanoivat konttorilla että ei käyriä...
Lähetetty: Ma Touko 28, 2007 7:36 pm
Kirjoittaja Jürgen
Jos ei kerro niistä käyristä

en nimittäin ees ehdota testaamaan niitä kaaria ennen katsastusta

mut eikös meillä ollu täällä katsastusinssikin nimittäin Matti

jos osais kertoa tarkemmin...
Lähetetty: Ma Touko 28, 2007 8:43 pm
Kirjoittaja lepoantti
kyllähän beejiillä saa ajella ilman kaariakin avona jos haluaa ja uskaltaa!! ei mulla ainakaan otteessa ollut mitään merkintää mistään kaarista, ja oli otteessa merkintä että varustettu irroitettavalla katon yläosalla.
kerran ainakin käytin leimalla avona eikä siinäkään ollut mitään puhetta mistään kaarista, eikun leima paperiin ja katsurin onnentoivotus hyvistä ajokeleistä kun ei kattoa ollut paikallaan. niin ja lähteehän siinä samalla turvavvötkin kun katon poistaa, oikeata turvallisuuden maksimointia
vai onko nyt aikeissa harrastaa jonkin sortin kilvanajoa jossa kaaret on pakolliset kun on avona??
kaari
Lähetetty: Ma Touko 28, 2007 10:00 pm
Kirjoittaja werzu
Vaan kyllähän toi itsesuojeluvaisto käskee kaaren tekemään.Ei taida tosta lasinpokasta olla paljon iloa jos kaataa.Toki jos käyttää hitsattuja kaaria sen kyllä vähänkin fiksumpi katsastaja hoksaa ei ole kotikonstein mahdollista niin jyrkästi taivutella.Tai voin olla pykälää huonompi putkimies.
Lähetetty: Ti Touko 29, 2007 6:46 am
Kirjoittaja hakoteilla
Jos kaaret tekee vain omaa itsesuojeluvaistoa rauhoittaakseen, ei siis kisoihin, tms., niin ne voi hyvin olla pätkistä hitsatut.
Katsastuskonttorilla ei kaaria tarkasteta, katsotaan korkeintaan että ne eivät peitä liikaa näkökenttää eivätkä muutoin ole vaarallisia.
Kysyin tätä konttorilta joskus kun olin vastaavassa tilanteessa. Nyt hieman myöhemmin voisin todeta, että tee suoraa lajisääntöjen mukaiset kaaret, niin ei tarvitse sitäkään hommaa tehdä kahteen kertaan.
Ja BJ:llä voi hyvin ajaa avona ilman kaaria, otteessahan lukee todellakin irroitettava katto ja karin yläosa. Näin siis lain puolesta, onhan toki järkevää ne kaaret laittaa, eipä taida tuo BJ:n kattokaan paljoa kaatotilanteessa suojata.
Täysin eri asia on, jos kaaret tehdään kisoihin, silloin kaaret tehdään niiden määräysten mukaan, mitä lajisäännöissä kaarista määrätään.
Lähetetty: Ti Touko 29, 2007 10:31 am
Kirjoittaja Jürgen
hakoteilla kirjoitti:
Täysin eri asia on, jos kaaret tehdään kisoihin, silloin kaaret tehdään niiden määräysten mukaan, mitä lajisäännöissä kaarista määrätään.
Noista AKK:n säännöksistä ei ota selvää itte Erkkikään...jos niitä lajisääntöjä tarkoitat.
Lähetetty: Ti Touko 29, 2007 11:40 am
Kirjoittaja hakoteilla
Kyllähän ne AKK:n vaikeaselkoiset säännötkin tajuaa, kun jaksaa muutamaan kertaan lukea.
Kysy vaikka täällä, jos joku kohta jää epäselväksi. Varmasti löytyy muitakin, jotka ovat saman asian kanssa painineet.
ps. olis yksi BJ:n mitoilla taivutettu pääkaari ylimääräisenä, saumatonta 48x3 putkea, eli täyttää AKK:n vaatimukset.
Lähetetty: Ti Touko 29, 2007 12:11 pm
Kirjoittaja Cental73
mitäs pyydät tuosta pääkaaresta? pistä vaikka yv. Tartteis itsekin alkaa kyhäämään häkkyrää.
Lähetetty: Ti Touko 29, 2007 3:02 pm
Kirjoittaja {jogge}
no niin kyselin kontorilta tota kaari asiaa sano että 50mm purken halkasia 2mm aine vahvuus saa olla tuubi käyristä hitsatut täytyy ainakin yhdellä kaarella tukea taakse päin ja pultata kunnolla kiinni pohjaan ja olikohan se kuljettajan istuin korkeudesta 850mm kaareen
Lähetetty: Ke Touko 30, 2007 3:34 pm
Kirjoittaja Jürgen
hakoteilla kirjoitti:Kyllähän ne AKK:n vaikeaselkoiset säännötkin tajuaa, kun jaksaa muutamaan kertaan lukea.
Kysy vaikka täällä, jos joku kohta jää epäselväksi. Varmasti löytyy muitakin, jotka ovat saman asian kanssa painineet.
ps. olis yksi BJ:n mitoilla taivutettu pääkaari ylimääräisenä, saumatonta 48x3 putkea, eli täyttää AKK:n vaatimukset.
Hyvänä esimerkkinä voi todeta kun AKK:n autojen teknisissä määräyksissä vaaditaan: Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs...ja offin säännöissä: jos käytetään saumallista materiaalia tulee pääkaaren seinämävahvuuden olla vähintään 3,2 mm. Siis kumpaakohan se pitää olla

Lähetetty: Ke Touko 30, 2007 7:04 pm
Kirjoittaja hakoteilla
Parempi on käyttää saumatonta, AKK:n sääntöjen mukaan. Niissä säännöissä on myös minimiseinämäpaksuudet eri halkaisijoille, en muista ulkoa mitkä ne on.
Jos nyt kuitenkin haluaa tehdä saumallisesta putkesta kaaret, jotka eivät siis ole AKK:n sääntöjen mukaiset, on seinämäpaksuuden oltava vähintään mainittu 3,2 mm.
Lähetetty: Ke Touko 30, 2007 9:45 pm
Kirjoittaja heeringas
Multa saa tilata kaari, AKK:n sääntöjen mukaan.
http://galerii.bj40.ee/heeringas/P1010006
BJ kaaret maksa 350 euro.
Jos kiinosta ota yhteo kännukan. 372 5057572 Heiki.